دستاوردهای کمیسیون صنایع و معادن در ۶ ماه گذشته؛ از تدوین طرح تحول بازار خودرو تا ساماندهی بازار فولاد

قطعه نیوز: سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تدوین طرح تحول بازار خودرو، طرح تولید و توسعه زنجیره فولاد، طرح جهش تولید دانش بنیان و بررسی لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور را از جمله دستاوردهای کمیسیون متبوعش طی ماه‌های گذشته برشمرد.

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عملکرد کمیسیون متبوعش طی ۶ ماه گذشته، گفت: بررسی بازار فولاد و تدوین طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد به منظور کاهش التهابات و نابسامانی‌های این حوزه یکی از اصلی‌ترین دستورکارهای کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم از ابتدای شکل گیری بود.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: صنعت فولاد یکی از مهم‌ترین صنایع کشور بوده و در قیمت تمام شده صنایعی مانند خودروسازی، ساختمان‌سازی، لوازم خانگی و …اثرگذار است، این در حالی است که به دلیل آشفتگی در تولید، عرضه و تقاضا در این حوزه، تولیدکنندگان پایین دست با مشکلات بسیاری روبه رو هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چکش کاری طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در کمیسیون صنایع به پایان رسیده و در دستورکار صحن علنی قرار دارد، اضافه کرد: افزایش تولید و توسعه صنعت فولاد، رشد سرمایه‌گذاری، صادرات، منطقی کردن قیمت، حذف دلالان از نتایج تصویب و اجرای این طرح خواهد بود.

* تدوین طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تدوین طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ را یکی از دستاوردهای کمیسیون صنایع در ماه‌های گذشته برشمرد و ادامه داد: گرانی و آشفتگی بازار خودرو موجب شد که اعضای کمیسیون به دنبال تدوین طرحی برای ساماندهی بازار خودرو باشند، در نتیجه طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ با هدف ارتقا کیفیت، افزایش کمّیت، متعادل کردن عرضه و تقاضا، داخلی‌سازی خودرو، ایجاد رقابت در این حوزه، متعادل‌سازی قیمت و…. با در نظر گرفتن پیشنهادات فعالان اقتصادی، قطعه‌سازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان تدوین شد.

به گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرح ﺗﺤﻮﻝ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻭ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﺳﺒﮏ با ساماندهی عرضه خودرو، دست دلالان را از بازار کوتاه کرده و خودرو را به دست مصرف کننده اصلی می‌رساند.

* اقدامات اولیه برای تدوین اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی ایران انجام شده است

فیروزی تصریح کرد: از آنجایی که پتروشیمی یکی از مهم‌ترین صنایع کشور بوده و پس از نفت بیشترین درآمدهای کشور از این محل به دست می‌آید و شرکت ملی پتروشیمی ایران فاقد اساسنامه است و نقش تنظیم‌گری و رگلاتوری این شرکت تعریف نشده، کمیسیون صنایع و معادن برآن شد که به موضوع تدوین اساسنامه شرکت ملی پتروشیمی ایران ورود کرده و اقدامات اولیه انجام شده است.

* بررسی لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور

وی بررسی لایحه اصلاح قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور را یکی دیگر از دستورکارهای کمیسیون متبوعش برشمرد و ادامه داد: با تصویب این لایحه می‌توان از تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی جلوگیری کرد.

* پیش نویس اصلاح برخی از مواد قانون معادن

این نماینده مردم در مجلس یازدهم از نهایی شدن بخش‌های مرتبط اساسنامه شرکت ملی گاز با کمیسیون متبوعش خبر داد و افزود: پیش نویس اصلاح برخی از مواد قانون معادن در کمیته معادن کمیسیون در حال بررسی است؛ این موضوع می‌تواند به فعال‌سازی معادن، توسعه معادن و جایگزین کردن این ظرفیت به جای نفت اثر مناسبی داشته باشد.

* تدوین و تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح جهش تولید دانش بنیان در کمیسیون صنایع مجلس تدوین، تصویب و به هیات رئیسه ارجاع شد که براساس آن از شرکت‌های دانش بنیان حمایت‌های مناسبی صورت می‌گیرد.

فیروزی بررسی سوالات متعدد نمایندگان از وزرای صنعت، معدن و تجارت و ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی تحقیق و تفحص از مجموعه‌های مختلف و موافقت با تحقیق و تفحص از خودروسازان را دیگر دستورکارهای کمیسسیون صنایع و معادن در ماه های گذشته برشمرد.

منبع: خانه ملت

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.