حمایت از واردات خودرو نباید حمله به خودروسازان داخلی باشد

قطعه نیوز: دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ضمن اشاره به اینکه باتوجه به شرایط حال حاضر، اجرای طرح پیشنهادی مجلس برای واردات خودرو بعید به نظر می‌رسد، معتقد است که صرف تولید داخل یا واردات، هیچ‌یک گره‌گشای این صنعت و بازار آن نخواهد بود و نیاز است که تعادلی منطقی میان تولید داخلی خودرو و واردات آن ایجاد شود.

مهدی دادفر در ابطه با بحث‌های اخیر پیرامون واردات خودرو و طرح پیشنهادی مجلس شورای اسلامی مبنی بر واردات خودروهای سواری به منظور ساماندهی صنعت خودرو و بازار آن، تصریح کرد: این طرح اخیر مجلس که یکی از بندهای آن مزین به بحث ازسرگیری واردات خودرو شده، به نظر می‌رسد که قابلیت اجرا نخواهد داشت؛ چراکه موانعی که سازمان استاندارد، محیط زیست و پلیس راهور ناجا در شرایط عادی ایجاد می کنند، فضای واردات را بسیار سخت می کند؛ شرایط فعلی که دیگر جای خود دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه چنانچه فرض کنیم این طرح تبدیل به قانون شده و واردات خودرو آزاد شود، گفت: حداقل شهریور یا مهرماه سال آینده ممکن است که واردات خودرو به لحاظ عملیاتی انجام شود. ضمن اینکه موانع تحریمی نیز کار را بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد کرد. اینکه مردم تصور کنند بلافاصله پس از تصویب طرح آزادسازی واردات، عملیاتی هم خواهد شد، اینگونه نخواهد بود.

وی افزود: همچنین در موضوع از سرگیری واردات خودرو نیز طبیعتا برخی از همین نمایندگان مجلس، مخالف طرح پیشنهادی و واردات خودرو هستند؛ اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مجلس، با انحصار بازار خودرو و به طور مثال پراید ۱۰۰ میلیون تومانی موافق است؟ به نظر بنده، این دوستان نه با موضوع واردات آشنایی چندانی دارند و نه تولید را به درستی می‌شناسند؛ لذا لازم است تا تحقیقات و تأمل بیشتری صورت گیرد.

دادفر با بیان اینکه تولید بدون مضیقه و بدون فشار واردات، افزایش قیمت‌های آنچنانی را در بازار رقم می‌زد، گفت: واردات صرف و بدون تولید هم منجر به از بین رفتن صنعت خواهد شد؛ لذا باید بین این دو تعادل منطقی ایجاد شود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در رابطه با منابع تامین ارزی برای واردات خودرو به شرط تصویب طرح آزادسازی، اظهار کرد: در این رابطه، ۹ پیشنهاد ارائه شد که طی آن اعلام کردیم، بدون اتکا به منابع نفتی و پتروشمی‌ها، می‌توانیم واردات خودرو را انجام دهیم. البته که باید این را نیز در نظر گرفت که باتوجه به فضای فعلی اقتصادی که برای واردکنندگان خودرو ایجاد شده است، رغبتی را برای حضور واردکنندگان فراهم نمی‌کند. سه سال است که واردات خودرو به کلی ریشه‌کن شده و ۶۸۰ فعال و ۱۵ هزار نفر اشتغال آن از بین رفته است. در حال حاضر تعداد انگشت‌شمار فعال در این حوزه داریم که آن‌ها نیز تنها ارائه‌دهنده خدمات هستند؛ لذا نیاز به ایجاد انگیزه برای حضور مجدد فعالان این حوزه حس می‌شود.

طرح مجلس برای واردات خودرو، تنها مُسکن تولید، فروش و قیمت‌گذاری خودرو خواهد بود؛ کاش بیشتر دقت شود

وی در ادامه تاکید کرد: نکته‌ی بسیار مهم و اساسی که باید به آن دقت شود، این است که طرح پیشنهادی مجلس برای واردات خودرو، مُسکنی برای فرآیتد تولید، فروش و قیمت‌گذاری خواهد بود. ای کاش که دقت بیشتری در ارائه طرح‌ها شود؛ چراکه با اینگونه طرح‌ها، راه به جایی نخواهیم برد. ضمن اینکه “عرضه خودرو در بورس، دوای درد صنعت خودروسازی ما نخواهد بود.”

دادفر تصریح کرد: گفته می‌شود که قطار خودروسازی، لوکوموتیو صنایع پایین‌دستی و بالادستی است، اما توجه نمی‌شود که لوکوموتیو بدون ریل به بیراهه خواهد رفت و همه را به کشتن خواهد داد. تا چه زمانی قرار است با اتکا به شعار تولید محور بودن پیش رفت؟ آن هم با “تولیدهای پوشالی” که اکثرا با مونتاژکاری‌ها پیش می‌رود. مقوله واردات خودرو در بحث بازرگانی و مقوله تولید در بحث صنعت می‌گنجد و بایستی تعادل میان این دو برقرار باشد.

حمایت از واردات خودرو نباید برابر سرکوب و حمله به خودروسازان داخلی باشد

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: همه این‌ها در حالی است که عده‌ای به دلیل ناراحتی از افزایش قیمت در صنعت خودروسازی و برای فرار از مطالبه مردمی در افزایش قیمت‌ها در عین پایین بودن کیفیت خودروها، تنها به خودروسازان هجمه وارد می‌کنند. برای دفاع از واردات خودرو نیاز به حمله به خودروسازی‌ها نیست. خودروسازان داخلی جایگاه خود را دارند و حمایت از واردات نباید همزمان با سرکوب و حمله به خودروسازان داخلی باشد.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است که دولت‌مردان، قانون‌گذاران و مجریان کمی دست خود را از جیب خودروسازی بیرون آورده و اجازه دهند صنعت راه خود را پیدا کند. با آزادسازی قیمت‌گذاری در کنار آزادسازی حساب‌شده واردات (و نه وارادت بدون حد وحصر)، بازار را به سمت بازار رقابتی سوق می دهد.

نگران هستیم که شاید واردات هم در انحصار برخی شرکت‌ها باشد

دادفر تصریح کرد: اما آنچه که به نظر می‌رسد بازهم انحصار است؛ ضمن اینکه در همین بند ساماندهی صنعت خودرو با واردات، احتمال می‌رود که شاید قرار است بازار را در انحصار چند خودروساز در آورده و واردات را مختص آن‌ها کنند که ما از این موضوع نیز بیم داریم؛ بنابراین با این طرح نیز بعید می‌دانم که واردات از سر گرفته شود یا حداقل دستاوردی برای واردکنندگان نخواهد داشت؛ به‌ویژه اینکه مخالفان بی‌منطق با دلایل خاص خود همیشه مقابل واردات خودرو ایستاده‌اند. از آنجایی که استراتژی خاصی پشت تولید هم نیست، در بحث مقابله با واردات هم منطقی وجود ندارد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.