دست‌انداز بزرگ در مسیر خودروسازان بورس/ احتمال چرخش نقدینگی به سمت قطعه‌سازان

قطعه نیوز: با تشدید عرضه‌ها و برچیده شدن صف‌های خرید در سهم‌های بزرگ و پرطرفدار بورسی در آخرین روز کاری هفته گذشته، زمزمه‌های اصلاح شاخص کل تقویت شد. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از سهم‌های کوچکتر از هفته‌های قبل مسیر اصلاح قیمتی را در پیش گرفته بودند و بازگشت تقاضا به این نمادها در روز چهارشنبه نیز جالب توجه بود.

اصلاح قیمت‌ها علاوه بر کنترل هیجان کاذب، موضوع گذار از این دوره زمانی خاص با دست به دست شدن پرحجم سهام را نیز در پی خواهد داشت. در چنین مسیری اگر سرمایه‌گذاران بورسی درگیر ترس عمومی و وحشت ریزش بازار نشوند یا سیگنال ریزش نرخ ارز در بازار موازی ارسال نشود، اصلاح قیمتی می‌تواند به عنوان یک ضامن بقای سرمایه در تالار شیشه‌ای ایفای نقش کند و آشفتگی ناشی از حرکت پرسرعت در مسیری ناشناخته را تا حد زیادی برطرف سازد.

سناریوهای احتمالی جاده مخصوصی‌ها

خودروسازان بورسی که به عنوان سهام امن بازار در ماه‌های اخیر سودهای رویایی نصیب سهامداران خود کرده‌اند، روز چهارشنبه به همراه دیگر بزرگان و سوگلی‌های بورسی علائم بازگشت از مسیر صعودی را نمایان کردند.

عرضه‌های سنگین در نمادهای بزرگ در آخرین روز کاری هفته گذشته، ابتدا با بهانه عدم شرکت در مجامع عمومی عادی سالیانه (مجمع شرکت‌های بزرگ بورسی عمدتا در روزهای پایانی تیرماه برگزار خواهد شد) کلید خورد و با جمع شدن صف‌های خرید، رفته‌رفته شاهد ورود به محدوده قرمز تابلو بودیم به نحوی که قیمت‌های پایانی نیز روند فرسایشی به خود گرفتند و از سقف روزانه فاصله گرفتند.

تشکیل صف فروش سنگین در نماد شرکت گروه خودرویی بهمن و توقف نمادهای خودرویی بزرگی نظیر «خزامیاد» و «خبهمن» در شروع بازار روز چهارشنبه، گمانه‌زنی‌ها را برای بازگشایی ناخوشایند سهام ایران خودرو و سایپا تقویت کرد و این نمادها نیز در زمان بازگشایی با عرضه‌های بسیار زیاد مواجه شدند و در فرصت کوتاهی صف‌های فروش بسیار سنگینی را تجربه کردند.

صف‌هایی که دیگر خریداری برای جمع کردن آنها تمایل نشان نمی‌داد. از طرفی الاکلنگ سهم‌های بزرگ-کوچک بازار در مقیاس کوچکتر و در گروه خودرویی هم تا حدی به چشم می‌خورد.

اقبال سرمایه‌گذاران به نمادهای قطعه‌سازی که طی هفته‌های قبل اصلاح قیمتی مناسبی را پشت سر گذاشته بودند، با فشار فروش سهام خودروساز بزرگ همراه شد و به همین منظور احتمال چرخش نقدینگی به سمت کوچکترهای بورس با اولویت نمادهای کمتر رشد کرده وجود دارد.

البته این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که پول از بازار سهام خارج نشود و تا زمانی که ترس فراگیر ناشی از یک ریسک ناشناخته نداشته باشیم، احتمال بروز چنین رویدادی بسیار کم خواهد بود. حتی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دوره اصلاح قیمت نمادهای بزرگ‌تر نیز با توجه به تداوم ورود نقدینگی به تالار شیشه‌ای نمی‌تواند دوام زیادی داشته باشد.

اما برای بررسی بهتر باید به این نکته توجه کرد که با تجربه‌ترهای بازار در این شرایط تمایلی به خرید سهم‌هایی که تازه در مسیر اصلاح قدم گذاشته‌اند ندارند و به منظور برچیده شدن این فضا یا باید بازارگردانان و حقوقی‌های سهم‌ها در موقعیت خرید قرار گیرند یا حساب ویژه‌ای روی انتخاب سهم‌های بزرگ توسط تازه‌واردان باز کنیم.

از آنجا که میل به خرید توسط پول‌های کم‌تجربه بیشتر به سمت صف‌های خرید کشش نشان می‌دهد، انتظار تحقق گزینه دوم دور از ذهن خواهد بود. اما تحرک پول‌های بزرگ با برچیدن صف‌های فروش در یک مقطع زمانی کوتاه می‌تواند باعث تهییج این نوع از سرمایه‌ها برای خرید شود و توپ را زمین آنها بیندازد.

در هر صورت تداوم خالص فروش حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ خودرویی در چنین بستری امکان‌پذیر نخواهد بود و می‌تواند اصلاح قیمت را عمیق‌تر و صف‌های فروش را سنگین‌تر کند.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.