قطعه‌سازان با تصمیم جدید بانک مرکزی مخالفند

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، اعلام کرد: به دنبال تخصیص تسهیلات ۴ هزار میلیارد تومانی به قطعه‌سازان، اعلام بانک مرکزی برای پرداخت ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات دیگر به صورت یورویی با بازپرداخت ۹ ماهه و به قیمت روز، برای این انجمن قابل قبول نیست
مازیار بیگلو همچنین اظهار کرد: طبق مصوبه هیئت دولت قرار بود ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت ۴ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۷ هزار میلیارد تومان دیگر به صورت ارزی ( ۸۴۴ میلیون یورو) در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.
به گفته وی، ۴ هزار میلیارد تومان اولیه پرداخت شد و تاکنون ۸۵ درصد آن توزیع شده و تا پایان امسال توزیع ۱۰۰ درصدی صورت خواهد گرفت.

معادل ریالی ۸۴۴میلیون یورو به قطعه‌سازان پرداخت شود

دبیر انجمن قطعه سازان تصریح کرد: اما بحث اصلی، ۷ هزار میلیارد تومان باقی مانده است که طبق اعلام بانک مرکزی، معادل آن قرار است در قالب ۸۴۴ میلیون یورو پرداخت شود. حالا بانک مرکزی اعلام کرده که این مبلغ به صورت یورو به قطعه‌سازان داده می‌شود اما بازپرداخت آن باید ۹ ماهه و به قیمت روز تسویه شود.
وی تاکید کرد: چگونه می‌توانیم اجازه دهیم خودروساز و قطعه‌ساز، ۹ ماه از ارزی استفاده کنند که زمان بازپرداخت مبلغ آن مشخص نیست. اگر اکنون نرخ یورو ۱۰ هزار تومان باشد، ممکن است در زمان بازپرداخت نرخ آن به ۲۰ هزار تومان برسد؛ لذا پیشنهاد ما این است که این مبلغ مانند ۴ هزار میلیارد تومان اولیه به صورت ریالی در اختیار قطعه‌سازان و خودروسازان قرار گیرد.

واردات بدون انتقال ارز باید باز هم آزاد شود

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به برنامه قطعه سازان در سال آینده، گفت: در ابتدا تمرکز را بر خودکفایی بیشتر خواهیم گذاشت؛ چرا که هدف ما این است که مصرف ارز را کاهش داده و خود را از وابستگی به خارج رها کنیم. همچنین برنامه دوم این است که روی افزایش تیراژ تولید هم برنامه‌ریزی داشته باشیم؛ چرا که وقتی تیراژ افزایش می‌یابد جلوی افزایش قیمت خودرو گرفته می‌شود.
بیگلو خاطرنشان کرد: علاوه بر این، موضوع دیگری که برای ما بسیار حائز اهمیت است و حتماً در سال جدید پیگیری خواهیم کرد، این است که واردات بدون انتقال ارز مجدداً فعال شود. قبلاً این نوع از واردات آزاد بود و ما از صرافی‌ها برای آن استفاده می‌کردیم، اما از ابتدای امسال بانک مرکزی جلوی آن را گرفت. واردات بدون انتقال ارز ابزاری در دست قطعه‌سازان و خودروسازان بود برای آنکه تحریم‌ها را دور بزنند؛ اما اکنون این ابزار از آنها گرفته شده است؛ لذا لازم است مجدداً به ما برگردانده شود تا همچون سال ۱۳۹۱ بازیابی تولید خودرو داشته باشیم و تیراژ تولید را بالا ببریم.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.