دوره اصلاح قیمت خودرویی‌ها در بورس به پایان می‌رسد؟

قطعه نیوز: بازار سهام پس از تجربه افت مقطعی ۱۱.۶ درصدی شاخص کل در دو هفته انتهایی اردیبهشت و هفته ابتدایی خرداد، بار دیگر به مدار رشد بازگشت. نماگر اصلی بورس طی هفته گذشته رشد ۹.۵ درصدی را به ثبت رساند و مجددا به مرز سقف تاریخی خود نزدیک شد.

اما وضعیت سهام گروه خودروسازی و ساخت قطعات مطابق پیش‌بینی‌ها چندان خوب نبود و فشار عرضه‌ها در نمادهای پربازده کاملا به چشم می‌آمد. دو سناریو برای سهام این صنعت در بورس تهران در هفته جاری انتظار می‌رود. سناریوی اول تداوم اصلاح و سناریوی دوم موج بازگشت قیمت‌ها از مسیر نزولی است که تحت شرایط خاص امکان وقوع آن وجود دارد.
نوسان در ذات بازارهای مالی‌ست. این جمله در عین سادگی و وضوح، گاهی اوقات در تلاطم قیمت‌ سهام از یاد سرمایه‌گذاران می‌رود. امری که می‌تواند در روزهای ریزش بازار نوعی ترس عمومی به بار بیاورد و در روزهای مثبت نیز با خوش‌بینی بسیاری همراه شود.

اما در این میان سهامداران باتجربه‌تر که شناخت بیشتری از مختصات بازار سهام دارند، تصمیم‌گیری‌های منطقی‌تری را در پیش می‌گیرند و حداقل با دید میان مدت وارد یک سهم می‌شوند. بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن ریزش ۱۲ درصدی شاخص کل به مدار رشد بازگشت.

مهمترین عوامل موثر بر چنین بازگشتی را می‌توان به کاهش ترس ناشی از عرضه گسترده سهام عدالت، اصلاح بسیار مناسب قیمت‌ها در نمادهای بزرگتر در محدوده ۲۵-۳۰ درصد و جذاب شدن قیمت و بازگشت قیمت‌ جهانی کالاهای اساسی نظیر نفت، مس، فولاد وآلومینیوم به مدار رشد برشمرد.

موضوعی که تقاضا را به خصوص در نمادهای کامودیتی محور بازار سهام تقویت کرد و به حرکت درآمدن لوکوموتیو این سهم‌ها جو عمومی تالار شیشه‌ای را از ترس فراگیر رهایی بخشید.اما اوضاع برای سهامداران خودرویی بازار چندان دلچسب نبود. شاخص این صنعت در معاملات هفته گذشته برآیند خنثی داشت.

معاملات متزلزل

همانطور که اشاره شد، در بازگشت شاخص کل از مسیر نزولی، خودرویی‌های بورس درجا زدند. دلیل اصلی بروز چنین پدیده‌ای که به عدم رشد متناسب قیمت سهام این صنعت با کلیت بازار مربوط می‌شود، حرکت پرشتاب قیمت‌ها و افزایش پتانسیل فروش در نمادهای بزرگ‌تر این گروه در دوره‌های زمانی گذشته است.

سودهای بسیار خوب در بازه‌های زمانی کوتاه ارتش پرقدرت عرضه در صف‌های فروش را متراکم‌تر از هر زمانی کرده است و هرگونه موج عرضه که به از دست رفتن صف‌های خرید منجر شود، سیگنال تشدید عرضه‌ها توسط سهامداران را ارسال می‌کند. از این رو معاملات این گروه در قیاس با بسیاری از صنایع درگیر با اصلاح معنادار در هفته‌های گذشته، از استحکام صعودی کمتری برخوردارند.

برای روشن‌تر شدن موضوع نگاهی می‌اندازیم به مقایسه روند رشد شاخص صنعت خودرو و کل بازار سهام. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای سال تا سقف تاریخی ثبت شده در تاریخ ۲۲ اردیبهشت، رشد ۱۰۴ درصدی را به ثبت رساند. دوره اصلاح قیمتی کلی بازار سهام نیز تقریبا ۳ هفته به طول انجامید و در این مدت بورس تهران شاهد ریزش نزدیک به ۱۲ درصدی ارزش خود بود.

