قرارداد ۱۵۰ هزار دستگاهی پژو ۳۰۱ تا ۳ سال با تامین‌کنندگان بسته شد

قطعه نیوز: مدیرعامل ساپکو  با اعلام این خبر که ایران خودرو از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافتی، ۱۳۰۰ میلیارد تومان را تا هفته قبل به حساب قطعه‌سازان واریز کرده است، گفت: «بخش باقی مانده تا پیش از پایان سال به سازنده‌ها پرداخت خواهد شد.»

به گزارش خبرنگار قطعه نیوز، حسین نجاری با بیان اینکه تحریم‌های این دوره با دوره پیش متفاوت است، اظهار کرد: «در سال ۹۱ و ۹۲ فقط با تغییر نرخ ارز مواجه بودیم و در زمینه انتقال ارز و نقدینگی به اندازه امروز مشکلی وجود نداشت. ضمن اینکه در آن سال تولید روزانه ایران خودرو در شش ماهه اول به ۵۰۰ دستگاه در روز تقلیل یافت به نحوی که در شش ماه دوم و با روی کار آمدن آقای یکه‌زارع، تولید را ادامه دادیم اما خودروها تکمیل نمی‌شد. بعد از آن با کمک قطعه‌سازان داخل ۸۴ هزار خودرو را تکمیل و تجاری کردیم و این روند تا به نتیجه رسیدن برجام ادامه یافت.»

وی با اشاره به روند تغییرات صنعت خودرو و قوای محرکه در دنیا، گفت: «به همین دلیل طی یک بازنگری ساخت داخل قطعات، خودرو را به پنج مگاماژول شامل قوای محرکه، برق و الکترونیک و نرم افزای، بدنه و سیستم‌های تکمیلی بدنی، شاسی و تزیینات داخلی و خارجی تقسیم کردیم. در بعضی از این مگاماژول‌ها عمق خودکفایی ما بالا است اما در زمینه برق و الکترونیک و نرم‌افزای عمق ساخت داخل پایین است.»

نجاری با بیان اینکه به همین دلیل به موازات رفع مشکلات پیش‌بینی نشده سال ۹۷، تمرکز را افزایش سطح خودکفایی گذاشتیم، تاکید کرد: «در شش ماه اول امسال سعی کردیم برای جلوگیری از توقف فعالیت قطعه‌سازان قیمت‌ها را تعدیل کنیم با وجود اینکه این اقدام به زیان‌دهی گروه صنعتی ایران خودرو منجر شد. در شش ماه دوم نیز بر اساس نرخ ارز نیمایی قیمت‌ها را تعدیل کردیم. به این ترتیب تاکنون بیش از ۲۳۰۰ میلیارد تومان تعدیل به حساب قطعه‌سازان منتقل شده است. ضمن اینکه مشکل نقدینگی نیز با تزریق این ۲هزار میلیارد تومان تا حدی موقتا از بین رفت.»

مدیرعامل ساپکو در ادامه با اشاره به اینکه ظرف یک ماه گذشته شرایط تولید هم به لحاظ مکانیکی و هم تجاری‌سازی تا حدی بهبود یافته است، افزود: «اگرچه می‌دانیم اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم و بتوانیم قیمت‌ها را کنترل کنیم و محصولاتی با تکنولوژی جدیدتر عرضه کنیم، راهی جز افزایش عمق ساخت داخل نداریم. به همین دلیل در ساپکو مصوب کردیم که هر سال ۱۰ درصد کاهش ارزبری داشته باشیم.»

به گفته وی، اجرای بخش اول این برنامه به دلیل وجود زمینه لازم در قطعه‌سازی‌ها، راحت‌تر است. اما در حال برنامه‌ریزی برای بخش‌های دیگر هستیم که به این مناسبت نمایشگاهی برای جذب تامین‌کنندگان جدید در ساپکو برگزار کرده‌ایم و قصد داریم عمق ساخت داخل را به بیش ار ۸۵ درصد برسانیم.

نجاری با بیان اینکه به موازات این اقدامات، پروژه ۳۰۱ را تعریف کردیم، تصریح کرد: «قراردادها را دوجانبه و بین ساپکو با سازندگان تنظیم خواهیم کرد. به این ترتیب قرارداد ۱۵۰ هزار دستگاهی به مدت ۳ سال بسته می‌شود که تقریبا کارهای آن انجام شده و روند آغاز شده است.»

وی با اشاره به اینکه قبلا حدود ۶۴درصد برای خودکفایی ۳۰۱ جلو رفته بودیم، اظهار کرد: «قبلا حدود ۷هزار میلیارد تومان قرارداد سه‌جانبه با سازندگان منعقد کرده بودیم که بر اساس آن قالب‌های بسیاری از قطعات ساخته شده است. اما قرارداد مانده قطعات را نیز ظرف سه ماهه اول سال ۹۸ منعقد می‌کنیم تا بتوانیم ۳۰۱ را که هم ارتقای اساسی روی سطح تکنولوژی خودرو است و هم محصولی با سطح کیفی و مناسب است، با عمق ساخت داخل بالا به تولید برسانیم و این روند را در مورد خودروهای دیگر نیز استفاده کنیم.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.