ساعت تعویض لنت ترمز را روی چه موعدی کوک کنیم؟

قطعه نیوز: استفاده از خودرو در مسیرهای پرترافیک سرعت ‌تعویض لنت را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از خودرو در مسیرهای با شیب تند سبب استفاده بیش از حد از سیستم ترمز و درنهایت تمام شدن زودبه‌زود لنت‌ها می‌شود

سیستم ترمز یکی از بخش‌های مهم و حساس در خودرو محسوب می‌شود و همین حساس بودن این سیستم سبب شده است تعویض لنت‌‌ترمز خودرو از حساسیت زیادی برخوردار باشد. بنابراین توجه به‌زمان تعویض لنت‌ترمز از نکاتی است که باید تمام رانندگان نسبت به آن توجه ویژه داشته باشند. اما مهم‌ترین نکته‌ درخصوص تعویض لنت نه میزان کیلومتر طی‌‌شده بلکه نوع استفاده از خودرو است. درنتیجه رانندگان تاکسی باید به‌زمان تعویض لنت‌ترمز خودرو خود توجه بیشتری داشته باشند.

ترافیک و بالا رفتن سرعت تعویض لنت

استفاده از خودرو در مسیرهای پرترافیک سرعت ‌تعویض لنت را افزایش می‌دهد. همچنین استفاده از خودرو در مسیرهای با شیب تند سبب استفاده بیش از حد از سیستم ترمز و درنهایت تمام شدن زودبه‌زود لنت‌ها می‌شود. بنابراین رانندگانی که مجبور هستند هر روز مسیرهای کوهستانی، پرترافیک و… را که نیاز به‌ترمزگیری طولانی‌مدت دارد بپیمایند، باید نسبت به‌تعویض لنت‌های ترمز خودرو دقت بیشتری داشته باشند.

رانندگان تاکسی و لنت‌هایی که زودبه‌زود تمام می‌شود

رانندگان تاکسی به‌سبب نوع شغلشان معمولا در خیابان‌ها درحال گردش هستند و در شهرهایی مانند تهران که پرترافیک محسوب می‌شوند، رانندگان این دسته از خودروها مدام درحال استفاده از ترمز هستند. بنابراین میزان مصرف لنت در تاکسی‌ها بیشتر از خودروهای معمولی است. همچنین تاکسی‌های بین شهری به‌دلیل طی کردن مسافت‌های طولانی سریع‌تر از حالت‌های معمول با مستهلک شدن لنت‌‌ترمز مواجه می‌شوند.

نوع رانندگی و مصرف بیش از حد لنت

نوع رانندگی افراد نیز در میزان مصرف لنت‌ترمز خودرو تاثیرگذار است. بسیاری با وجود اینکه از خودرو استفاده چندانی نمی‌کنند، اما به‌سبب نوع رانندگی، لنت‌ترمز خودرو آن‌ها سریع‌تر از حالت معمول تمام می‌شود. همچنین عادت به‌رانندگی با سرعت بالا به‌خصوص در خیابان‌ها و اتوبان‌های شهری سبب می‌شود راننده برای کنترل خودرو ترمز‌های شدیدتری داشته باشد. بنابراین خودروهای این دسته از رانندگان نیاز بیشتری به‌تعویض لنت خواهند داشت.

خودروهای سنگین و مصرف لنت بیشتر

از دیگر دلایلی که می‌تواند زمان تعویض لنت ترمز را کوتاه کند، قرار گرفتن سرنشینان زیاد در یک خودرو است. درواقع هرقدر تعداد سرنشینان یک‌خودرو کمتر باشد، وزن آن نیز کمتر می‌شود و به‌همان نسبت هنگام توقف خودرو فشار کمتری نیز بر لنت‌ترمز آن وارد می‌شود. بنابراین زمان تعویض لنت‌ترمز طولانی‌تر می‌شود و عمر آن افزایش می‌یابد.

نوع لنت‌ترمز و کیفیت مواد مصرفی

از دیگر عوامل تاثیرگذار در افزایش یا کاهش زمان تعویض لنت‌ترمز یک خودرو سواری کیفیت و نوع لنت‌ترمزی است که در آن خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. بر این اساس لنت‌‌ترمزهایی که مرغوبیت بالایی دارند و از مواد باکیفیتی ساخته‌ شده‌اند، عمر طولانی‌تری نیز دارند. بنابراین پیشنهاد می‌شود هنگام تعویض لنت‌ترمز با کمی هزینه بیشتر، نوع مرغوب آن تهیه شود.

منبع: فصل اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.