خودروساز و مشتری نهایی؛ ضررکنندگان قیمت گذاری دستوری خودرو

قطعه نیوز: نشست مشترک مدیران بخش تولید و پژوهش کشور در حوزه صنعت خودرو با حضور مدیران ساپکو و اعضاء هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس و با هدف گسترش همکاری های مشترک فناورانه برگزار شد.

در این نشست که مدیرعامل ساپکو و قائم مقام وی در حوزه مهندسی و کیفیت و سایر معاونان و مدیران حضور داشتند، عادل پیرمحمدی با بیان این که صنعت خودرو از سال ۹۰ تا ۹۹ با رشد متوسط  25 درصدی تمامی نهاده‌های تولید روبرو بوده است، تصریح کرد: متاسفانه این افزایش در حالی رخ داده که قیمت متوسط  عرضه خودروها توسط خودروساز تنها حدود ۷ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل ساپکو افزود: سود ناشی از تفاوت قیمت تمام شده و قیمت دستوری تنها به جیب دلالان بازار می رود در حالی که خودروساز و مشتری نهایی در این میان ضرر می کنند.

وی تصریح کرد: چنانچه خودروساز مجاز به فروش خودرو با قیمت تمام‌شده به مصرف کننده نهایی بود، منجر به افزایش تولید و در نتیجه کاهش قیمت می‌شد، اما متاسفانه سیاست قیمت‌گذاری دستوری، حاصلی جز ضرر خودروساز و مشتری را در بر نداشت. 

در ادامه این نشست، مدیر امور تکنولوژی و خودکفایی مواد ساپکو به معرفی زمینه‌های مشترک همکاری این شرکت با دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان پرداخت و اضافه کرد: ساپکو در تمامی این مشارکت ها، همرسانی عرضه و تقاضا در بازار فناوری و نوآوری را هدف قرار داده، چرا که بر این باور است که مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان، تجاری سازی و نداشتن آگاهی کامل در خصوص بازارهاست.

حسین کرمی اثربخشی و کارایی در حوزه فعالیت‌های مشترک را راهبرد اصلی ساپکو در حوزه فناوری خواند و خاطرنشان کرد: در این زمینه، سند استراتژی و نقشه راه فناوری و نیازهای فناورانه ساپکو تدوین شده و زمینه های همکاری در طراحی محصول، طراحی فرایند ساخت بهینه محصول، مواد اولیه، قالب و ابزار و صحه‌گذاری‌ها، سیستم‌های کیفی و تجهیزات تولید و کنترل کیفیت محصول تعیین شده است.

لازم به ذکر است، دانشکده مکانیک داشگاه تربیت مدرس با بیش از ۱۴۰ دانشجوی دکتری و ۳۳۷ دانشجوی کارشناسی ارشد، طی سال های اخیر همکاری وسیعی با شرکت‌ها و پارک‌های علمی و فناوری داشته است. این دانشکده آزمایشگاه های فعال و پیشرفته‌‌ای چون اندازه‌گیری و مکاترونیک پیشرفته، فرایندهای مواد مرکب و پلاستیک، مکانیک شکست و ضربه، فرایندهای شکل گیری و اتصال فلزات، جریان چندفازی، شبیه‌سازی حرارت و غیره را در اختیار دارد. این دانشگاه با پنج شرکت دانش‌بنیان نیز همکاری مستقیم دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.