ریزش قیمت و رکود در بازار کالاهای صنعتی

قطعه نیوز: بررسی وضعیت قیمت و عرضه انواع محصولات صنعتی مانند خودرو و لوازم خانگی و کالاهای دیجیتال مانند گوشی تلفن همراه و تبلت حاکی از تداوم سیر نزولی قیمت‌ها متاثر از کاهش قیمت‌ها در بازار سایر کالاهای سرمایه‌ای مانند ارز، طلا، سکه و مسکن است.

به گفته فعالان صنفی، کاهش شدید تقاضای ناشی از افت قدرت خرید مشتریان و انتظار آنها برای تثبیت قیمت‌ها به همراه تعطیلی ۲هفته‌ای ناشی از اعمال شرایط قرنطینه خانگی و تعطیلی ۷۰درصد مشاغل و کسب‌وکارها موجب شده تا اندک متقاضیان نیز تقاضای خرید خودرو، لوازم خانگی، گوشی موبایل و تبلت را به تعویق اندازند؛ رویکردی که ‌موجب تشدید رکود حاکم بر بازار بی‌مشتری اینگونه محصولات صنعتی و دیجیتال شده است.   گرچه کاهش نسبی قیمت این اقلام با سیر نزولی نرخ ارز و طلا زمینه تحریک تقاضا در بازار اینگونه اقلام کالایی را فراهم کرده و برخی مشتریان واقعی خرید اینگونه محصولات اما با وسواس بیشتر را در دستور کار قرار دادند، اما از دیروز (شنبه) با تعطیلی اغلب مراکز فروش، پاساژها و نمایشگاه‌های فروش خودرو، این تقاضای نسبی نیز به تعویق افتاده و این روزها رکود حرف نخست حاکم بر بازار محصولاتی است که تجربه نشان داده در شرایط کاهش قیمت به‌دلیل انتظار مشتریان برای ارزان‌تر‌شدن و جلوگیری از ضرر و زیان با خرید این اقلام به قیمت بالاتر، تقاضای خرید خود را تا مشخص‌شدن وضعیت قیمت‌ها به تعویق می‌اندازند.

موج تازه ریزش قیمت در بازار راکد خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در زمینه تأثیر تعطیلات بر احتمال کاهش بیشتر قیمت خودرو‌ها در بازار، گفت: زمانی که بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت، بنابراین با توجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تأثیر می‌پذیرد، به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک نه‌تنها شاهد افزایش مجدد قیمت‌ها نخواهیم بود، بلکه روند کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد یافت.

سعید موتمنی افزود: این روز‌ها قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و به تبع آن کاهش نرخ ارز روند نزولی دارد، به‌نحوی که طی هفته‌های اخیر در قیمت خودرو‌ها اعم از داخلی، خارجی و مونتاژی‌ها بین ۲۰ تا ۲۷درصد کاهش قیمت داشته‌ایم و پیش‌بینی ما این است که در هفته‌های آتی این کاهش قیمت بیشتر نیز شود. او افزود: از سوی دیگر افرادی که در ماه‌های گذشته، سرمایه خود را به سمت بازار خودرو هدایت کرده بودند، هم‌اکنون اکثرا فروشنده هستند، اما در بازار مشتری و خریداری نیست و فروشنده زیاد و خریدار کمتر شده است. او افزود: قیمت‌ها در تمامی بازار‌های سرمایه اعم از سکه، مسکن و خودرو متاثر از کاهش نرخ ارز، سیر نزولی دارد و در چنین شرایطی که طبق معمول فروشنده در بازار زیاد است، به‌دلیل امید به کاهش بیشتر قیمت‌ها، مشتری چندانی برای خرید مراجعه نمی‌کند. موتمنی در زمینه تأثیر آغاز محدودیت‌های کرونایی، تعطیلی واحد‌های غیرضرور و بازار‌ها از دیروز بر بازار خودرو، گفت: از دیروز (شنبه) همه صنوف غیرضروری تعطیل شدند و فروشندگان خودرو نیز که در دسته دوم مشاغل قرار می‌گیرند، از این قاعده مستثنی نیستند. طبق اعلام نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، با اعمال محدودیت‌ها برای مقابله با شیوع این ویروس، نمایشگاه‌داران خودرو نیز تعطیل شدند. با این روند، زمانی که بازار تعطیل است، فعالیت و معاملاتی هم شکل نخواهد گرفت، بنابراین با توجه به اینکه بازار خودرو هم از عرضه و تقاضا و همچنین نوسانات ارزی تأثیر می‌پذیرد، باز هم ریزش قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد یافت.

نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز مقاومت فروشندگان خودرو در برابر کاهش قیمت‌ها را بی‌فایده دانست و گفت: با وضع محدودیت‌های ۲هفته‌ای کرونایی، بازار راکد خودرو در رکودی شدیدتر فرو رفت و قیمت‌ها همچنان در سراشیبی نزول است. نعمت‌الله کاشانی‌نسب‌ افزود: محدودیت‌های ایجاد‌شده، موجب تعطیلی همه نمایشگاه‌های خودرو شده‌ و رکود مطلق و شدیدتر از هفته‌های قبل را بر این بازار حاکم کرده و هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود. به گفته او، انجام‌نشدن معاملات نیز منجر به کاهش قیمت خودرو می‌شود. در واقع اکنون فروشندگان در بازار خودرو به صف شده اما مصرف‌کنندگان و متقاضیان خودرو به امید کاهش بیشتر قیمت‌ها، از خرید دست کشیده‌اند. ‌در بازار فعلی، مشتری واقعی، تعیین‌کننده قیمت بوده و با چانه‌زنی می‌تواند خودرو را به قیمت مورد نظرش خریداری کند.

منبع: همشهری

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.