اما در نقطه مقابل، شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات علاوه بر ثبت رشد بیش از ۱۷۰ درصدی، دوره صعودی طولانی‌تری را تجربه کرده و تا تاریخ ۳ خرداد برآیند حرکت قیمت‌ها در این صنعت صعودی پرشتاب بوده‌است. بنابراین می‌توان گفت که روند اصلاح قیمت‌ها در این صنعت نسبت به کل بازار کوتاه‌تر (تقریبا ۱۰ روزه) بوده و علاوه بر این میزان ریزش ارزش شرکت‌های این صنعت نیز بسیار کمتر از کل بورس و در محدوده ۴.۷ درصد است.

در لیست نمادهایی با بیشترین میزان ریزش قیمت هفتگی، تعداد زیاد نمادهای خودرویی و وابسته به صنعت خودرو خودنمایی می‌کند. نماد شرکت سرمایه‌گذاری سایپا با ثبت ریزش ۱۶.۱ درصدی در هفته گذشته، پرچمدار بدترین افت قیمت در کل بازار سهام در هفت روز گذشته بود.

در این لیست نمادهای نام‌آشنایی چون «خگستر»، «خزامیا»، «خوساز»، «ورنا»، «خکاوه»، «خپارس»، «خاهن»، «خنصیر» و «خبهمن» با ریزش قیمت هفتگی در محدوده ۶-۱۳.۵ درصد نیز مشاهد می‌شود که بخش عمده‌ای از بیشترین ریزش‌ها در نمادهای بورسی را به خود اختصاص داده‌اند.

نمادهای پیشرو کدام بودند؟

نماد شرکت رینگ‌سازی مشهد با ثبت رشد نزدیک ۱۸ درصدی قیمت، در کنار نماد شرکت ایران خودرو (با رشد ۱۴ درصدی) اوضاع مناسبی در ریزش قیمت سهام گروه خودرویی داشتند. عملکرد خیره‌کننده «خرینگ» در دو ماه ابتدایی سال جاری و ثبت فروش بیش از ۸۳ میلیارد تومان در این مدت با توجه به فروش ۳۶۰ میلیارد تومانی در کل سال ۹۸ یکی از مهمترین عوامل جداسازی مسیر این نماد از سایر خودرویی‌ها بود.

این اتفاق در حالی رخ داده‌است که در فروردین، به علت شیوع ویروس کرونا شاهد افت فعالیت شرکت و ثبت فروش ۱۴ میلیارد تومانی بودیم که در اردیبهشت‌ماه کاملا جبران شد. از سوی دیگر موضوع افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات و اورده نقدی در مرحله تایید نهایی سازمان است و یکی از محرک‌های قیمتی به شمار می‌رود.

هرچند باید به این نکته توجه داشت که با توجه به گزارش حسابرس، موضوع افزایش سرمایه این شرکت تدریجی بوده و خبری از ارقام بالای افزایش سرمایه حداقل در مرحله اول نیست.

دو سناریو پیش روی خودرویی‌ها

در حالی که بیشتر نمادهای خودرویی ریزش قیمت را در هفته گذشته تجربه کردند، شاخص این صنعت برآیندی خنثی داشت. جبران بخش خوبی از روند نزولی در آخرین روز کاری هفته گذشته (سه‌شنبه) در کنار افت ۱.۹ درصدی قیمت سهام سایپا و رشد ۱۴.۷ درصدی قیمت سهام شرکت ایران خودرو به عنوان نمادهای بزرگ و تاثیرگذار، علت اصلی عدم سقوط شاخص این صنعت در هفته گذشته به شمار می‌آید.

اما برای پیش‌بینی روند احتمالی گروه «خ» در هفته جاری دو سناریو محتمل است. سناریوی اول به شروع اصلاح قیمت در نماد ایران خودرو و پیروی کل گروه از این نماد است که با توحه به روند ذکر شده سهام این صنعت جندان دور از ذهن نیست.

اما سنارویوی دوم می‌تواند تحت تاثیر جو عمومی مثبت کل بازار باشد که با شکسته شدن احتمالی سقف تاریخی شاخص کل، گروه خودرویی را نیز درگیر کرده و سهم‌های این گروه را نیز در مسیر مثبت قرار دهد.

از جمله عوامل تاثیرگذار بر شکل‌گیری چنین روندی، انتشار خبر کمک یک میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی به خودروسازها و قطعه‌سازها در هفته گذشته است که در جو مثبت می‌تواند بسیار پررنگ‌تر خودنمایی کند.

ذکر این نکته ضروری‌ست که حتی با فرض تحقق سناریوی دوم، حضور پرشمار سهامداران فروشنده، قابلیت حرکت پرشتاب را تا حدودی سلب خواهد کرد مگر در سهم‌هایی که اصلاح مناسبی را پشت سر گذاشته‌اند.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.