کاهش مراجعه مردم به صافکاری خودرو/ شهرداری برای جمع‌آوری صافکارهای کنار خیابانی همکاری نمی‌کند

قطعه نیوز: با افزایش قیمت خودرو در سال جاری، قیمت قطعات یدکی و به دنبال آن، هزینه نهایی تعمیرات خودرو هم بالا رفته است. در این میان قطعات بدنه نیز به گرانی دچار شده است و دارندگان خودرو در صورت پیش‌آمد تصادف یا حادثه‌ای که منجر به خسارت بدنه شود، ناچار به پرداخت هزینه بیشتری برای صافکاری و … هستند. با این حال، رییس اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان گلگیر و رادیاتور می‌گوید به دلیل گرانی‌ها مراجعه مردم به اصناف زیرمجموعه این اتحادیه کاهش داشته است. فرهاد کشانی در گفت‌وگو با «قطعه نیوز» از وضعیت بازار قطعات بدنه، اگزوز و رایاتور گفت:

قیمت قطعات بدنه، رادیاتور و اگزوز در سال جاری چقدر رشد داشته است؟

قیمت قطعات گلگیر، رادیاتور و اگزوز با مواد اولیه تولیدی آنها ارتباط مستقیم دارد. آهن یکی از پرمصرف‌ترین مواد اولیه تولید گلگیر و قطعات بدنه است و در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ درصد رشد قیمت داشته است. در مورد مواد اولیه رادیاتور مانند برنج، مس، مفرغ و … هم با رشد قیمت مواجه بوده‌ایم. پودر مصرفی داخل اگزوز هم که برای کاهش آلودگی و صدای اگزوز به کار می‌رود، وارداتی است و به نرخ ارز وابسته است.

علاوه بر مواد اولیه، نرخ حامل‌های انرژی و نیروی انسانی نیز رشد داشته است و همه این عوامل باعث رشد قیمت قطعات اصناف زیرمجموعه اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان گلگیر و رادیاتور شده است، به طوری که قطعات بدنه خودرو و رادیاتور و اگزوز در یک سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این در حالی است که نرخ دستمزد برای ارائه خدمات از ابتدای سال ثابت مانده است و این افزایش مربوط به افزایش قیمت قطعات است.

رشد قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؟

قیمت‌ها به تدریج در بازار متعادل می‌شود، به این معنا که اجناس موجود در انبار، به تدریج گران می‌شود و ناگهان متوجه می‌شویم که مثلا ۱۰۰درصد افزایش قیمت در مدت چند ماه اتفاق افتاده است. اکنون اگر قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کند، قیمت فروش قطعات ما به صورت پلکانی کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر به دلیل نوسان نرخ ارز و مواد اولیه فولادی در داخل،  قیمت ثابتی برای اجناس صنف ما وجود ندارد و قیمت‌ها در حال تغییرند، این در حالی است که برای کار در بازار، نیازمند ثبات قیمت‌ها هستیم.

رشد قیمت‌ها بر مراجعه مردم به واحدهای صنفی تحت نظر شما اثری داشته است؟

با بالا رفتن قیمت خودرو، قیمت قطعات و ملزومات آن هم رشد می‌کند. در حال حاضر با توجه به رشد قیمت خودرو مردم قدرت تعمیر خودروی خود را ندارند؛ وقتی خودروی صد میلیونی با رشد قیمت مواجه می‌شود و به ۳۰۰ میلیون می‌رسد، به همان اندازه هم قیمت قطعات و خدمات مرتبط با آن رشد می‌کند، و از همین جا است که مردم توان تعمیرات و رسیدگی به خودروی خود را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوند بخش عمده‌ای از درآمد و حقوق ماهیانه خود را صرف خودرو کنند. این موضوع برای اصناف زیرمجموعه ما مشکل‌ساز شده است.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان از کیفیت قطعات یدکی رضایت لازم را ندارند. کیفیت قطعات بدنه، رادیاتور و اگزوز را در حال حاضر چطور ارزیابی می‌کنید؟

قطعات بدنه خودرو، اگزوز و رادیاتور در ۳ درجه کیفی تقسیم‌بندی می‌شوند که کیفیت و قیمت آنها با توجه به آن تعیین می‌شود، مثلا وقتی ضخامت ورق در قطعات بدنه بیشتر می‌شود، به تبع قیمت آن هم افزایش پیدا می‌کند. اتحادیه به طور مرتب با زیرمجموعه در ارتباط است و بازرسان ما واحدها را نظارت می‌کنند.

در سال جاری بعضی قطعات در بازار با کمبود مواجه شدند، لوازم یدکی مورد استفاده صنف شما با چنین مشکلاتی روبه‌رو شده است؟

موجودی اجناس بستگی به قیمت مواد اولیه دارد، وقتی مواد اولیه ثبات دارد، راحت‌تر می‌توان میزان تولید و موجودی بازار را کنترل کرد. در شرایط عدم ثبات و گرانی مواد اولیه، تولیدکننده مانند قبل نمی‌تواند آزادنه تولید داشته باشد، البته از یک سو هم قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است و بنابراین در بازار نسبتا تعادل وجود دارد.

