موافقان و مخالفان تهاتر قطعه با خودرو چه می‌گویند؟/ وقتی خودرو با مطالبات قطعه‌سازان معاوضه می‌شد

قطعه نیوز: کمبود نقدینگی قطعه‌سازان به دنبال پرداخت نشدن مطالبات‌شان از سوی خودروسازان، و یافتن راهکاری برای حل آن از موضوعات روز صنعت خودرو است که تیتراژ تولید قطعه و خودرو را تحت تاثیر قرار داده است و در کمبود خودرو در بازار نسبت به تقاضا و درنتیجه بالا رفتن قیمت آن در حاشیه بازار نقش داشته است.

تهاتر قطعه با خودرو یکی از راهکارهایی است که انجمن‌های قطعه‌سازی کشور آن را برای تسویه طلب‌هایشان مفید می‌دانند، به طوری که حتی انجمن‌ صنایع همگن قطعه‌سازان کشور در قالب یک نامه به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار آن شد که به جای مطالبات و معوقات قطعه‌سازان، خودروسازان به آنها خودرو بدهند تا در حاشیه بازار به فروش برسانند و نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند.

این راهکار مزایا و معایبی دارد. مخالفان چنین پیشنهادی می‌گویند هیچ تضمینی وجود ندارد که قطعه‌ساز با قیمت‌های بالا خودروهای دریافتی را در حاشیه بازار نفروشد و موجبات گرانی خودرو را فراهم نیاورد.

این گروه همچنین معتقدند این نوع واگذاری خودرو به گروهی خاص می‌تواند نوعی رانت یا حتی تلقی رانت به وجود بیاورد که مشکلات خاص خودش را به دنبال دارد.

علاوه بر اینها، خودروهای واگذار شده به قطعه‌ساز می‌تواند با هر قیمتی در بازار به فروش برسد و برای قطعه‌سازان عایدی بیشتر از میزان مطالباتشان به دنبال داشته باشد که سازوکاری برای رسیدگی به ارقام حاصل وجود ندارد و درواقع به حساب مطالبات قطعه‌سازان منظور نمی‌شود.

با وجود چنین انتقاداتی، قطعه‌سازان تهاتر قطعه با خودرو را روشی برای متعادل شدن قیمت خودرو در بازار عنوان کرده‌اند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان کشور در این خصوص به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: حدود ۷ سال پیش، دو خودروساز بزرگ کشور، در ازای مطالبات قطعه‌سازان، خودرو به آنها اعطا کردند. این موضوع باعث کاهش قیمت خودرو شد. وجود چنین تجربه‌ای نشان می‌دهد که تهاتر قطعه با خودرو می‌تواند قیمت خودرو را در بازار کاهش بدهد.

فرهاد بهنیا ادامه داد: در حال حاضر قیمت بازار را واسطه‌ها تعیین می‌کنند، اما اگر بخشی از فروش خودرو در دست قطعه‌سازان باشد، گام موثری در کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد بود و این موضوع به سود مصرف‌کننده هم تمام خواهد شد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر پرداخت مطالبات بعضی قطعه‌سازان تا یک سال هم به تعویق افتاده است و اگر بنا بر تحویل خودرو باشد، پرداخت‌ها می‌تواند به روز شود.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود سفارش‌های معوق خودروسازان به مردم، آیا اعطای خودرو به قطعه‌ساز ممکن است، گفت: پیشنهاد ما در این زمینه این است که خودروساز بخشی از تولید روزانه خودرو مثلا هزار و ۵۰۰ دستگاه را برای پرداخت خودروهای معوق مردم اختصاص دهد و مابقی تیراژ را برای تسویه مطالبات قطعه‌سازان به آنها تحویل بدهند.

وی افزود: این شیوه دو فایده دارد، اول اینکه تحویل خودروهای ثبت‌نامی مردم تضمین می‌شود و دوم اینکه قطعه‌ساز با دریافت مطالبات خود به این روش، تلاش بیشتری در جهت تحویل قطعه به خودروساز و دریافت مطالباتش به صورت خودرو خواهد داشت که باعث افزایش تولید می‌شود.

به اعتقاد بهنیا، این روند نظرات مجلس و دولت را تامین می‌کند و می‌تواند بدهی خودروساز به قطعه‌ساز را به نقطه سر به سر برساند و تنها کسانی که در این میان ضرر می‌کنند، واسطه‌ها هستند و امکان کاهش قیمت خودرو در بازار با این روش بسیار بالا است.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در متن سندی که در مجلس برای سامان‌دهی بازار خودرو در حال تدوین است، همه تولیدات خودروساز وارد بورس نخواهد شد، اظهار کرد: بنابراین خودروساز می‌تواند مثلا ۲۰ درصد از خودرو را وارد بورس کند، ۲۰ تا ۳۰ درصد را در اختیار قطعه‌ساز قرار بدهد و مابقی را به مشتریان معوق خود اختصاص بدهد.

بهنیا درباره تضمین عرضه خودرو در بازار توسط قطعه‌ساز با قیمت‌های متعادل، گفت: یک راه این است که خودروهای تهاتر شده با قطعه، به بورس برود و درآمد آن به قطعه‌ساز برسد، به این معنا که برای هر قطعه‌ساز با توجه به مطالباتی که دارد، میزان سهمیه‌ای از خودرو در نظر بگیرند و بعد از عرضه آن خودروها در بورس، عایدی آن را به حساب قطعه‌ساز واریز کنند. 

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.