چرا سهام خودرویی در بورس پرطرفدارند؟ + جدول

قطعه نیوز: اولین ماه زمستان برای خودرویی‌های بورس نیز پرتلاطم بود. بروز ریسک‌های منطقه‌ای که بازار سهام را در شوک منفی فرو برد سهام شرکت‌های خودرویی و قطعه‌ساز را نیز بی نصیب نگذاشت. اما با تمام این تفاسیر شاخص این صنعت از شاخص کل بورس سبقت گرفت و رشد ۱۸.۱ درصدی را به ثبت رساند.

به گزارش قطعه نیوز، این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در دی‌ماه ۱۵.۸ درصد افزایش داشت. در ادامه به دلایل اقبال سرمایه‌گذاران به سهام گروه خودرویی خواهیم پرداخت.

خروش قطعه‌سازان بورسی

سهام گروه خودرویی در بورس به دو بخش خودروسازان بزرگ و قطعه‌سازان تقسیم می‌شوند. سهام این دو بخش اگرچه به لحاظ صنعتی با یکدیگر وابستگی‌های عمیقی دارند اما به لحاظ ساختار سرمایه‌ای کاملا متفاوت هستند.

از آنجایی که شرکت‌های قطعه‌ساز عموما در دسته‌بندی شرکت‌های کوچک و متوسط با قابلیت تحریک بالای قیمتی قرار می‌گیرند، هجوم سرمایه‌های سرگردان به بازار سهام رشد زیاد قیمت سهام این شرکت‌ها در پی داشته است. از طرفی بهبود عملکرد شرکت‌های قطعه‌سازی با توجه به رشد سفارشات این شرکت‌ها در پاییز و ماه اول زمستان با توجه به افزایش چشمگیر تولید شرکت‌های بزرگ خودروسازی نظیر سایپا و ایران خودرو، چشم‌انداز بنیادی و سودآوری قطعه‌سازان را نیز روشن‌تر کرده‌است. اما همانطور که گفته شد هجوم نقدینگی سرگردان به بورس تهران با توجه به محدودیت‌های بازار ارز و سنگین بودن بازار مسکن به لحاظ جذب نقدینگی، مهمترین محرک رشد قیمت‌ها در سهام قطعه‌سازی به شمار می‌آید. از طرفی پتانسیل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز یک محرک قدرتمند قیمت در برخی از قطعه‌سازان به شمار می‌آید.
در این بخش از گزارش بد نیست پس از بررسی عوامل موثر بر رشد قیمت سهام قطعه‌سازان، عوامل موثر بر قیمت خودروسازان بزرگ را نیز مرور کنیم. نمادهای خودروسازان بزرگ نظیر ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، گروه خودرویی بهمن و زامیاد بهره چندانی از نوسان سریع قیمت‌ها در دوره‌های پر رونق بورس نبرده بودند.

در بخش سهام خودروسازان بزرگ، نمادهای گروه سایپا به دلیل بروز رسانی ارزش دارایی‌ها در روزهای پایانی سال ۹۴ پتانسیل افزایش سرمایه فعلیکمتری دارند و تاثیر افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای این گروه کمتر است اما در سوی دیگر ماجرا نماد شرکت ایران خودرو در بورس تهران به دلیل عدم بروزرسانی دارایی‌ها در ترازنامه از ابتدای تاسیس با توجه به رشد چند ده برابری قیمت زمین و مسکن در سالیان دراز و سهم بالای این سبک دارایی‌ها در ترازنامه این شرکت، پتانسیل بالایی برای افزایش سرمایه دارد. رشد قیمت سهام ایران خودرو در پی داغ شدن گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش سرمایه شرکت ایران خودرو از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بین فعالان بورسی قوت گرفت.

شایعات در خصوص افزایش سرمایه ۲۰۰۰-۲۵۰۰ درصدی شرکت ایران خودرو با توجه به دارایی‌های استهلاک‌ناپذیر این شرکت منجر به رشد بیش از ۴ برابری قیمت در یک سال گذشته و عبور ارزش بازار سهام این شرکت از ۱۵ هزار میلیارد تومان علیرغم زیان عملکردی و زیان انباشته شد. اما چرا تجدید ارزیابی برای سرمایه‌گذاران به عنوان یک عامل محرک قیمت سهام محسوب می‌شود؟

بهانه‌ای به نام تجدید ارزیابی دارایی‌ها

قبل از پرداختن علل اهمیت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها ذکر دو نکته ضروری‌ست: اولا معافیت مالیاتی برای این مدل از افزایش سرمایه برای شرکت‌هایی که مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت می‌شوند (شرکت‌هایی که زیان آنها بیش از نصف سرمایه ثبت شده فعلی می‌شود) قابلیت اعمال دارد و یک مزیت محسوب می‌شود و ثانیا با بروزرسانی ارزش دارایی‌ها و افزایش سرمایه از این محل، عملا پولی به شرکت تزریق نمی‌شود.

عدم تزریق پول به شرکت به معنی عدم تامین سرمایه واقعی‌ست. پس چرا عطش خرید سهام زیان‌ده با حجم دارایی‌های زیاد بالاست؟
در جواب این سوال ابتدا باید به این مساله توجه کرد که بروزرسانی ارزش دارایی‌ها با رشد ارزش وثایق بانکی شرکت‌ها توان وام‌گیری بیشتر و فعالیت گسترده‌تر از این محل را افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر سهام شرکت‌هایی که در معرض افزایش سرمایه سنگین از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها هستند به طور سنتی در بازار سهام با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه می‌شوند که رشد قیمت ان سهم‌ها را در پی دارد. در توضیح این رفتار، پروسه افزایش تعداد سهام و خرد شدن قیمت به اندازه رشد سرمایه یک توجیه غیربنیادی اما پرطرفدار است.

برای توضیح این مساله لازم است مثالی را مطرح کنیم. فرض کنید قیمت سهام شرکتی در بورس تهران قبل از افزایش سرمایه ۲۰۰ تومان است و ارزیابی ارزش دارایی‌های فعلی شرکت توان افزایش سرمایه ۹۰۰ درصدی (۱۰ برابری) را امکان‌پذیر می‌کند. بنابراین قیمت سهم با فرض ثبت این افزایش سرمایه به ۲۰ تومان خواهد رسید. فعالان بورس نمادهایی که قیمت کمتر از ۱۰۰ تومان دارند را به عنوان نمادهای چابک‌تر برای رشد قیمت درنظر می‌گیرند و میل به خرید سهام این شرکت‌ها افزایش می‌یابد.

از آنجایی که سرمایه‌گذاران آینده شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، میل به خرید سهم قبل از ثبت افزایش سرمایه زیاد می‌شود و به اصطلاح سهم گارد صعودی می‌گیرد. لذا براساس مشاهدات تاریخی رشد قیمت سهم قبل از ثبت افزایش سرمایه عموما چشمگیر است و در این مثال تقاضا برای خرید سهمی با قیمت ۲۰ تومان رشد فزاینده می‌یابد.

در جدول زیر بازدهی قیمتی نمادهای خودرویی در بازار سهام از ابتدای دی‌ماه تاکنون آورده شده است:

جدول بازدهی قیمتی نمادهای خودرویی در بازار سهام از ابتدای دی‌ماه تاکنون

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.