فریب روغن‌ موتورهای تقلبی را نخورید

قطعه نیوز: خرید و انتخاب روغن موتور باید براساس توصیه شرکت خودروساز باشد، هیچگاه پیشنهاد فروشندگان را مبنای انتخاب روغن‌موتور قرار ندهید. باتوجه به کیفیت سوخت مصرفی داخل کشور، هیچگاه نباید به اعداد و ارقام روی قوطی روغن اطمینان کرد.

این روزها خرید یک روغن‌موتور با کیفیت و اصلی به دغدغه مالکان خودروها تبدیل شده است. اگر برای خرید روغن سری به بازار بزنید، انواع محصولات روانساز و برندهای متعدد را می‌بنید که گاهی تقلبی و بی کیفیت نیز در رنگ و لباس یک شرکت معتبر در بازار حضور دارد. از آنجایی که خرید روغن‌موتور در کشور ما به شکل سنتی و پیشنهاد تعویض کار و فروشنده دخیل است، زمینه لازم برای فروش اجناس بی کیفیت برای داشتن حاشیه سود قابل توجه نیز رغبت را برای توسعه بیشتر این روغن‌موتورها فراهم کرده است. هرچند شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور در کشور تلاش کرده‌اند کیفیت، فروش و عرضه محصولات با کیفیت را توسعه دهند اما همچنان شاهد حضور روغن‌های بی کیفیت هستیم. در این مقاله سعی داریم انواع روغن موتور، کیفیت و نگهداری آن را بررسی کرده تا در زمان خرید با کمترین چالش مواجه شوید.

هدف استفاده از روغن موتور چیست؟

ساختار اصلی موتور را قطعات فلزی متعددی تشکیل می‌دهد. هنگام کارکردن موتور به دلیل احتراق و وجود اصطکاک بین قطعات، دمای کاری موتور به سرعت بالا رفته که سبب گرم شدن قطعات می‌شود. بطوریکه اگر عمل روانکاری و خنک‌کاری بین قطعات انجام نشود احتمال ذوب شدن موضعی آن‌ها وجود دارد. این فرآیند می‌تواند روندکاری موتور را مختل کرده و سبب آسیب دیدن جدی آن شود. ازاین‌رو مهندسان برای حل این معضل از سیال مهمی به نام روغن‌موتور در پیشرانه‌ها استفاده کردند. روغن موتور وظیفه خنک‌کاری، شست‌شو، آب‌بندی و روانکاری را عهده داراست. هر پیشرانه‌ای باتوجه به تکنولوژی که دارد نیازمند یک روغن‌موتور مخصوص خود است. بنابراین باید توجه داشته باشید، در زمان خرید روغن‌موتور به توصیه خودروساز به جای فروشنده توجه کنید.

دسته‌بندی و انواع روغن موتور

به طور کلی می‌توان گفت روغن ‌موتور در صنعت و بازار به سه دسته کلی تقسیم می‌شود:

نخست، روغن موتور مینرال(ارگانیک) : این روغن مناسب خودروهای با تکنولوژی پایین است و عمدتا مورد مصرف خودروهای داخلی است و بیشتر بازار روغن موتور داخل را تحت اختیار دارد.

دوم، روغن موتورسنتتیک(فول سنتتیک) : روش تولید این روغن موتور متفاوت است. زیرا در تولید این روغن‌ها از خواص پلیمری و معدنی استفاده شده که منجربه افزایش طول عمرکاری روغن و بالارفتن تحمل آن‌ها در مقابل تنش‌های حرارتی است. این روغن‌ها خاصیت غیرسمی دارند که سبب جاری شدن سریع در مدار روغن‌کاری می‌شود، به همین دلیل در موتورهای با تکنولوژی بالا و مجهز به توربوشارژر استفاده می‌شود.

سوم، روغن موتور نیمه سنتتیک: این روغن بین دو دسته مذکور قرار گرفته است. به عبارتی دیگر نه خواص سنتتیک را دارد و نه عملکردی مانند مینرال دارد. اما به دلیل داشتن ترکیبات (ادتیو) اضافی، عملکرد بهتری نسبت به مینرال داشته و در برابر تنش‌های حرارتی یا مکانیکی مقاوم بوده. این دسته از روغن نیز مناسب موتورهای با تکنولوژی تقریبا بالا است.

عزم به ذکر است که روغن‌های موتور براساس شرایط کاری پیشرانه نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند، که عبارت انداز:

 روغن‌موتور تابستانی: این نوع روغن را با نام تک فصل در بازار می‌شناسند و فقط مخصوص فصل تابستان یا هوای گرم است. این نوع روغن دارای غلظت بالای بوده که در هوای گرم میزان غلظت آن کاهش می‌یابد. برخی از روغن موتورهای تابستانی عبارت‌اند از: SAE۳۰ و SAE۴۰

روغن موتور زمستانی: این نوع روغن نیز به تک فصل مشهور بوده و فقط مناسب استفاده در فصل سرما است. روغن‌موتورزمستانی را رقیق تولید می‌کنند که سرمای هوا سبب سفتی بیش از حد آن نشود و موتور سریعتر استارت بخورد. این روغن را با نام SAE که به معنای انجمن مهندسی خودرو و حرف W که بیانگر زمستانی بودن است، نشان می‌دهند. در فصل سرما از روغن‌های SAE۰W تا SAE۲۵W استفاده می‌شود. 