این موضوع، درباره قطعات بدنه و لوازم یدکی خودروهای وارداتی هم صدق می‌کند؟

قطعات اگزوز و قطعات بدنه و رادیاتور برای خودروهای داخلی، در داخل ساخته می‌شود و توان تولید آنها در کشور وجود دارد، اما برای یافتن قطعات خودروهای وارداتی مشکل وجود دارد و در صورت خرابی این خودروها باید قطعات استوک از کشورهای همسایه مانند امارات و … با قیمت‌های بالا وارد شود. تعداد خودروهای وارداتی هم در کشور زیاد نیست و تولید داخل قطعات آنها صرف ندارد، البته استادکارهایی در کشور وجود دارند که قطعات بدنه را به خوبی تعمیر می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود نیازی به وارد کردن بعضی قطعات از کشورهای دیگر نباشد، ولی در مجموع در حال حاضر اگر قطعات از طریق نمایندگی‌ها به دست نیاید، همکاران ما مجبورند از طریق ضابطه و رابطه و … از کشورهای همسایه تهیه کنند، یعنی قطعات به صورت کم‌تعداد و سفارشی برای هر خودرو وارد می‌شود. 

مشکلاتی مانند تولیدات زیرپله‌ای و … تا چقدر ارائه‌دهنده خدمات در صنف شما را با مشکل موجه کرده است؟

برای تولید قطعات بدنه، اگزوز و رادیاتور امکان تولید زیرپله‌ای وجود ندارد و تولید چنین قطعاتی نیاز به کارگاه‌های بزرگ هست، اما معضل دیگری داریم و آن هم این است که افرادی که دارای جواز کسب معتبر از اتحادیه نیستند، در بخش تعمیرات ضربه بزرگی به صنف ما می‌زنند.

 این روزها شما حتی کنار بعضی خیابان‌ها می‌بینید که افرادی ایستاده‌اند و بنر صافکاری به دست گرفته‌اند! ما بارها برای این موضوع به شهردای نامه نوشته‌ایم اما متاسفانه این ارگان به خواسته ما بی‌توجه بوده است. اتاق اصناف تذکرات ما را به شهرداری ابلاغ کرده است اما بخش سامان‌دهی شهرداری تاکنون اقدام نتیجه‌بخشی در این خصوص نداشته است.

این افراد فاقد مهارت لازم هستند و تایید اتحادیه را ندارند و عملکرد آنها باعث مشکلات و شکایات زیادی می‌شود که می‌طلبد با کمک اتاق اصناف و شهرداری به این افراد سامان بدهیم، یعنی آنها که توان دریافت جواز کسب دارند، مجوز بگیرند و مابقی برای دریافت آموزش‌های لازم راهنمایی شوند.

تولیدکنندگان داخلی رادیاتور و اگزوز چقدر از نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند؟

ما برای تولید رادیاتور کارخانه‌های بزرگی داریم که کل نیاز کشور را تامین می‌کنند اما چالش‌های جدی مانند قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی در کار آنها وجود دارد. علاوه بر آن، یکی از مهمترین معضلات ما بحث مالیات است، افراد زیرمجموعه ما افراد پرتلاشی هستند اما متاسفانه سواد و اطلاعات لازم را در زمینه امور مالیاتی ندارند، این در حالی است که برای دفاع در اداره مالیات، نیاز به اطلاعات جامع و کاملی است که این افراد زمان و شرایط لازم برای یادگیری آن را ندارند.

امکان برگزاری دوره‌های آموزشی در این زمینه‌ها توسط اتحادیه وجود ندارد؟

نمی‌توان ۸۰۰ صفحه کتاب را به افراد شاغل در این صنف که درگیر تامین مخارج خود هستند و مشغله ذهنی زیادی دارند، آموزش داد. در این شرایطی که شخص دغدغه ذهنی تامین نان شب خود را دارد، چگونه می‌توان دوره آموزشی برگزار کرد؟ فعالان صنفی زیرمجموعه اتحادیه، مجبورند در پایان هر سال دفتر حساب و کتاب خود را به اداره مالیات ببرند و از آنها بخواهند که مالیاتشان را محاسبه کند، و از آنجا که این افراد از بند و تبصره و قانون مالیات آگاهی ندارند، نمی‌توانند از خود دفاع کنند. اداره مالیات با این استدلال که این مغازه در این مکان در حال فعالیت است –بدون توجه به میزان سود و …- فلان مقدار مالیات تعیین می‌کند و در مقابل، افراد صنف ما آگاهی لازم را برای دفاع از خود ندارد. مالیات در حال حاضر به عنوان یکی از عوامل ضعیف‌کننده اصناف زیر مجموعه اتحادیه ما شناخته می‌شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.