تثبیت قیمت‌ها در سال ۹۸ با افزایش تولید و کاهش ارزبری

قطعه نیوز: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ضمن ارائه گزارش عملکرد سالیانه این انجمن، گفت: «سال ۹۷ سالی پر فراز و نشیب بود. اولین جلسه ما با آقای شریعتمداری، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در۲۲فروردین با مبحث قیمت برگزار شد. پس از آن با تغییر قیمت ارز و مواد اولیه که منجر به کاهش قیمت خودرو شد، قطعه‌سازان با مشکل نقدینگی مواجه شدند.»

به گزارش خبرنگار قطعه‌نیوز، مازیار بیگلو با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ تا الان بیش از ۷۵ جلسه با نهادهای مختلف برگزار شد، اظهار کرد: «تمرکز جلسات اول حل مشکل نقدینگی بود. کاری که در این زمینه در خردادماه آغاز شد، اما در دی‌ماه به نتیجه رسید و در شورایط اقتصاد مقاومتی مصوب شد ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات بر مبنای ریالی و مابقی در قالب ۸۴۴میلیون یورو به این بخش تزریق شود که بخش اول به اتمام رسید اما هنوز در مورد پرداخت تسهیلات ارزی تصمیمی گرفته نشده است. باید توجه داشت اگر تزریق نقدینگی در همان مردادماه اتفاق افتاده بود، امروز صنعت خودرو بهتر می‌توانست پاسخگوی مردم باشد.»

وی با توضیح اینکه خودروساز و قطعه‌ساز خود مصرف‌کننده مواد اولیه هستند، تاکید کرد: «موضوع دوم مورد بحث ما افزایش قیمت‌ها بود. امسال شورای رقابت با مصوبه هیات وزیران از روند قیمت‌گذاری کنار گذاشته شد و مبنای محاسبه قیمت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده قرار داده شد. البته طبق مدارک موجود، ضرورت افزایش قیمت خودرو محرز بود.»

بیگلو با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم سال ۹۸ با تمرکز بر سه موضوع قیمت‌ها را تثبیت کنیم، ادامه داد: «افزایش سطح خودکفایی و کاهش ارزبری و افزایش تیراژ تولید دو محور اول هستند و محور سوم نیز درخواست ما مبنی بر اجازه واردات بدون انتقال ارز است که در حال حاضر ممنوع است. اگر وزارت صمت و بانک مرکزی امکان ثبت سفارش بدون امکان ارز را فراهم کنند، قطعه‌سازان می‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را با تمرکز بر کاهش ارزبری وارد کرده و تیراژ تولید را افزایش می‌دهند.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.