روغن‌های چهارفصل: به این دسته از روغن‌ها موادی اضافه می‌شود تا ویسکوزیته آن در هوای سرد و گرم تقریبا ثابت باشد. به عنوان مثال روغن چهار فصل SAE۵W۳۰  معادل روغن موتور SAE۵W در زمستان و SAE۳۰ در تابستان است. تنوع روغن در این درجه‌بندی بسیار زیاد است. عمدتا توصیه می‌شود در تمام خودروهای از روغن‌های چهارفصل استفاده کنید.

ارقام قوطی روغن گویایی چیست؟

شاید در زمان خرید روغن‌موتور اعداد و ارقام درج شده روی بدنه قوطی، توجه را جلب کرده باشد. به طورمثال درج جمله SAE۵W۳۰ به چه معنا است؟ یکی از مشخصه‌های مهم روغن گرانروی(ویسکوزیته) است. ویسکوزیته به معنای مقاومت روغن در زمان جاری شدن است. این اعدا بیانگر ویسکوزیته روغن هست و هرچقدر مقدار آن بیشتر باشد، روغن غلیط‌تراست. حرف w در بین دو عدد به معنای قابلیت استفاده در چهار فصل را دارد.

ویژگی یک روغن‌موتور خوب چیست؟

قبل از خرید روغن‌موتور حتما دفترچه راهنمای خودرو را بخوانید. زیرا کمپانی سازنده خودرو براساس میزان فاصله قطعات داخلی موتور، ویسکوزیته، استاندارد و نوع روغن مصرفی را مشخص کرده است. اگر روغنی غیرازدستور کمپانی سازنده استفاده کنید، استهلاک و خرابی موتور را افزایش می‌دهید که نتیجه آن تحمیل هزینه هنگفت تعمیر است. اما یک روغن موتور خوب باید ویسکوزیته مناسبی داشته، به سرعت تغییر رنگ ندهد و تبخیر نشود. در روزهای اخیر پیام‌های از سوی مخاطبان با عنوان کاهش ۴ لیتر روغن موتور یک برند معروف در زمان استفاده در خودرو داخلی دریافت کردیم. در پاسخ به دلیل این موضوع باید گفت، اگر کیفیت روغن موتور مطلوب نباشد و به روش غیراستاندارد تولید شده باشد، روغن در زمان کارکردن دچار کاهش سطح خواهد شد. این کاهش سطح اغلب به دلیل نداشتن موادافزودنی اصلی وبا کیفیت برای افزایش تحل دمایی سیال در زمان استفاده در خودرو است. گفتنی است که برخی از پیشرانه‌ها مانند تی یو ۵ که توسط پژو طراحی شده، در هر هزار کیلومتر ۲۵۰ سی‌سی دچار کاهش سطح روغن می‌شود. این موضوع در پیشرانه‌ها امری طبیعی و مقدار کاهش سطح آن بستگی به تکنولوژی به کار رفته در آن موتور دارد.

چه زمانی روغن موتور را تعویض کنیم؟

درتمام روغن‌ها مقدار عمرکاری آن روی بدنه یا قوطی روغن ذکر می‌شود. باتوجه به کیفیت پایین سوخت مصرفی داخل کشور، هیچگاه نباید به این اعداد و ارقام اطمینان کرد. توجه داشته باشید عمرکاری تمام روغن‌موتورها در کشور نصف عدد درج شده روی قوطی آن است. هیچگاه سیاه شدن روغن مبنای تعویض قرار ندهید، زیرا خاصیت روغن شست‌شو قطعات داخلی موتور بوده که نتیجه آن تغییر رنگ است.

توجه به دریافت فاکتور

اگر از فروشگاه‌ها و اتوسرویس‌ها اقدام به خرید روغن موتور می‌کنید، در زمان تهیه از فروشنده درخواست فاکتور همراه با مهر فروشگاه را داشته باشید. زیرا در صورت بروز خرابی ناشی از بی کیفیتی روغن‌موتور در خودرو، می‌توانید از فروشگاه عرضه کننده یا برند مربوطه درخواست خسارت کنید. هرچند که توصیه می‌شود باتوجه به پیشرفت تولیدکندگان داخلی در زمینه تولید روغن‌موتور، حتی برای خودروهای وارداتی از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌ها برندهای داخلی اقدام به خرید کنید.

منبع: بازار

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.