روند صعودی قیمت آلومینیوم با افزایش تولید خودرو در چین

قطعه نیوز: افزایش تولید خودرو در چین به ویژه در ماه نوامبر تقاضا برای فلز آلومینیوم را افزایش داده است به طوری که اکنون به دلیل کمبود کانتینر در بنادر آسیایی عرضه قراضه آلومینیوم کاهش یافته و قیمت آلومینیوم روند صعودی به خود گرفته است.

آلومینیوم ابتدای ژانویه امسال در بورس فلزات لندن حدود ۱۷۵۷ دلار در هر تن قیمت داشت، اما با آغاز شیوع کرونا در چین روند نزولی به خود گرفت به طوری که در فاصله دو ماه آوریل و می در پایین‌ترین نقطه سال خود یعنی حول و حوش ۱۴۲۵ دلار ایستاد. از ماه می تاکنون با آغاز ریکاوری اقتصاد چین و افزایش تقاضای این کشور و افتتاح صنایع این کشور از جمله صنعت خودرو قیمت آلومینیوم به عنوان یکی از فلزات اصلی صنایع روند رو به رشد خود را آغاز کرد و از حول و حوش ۱۴۲۵ دلار به نزدیکی ۲۰۲۵ دلار رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این روند رشد قیمتی همچنان ادامه‌دار خواهد.

نرخ آربیتراژ واردات آلومینیوم نیز اگرچه کاهش ۱۰ درصدی داشته اما همچنان مثبت و به ازای هر تن ۳۸ دلار است و این در حالی است که نرخ آربیتراژ فلزات مس و روی نیز منفی است. همچنین پرمیوم واردات آلومینیوم در بنادر ترکیه رشد بیش از ۸ درصدی داشته و حتی به ۱۳۵ دلار در هر تن رسیده است. شاخص قیمت آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم در بنادر استرالیا نیز رشد ۰/۳ درصدی داشته و اکنون به نزدیکی ۳۰۰ دلار در هر تن رسیده است که این خود می‌تواند محرک قیمت آلومینیوم در بازار باشد.

افزایش تولید خودرو در چین

آلومینیوم یکی از فلزات مورد استفاده صنعت خودروست و یکی از دلایل پیش بینی رشد قیمتی این فلز افزایش تولید خودرو در چین است. در ماه نوامبر طبق آمار منتشر شده توسط انجمن تولیدکنندگان خودروی چین تولید خودرو ۹.۶ درصد نسبت به نوامبر سال گذشته رشد داشته است که همین خود باعث حمایت از قیمت محصولات فولاد و آلومینیوم خواهد شد. طبق آمارها خودروسازان در چین در ماه نوامبر۲ میلیون و ۸۵۰ هزار دستگاه تولید کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۹.۶ درصد و نسبت به ماه قبلی یعنی اکتبر رشد ۱۱.۵ درصدی داشته است. همچنین طبق آمارها فروش خودرو نیز افزایش یافته به طوری که در ماه نوامبر ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار واحد به فروش رفته که ۱۲.۶ درصد بیشتر از ماه نوامبر سال گذشته و ۷.۶ درصد بیش تر از ماه اکتبر است.

طبق آماری که نشریه متال بولتن منتشر کرده است افزایش تولید خودرو در چین باعث افزایش تقاضا برای آلومینیوم و رشد قیمتی این فلز صنعتی شده است. در حال حاضر قیمت هر تن آلومینیوم بین ۱۷ هزار تا ۱۷۶۰۰ یوان است که نسبت به یک ماه قبل رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است. از طرفی کاهش عرضه آلومینیوم نیز بر افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است و این در حالی است که تولیدکنندگان خودرو در حال افزایش سفارش‌های خود هستند. تولیدکنندگان همچنین می‌گویند که عرضه قراضه آلومینیوم در بازار کاهش یافته است و همین خود افزایش قیمت این فلز را تسریع بخشده است. این تولیدکنندگان همچنین می‌گویند که اکنون واردات قراضه آلومینیوم با تاخیر زیاد همراه است چرا که اکنون در کشورهای آسیایی کمبود کانتینر وجود دارد.

افزایش تقاضا برای فلزات اساسی باعث کمبود کانتینر در بنادر به ویژه شرق و جنوب شرق آسیا شده است و همین باعث تاخیر در تحویل کالاها در بنادر چین شده است.

منبع: با اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.