رشد کم قطعه‌سازان در بازار سرمایه/ بازگشایی نماد پارس‌خودرو روند اصلاحی خودرویی‌ها را تقویت کرد

قطعه نیوز: هفته گذشته برای بازار سهام با تلاطم زیادی دنبال شد. شاخص کل بدون محرک قدرتمند رشد، نتوانست از مرز ۲ میلیون واحد عبور کند و افزایش میزان عرضه‌ها در نمادهای بزرگ‌تر علاوه بر افت دماسنج بورس به تغییر جهت نقدینگی به سمت کوچکترها و سهم‌های اصلاح شده انجامید.

نماگر اصلی بازار سهام در هفته گذشته تقریبا درجا زد و افت ۰.۶۲ درصدی را به ثبت رساند. این اتفاق در حالی رخ داد که نمادهای بزرگ بورسی در مسیر اصلاح خود ریزش‌های قابل توجهی را تجربه کردند. در این بین خودرویی‌ها که همواره به عنوان تافته جدابافته از مسیر اصلاح در امان بودند نیز از سیل فروش در امان نماندند و برگشت از مسیر صعودی در نمادهای غول‌های خودروساز را شاهد بودیم.

نکته قابل توجه در معادلات بازار سهام، حفظ نقدشوندگی سهام و عدم تاثیرپذیری و بروز پدیده ترس در میان معامله‌گران در دوران اصلاح نمادهای بزرگ تر بود. امری که به نوعی عدم خروج پول از دروازه‌های تالار شیشه‌ای را گوشزد می‌کند و سایه بزرگترین ریسک ممکن را از سر بازار سهام بر می‌دارد.

در این بین باید به این نکته توجه داشت که تداوم ورود نقدینگی به بورس به عنوان مهمترین عامل بروز چنین پدیده‌ای به شمار می‌رود و مدیریت بازار سهام برای ضرر کمتر تازه‌واردان به بورس که عمدتا سهام مطرح با مالکیت دولتی را انتخاب می‌کنند، در این مرحله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

علاوه بر این، رشد تدریجی نرخ ارز و عدم تحقق سناریوهای ریزشی برای دلار در بازار آزاد نیز رفته رفته تقاضا برای سهام بزرگ اصلاح شده را افزایش داده و انتظار می‌رود در هفته جاری شاهد برقراری نوعی تعادل در معادلات بازار سهام باشیم.

فصل جدید خودرویی‌ها آغاز می‌شود؟

شاخص صنعت خودرو در بورس همانطور که در گزارش‌های قبلی اشاره شد، بیانگر واقعیت‌های نوسان قیمت‌ سهام زیرمجموعه نیست و با بزرگ‌تر شدن سهم نمادهای بزرگ‌تر، این نقیصه بیش از پیش شده‌است.

هفته گذشته نماگر خودرویی رشد ۶.۴ درصدی داشت و با بازگشایی نماد خودرو از مرز ۶۰۰ هزار واحدی عبور کرد اما روزهای پرعرضه در نمادهای بزرگ گروه و بازگشایی نماد شرکت پارس خودرو با ثبت ریزش ۱۶ درصدی قیمت در روز چهارشنبه، روند اصلاحی این نماگر را نیز تقویت کرد.

بسیاری از سهامداران شرکت‌های خودرویی به دلیل کسب سود‌های رویایی در سال جدید، نوعی تعصب در خصوص روندهای اصلاحی در این نمادها به خرج می‌دهند و اهداف ذهنی بالا، این افراد را از سیو سودهای کسب شده به طمع بازدهی‌های بیشتر منع می‌کند.

نکته‌ای که در این خصوص باید به آن توجه داشت این است که سهام بزرگ گروه خودرویی حتی اگر پتانسیل رشد ۱۰۰ درصدی از محدوده فعلی را داشته باشند نیز بخش قابل توجهی از مسیر رشد از ابتدای حرکت صعودی را پشت سر گذاشته‌اند و طمع استفاده از تمام رشد ممکن در برابر ریسک ریزش احتمالی قیمت‌ها و حتی خواب سرمایه در مسیر نوسانی انتخاب هوشمندانه‌ای به شمار نمی‌رود.

علاوه بر این موضوع، پتانسیل عرضه و نسبت‌های معنادار فروشندگان بزرگ به خریداران خرد در این روزها بزرگ‌ترین مانع در مسیر پرشتاب صعودی در این نمادها خواهد بود و برای تصمیم‌گیری در خصوص خرید این سهم‌ها باید بیش از پیش شکیبایی به خرج داد و استراتژی نوسان‌گیری یا خرید پله‌ای برای ورود برآیند سودآوری بهتری خواهد داشت.

از سوی دیگر سهم‌های کوچک قطعه‌ساز اگرچه در تماس مستقیم با خودروسازان متولی خود هستند اما به لحاظ ساختار بازار سرمایه‌ای، رشدهای کمتری را تجربه کرده‌اند و انتخاب سهام با تحرکات بالای سهامداران از این زیرمجموعه نیز می‌تواند به عنوان یک راهکار جایگزین در خرید و فروش سهام خودرویی درنظر گرفته شود.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.