فولادسازان به گلایه های قطعه سازان پاسخ ندادند

قطعه نیوز: نحوه قیمت‌گذاری دستوری خودرو بارها مورد انتقاد تولیدکنندگان قطعه و خودرو قرار گرفته است. آنها معتقدند این شیوه قیمت‌گذاری با حاشیه سودی که هزینه‌های خودروسازان را پوشش نمی‌دهد، زیان انباشته در صنعت خودرو ایجاد کرده است و سود را به جیب دلالان و واسطه‌ها سرازیر.
سوی دیگر ماجرا اما به درون زنجیره تامین صنعت خودرو برمی‌گردد، آنجا که قیمت نهاده‌های تولید قطعه و خودرو تعیین می‌گردد. قطعه‌سازان گله‌مندند که مواد اولیه صنعت خودرو یعنی فولاد و مواد پتروشیمی را با قیمت‌های ارزی از تولیدکننده داخلی تهیه می‌کنند و شورای رقابت در حالی دست فولادسازان را برای تعیین قیمت مطابق با بورس جهانی لندن و با محاسبات دلاری باز گذاشته است، که خودروسازان را در تعیین قیمت محدود کرده است و راه را برای سودآوری صنعت خودرو بسته است.
قطعه‌سازان بارها و بارها خواسته خود مبنی بر کاهش سود مواد اولیه را بیان کرده‌اند، و با وجود در دست داشتن طرح‌هایی نظیر «طرح تعدیل سود در زنجیره تامین» باز هم نتیجه‌ای نگرفته‌اند. مخلص کلامشان این است که با وجود زیان انباشته در صنعت خودرو، تولیدکنندگان مواد اولیه گاهی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سودآوری دارند. شورای رقابت در حالی دست خودروساز را برای قیمت‌گذاری بسته است که همین نهاد مسوولیت نظارت بر تعیین قیمت مواد اولیه را نیز بر عهده دارد.
نکته مهم این است که قطعه‌سازان و خودروسازان معتقدند اگر نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه اصلاح و حاشیه سود به تناسب در زنجیره، توزیع شود، قیمت خودرو متعادل می‌شود و خودروسازان و قطعه‌سازان زیان نخواهند داشت.
خبرنگار «قطعه نیوز» برای شنیدن نظرات فولادسازان در این زمینه و نحوه همکاری آنها با فعالان صنعت خودرو، تمهیدات لحاظ شده توسط فولادسازان برای تعیین قیمت و مهلت پرداخت در قراردادهایشان با سازندگان قطعات خودرو و بررسی امکان فروش فولاد به قطعه‌سازان با قیمت مناسب با توجه به مشکلات نقدینگی این قشر، به سراغ معاونت فروش و بازاریابی مجتمع فولاد مبارکه سپاهان رفت که پیگیری‌های خبرنگار ما بدون نتیجه بود و نتوانست در این زمینه پاسخی از این معاونت دریافت کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.