لازمه افزایش صادرات خودرو ساماندهی چرخه تولید است

طرح آزادسازی واردات خودرو به کشور در گرو صادرات خودرو و قطعات به کشورهای دیگر است. اما آیا خودروسازان ایرانی توان صادرات خودروهای ایرانی را دارند؟

قطعه نیوز: در حال حاضر شرط آزادسازی واردات به کشور را صادرات خودرو و قطعه به کشورهای دیگر اعلام کرده اند. در چند روز گذشته نیز در دیدارهایی که در سفر مقامات ایرانی به ارمنستان صورت گرفت، تصمیماتی درخصوص صادرات محصولات ایران‌خودرو و ورود مجدد به بازار ارمنستان اتخاذ شده است.

نکته قابل توجه اینجاست با آغاز دور جدید حضور صنعت خودرو در بازارهای بین المللی بستر مناسبی هم برای گسترش تعاملات قطعه سازان با تولیدکنندگان دیگر فراهم می شود اما باید به این نکته توجه کرد که مسئولان کشور و تولیدکنندگان باید اقدامات لازم را برای فراهم کردن زیرساخت های افزایش تعامالات فراهم کنند.

خودروسازان توان صادرات دارند؟

سیامک مقتدری، عضو انجمن صنایع همگن قطعه در گفت وگو با قطعه‌نیوز گفت: کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان می‌توانند بازار مناسبی برای خودروهای ما باشند.

 صادرات مقدماتی دارد. در ابتدا باید تحریم‌ها برداشته و تبادل پول به راحتی انجام شود که صادرات به یک کشور بزرگ صورت بگیرد و درآمد قابل توجهی برای کشور حاصل شود.

مقتدری ادامه داد: علاوه بر این موارد، صادرات خودرو فقط به انتقال خودرو به کشورهای دیگر نیست. خودروسازان برای عرضه محصولات خود به بازار باید خدمات پس از فروش قوی ارائه دهد. این زیرساخت باید در صنعت خودروسازی وجود داشته باشد. خودرو یک کالای ارزان قیمت نیست. اگر این زیرساخت نباشد فروش محصولات محقق نمی‌شود.  به نظر نمی‌رسد فعلا بستری برای همچین تعاملاتی وجود داشته باشد.

*تولیدات سامان نیابد، در صادرات موفق نخواهیم بود

محمود نجفی سهی، عضو دیگر انجمن صنایع همگن قطعه نیز در مورد صادرات خودرو و لازمه‌های صادرات به کشورهای دیگر به قطعه‌نیوز گفت: اگر این عقیده را داشته باشیم که تمام بازارهای صادراتی ما کشورهای همسایه هستند، خود را محدود کرده ایم. باید کشورهای هدف صادراتی خود را گسترش دهیم. صادرات صنعتی و کشاورزی به دلیل اینکه آب زیادی مصرف می‌شود توجیهی برای کشور ندارد. در این نوع از صادرات هزینه آب مصرف شده نیز برای کشور جبران نمی‌شود.

باید هم صادرات و هم واردات به شکل منطقی محقق شود. تا زمانی که تولیدات سامان نیابد، در زمینه صادرات نیز  موفق نمی‌شویم.

وی تصریح کرد: باید ابتدا بهبود تولید محصول برای نیاز کشور انجام و سپس صادرات انجام شود.

به گفته این قطعه ساز، برنامه سال ۱۴۰۴ بر اساس تولید سه میلیون خودرو بود. اگر صادرات خودروی مناسب به کشور انجام گیرد. مواد اولیه به حجم زیادی در کشور برای تولید وجود دارد. نیروی کار جوان نیز وجود دارد. صادرات به شرطی که برنامه‌ریزی شده و هدف‌گذاری شده انجام بگیرد خودروی روز دنیا را می‌توان تولید صادر کرد.

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.