همه چیز در مورد فیلتر هوای خودرو؛ فیلتر هوا چیست و چرا باید به موقع عوض شود؟

قطعه نیوز: فیلتر هوا از جمله قطعات خودرو است که بر سر راه ورود هوا به سیستم سوخت‌‌رسانی موتور خودروهای انژکتوری یا کاربراتوری و در محفظه مخصوص قرار می‌گیرد و ذرات ناخالص و معلق موجود در این هوای ورودی را به خود جذب می کند.

به گزارش «قطعه نیوز»، آلاینده‌های زیادی شامل گرد و غبار، دوده، گرده، رطوبت و ذرات ریز دیگری در هوا وجود دارد که اگر فیلتر هوا مانع ورود آنها به موتور خودرو نشود، به مرور باعث فرسایش اجزای موتور و آسیب آنها می‌شود. به عبارت دیگر اگر فیلتر هوای استاندارد، باکیفیت و سالم در خودرو استفاده نشود، با ورود این ذرات و آلاینده‌های هوا، به مرور زمان شاهد آسیب دیدن سوپاپ‌ها، رینگ‌های پیستون، یاتاقان‌ها و همچنین بدنه سلندرها خواهیم بود.

عمر مفید فیلتر هوا

فیلتر هوا مانند سایر فیلترها و قطعات مصرفی خودرو، دارای یک دوره عمر مفید است و پس از آن نیاز به تعویض خواهد داشت. نباید فراموش کنیم که تعویض به موقع فیلتر هوا، می‌تواند به افزایش عمر اجزا و قطعات موتور خودرو منجر شود.

عمر مفید فیلتر هوا معمولا بین ۳ تا ۵ هزار کیلومتر عنوان می‌شود. در عین حال طول عمر مفید فیلترهای استاندارد و اصل، به طور دقیق توسط شرکت‌های تولیدکننده و عرضه‌کننده آنها اعلام می‌شود. اگرچه طول عمر مورد تاکید شرکت عرضه‌کننده، معمولا در شرایط عادی محاسبه می‌شود و اگر خودرو در مناطق دارای آلودگی یا رطوبت بیشدر استفاده می‌شود، احتمالا نیاز به تعویض زودتر میزان اعلام شده وجود خواهد داشت.

اصطلاحات رایج در مورد فیلتر هوا

«ظرفیت فیلتر هوا» و «هوادهی فیلتر هوا» دو اصطلاحی است که در مورد این قطعه مصرفی خودرو زیاد استفاده می‌شود. منظور از ظرفیت فیلتر هوا در واقع میزان گرد و غباری است که امکان جذب و نگهداشت آن توسط فیلتر هوا وجود دارد و به محض پر شدن این ظرفیت، تعویض فیلتر هوا ضروری است.

همچنین منظور از هوادهی فیلتر هوا در واقع حجم هوایی است که در واحد سطح در واحد زمان از فیلتر عبور می‌کند. بر این اساس اگر هوادهی فیلتر هوا بالا باشد، مقاومت آن در برابر عبور هوا پایین خواهد بود که در این شرایط موتور نیروی کمتری را برای مکش هوا لازم دارد که این امر باعث افزایش راندمان خودرو می‌شود.

فیلتر هوای نامرغوب را چگونه تشخیص دهیم؟

فیلتر‌های نا‌مرغوب معمولا ارزان‌قیمت و در بسته‌بندی بدون علامت استاندارد هستند. همچنین در تولید فیلترهای هوای بی‌کیفیت، مواد اولیه مناسب به کار نمی‌رود که این موضوع می‌تواند به ایجاد خسارت‌های جدی در خودرو منجر شود. امری که هزینه‌های سنگین تعمیر موتور را به مشتریان تحمیل می‌کند.

در عین حال استفاده از فیلتر هوای بی‌کفیت باعث افزایش مصرف سوخت، کم شدن قدرت موتور و روغن‌سوزی می‌شود. این نوع فیلترها در برابر گاز‌ها و رطوبت موجود در هوا به‌تدریج چروکیده شده و شکل خود را از دست می دهند.

فیلتر هوا اگر عملکرد درستی نداشته باشد، اول به سنسورهایی که در مسیر ورودی هوا قرار دارد آسیب وارد می‌شود یا به عبارتی باعث جرم گرفتن و کثیفی آنها می‌شود و بعد احتمال آسیب دیدگی شمع موتور افزایش می‌یابد. همچنین باعث خرابی سوپاپ‌ها نیز می‌شود. به این معنی که ذرات و ناخالصی‌ها وارد سوپاپ شده در آن قسمت قرار می‌گیرند و در اثر حرکت سوپاپ، مانند یک سمباده عمل می‌کنند.

این مساله به مرور زمان باعث از بین رفتن سوپاپ‌ها و خرابی گیت سوپاپ‌ها می‌شود که خود به نوعی از روغن‌سوزی در موتور تبدیل می‌شود.

در این شرایط به مرور زمان آلایندگی‌ها وارد محفظه احتراق شده و باعث خرابی رینگ‌های پیستون و همینطور دیواره محفظه احتراق می‌شود. این نیز نوع دیگری از روغن‌سوزی را به دنبال خواهد داشت که به دنبال آن آلاینده‌ها و ذرات وارد مسیر گردش روغن شده و امکان دارد به یاتاقان‌ها آسیب برساند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.