شورای رقابت قیمت مواد اولیه را کنترل کند / سود تسهیلات بانک‌ها بیشتر از ۱۸ درصد است

قطعه نیوز: سخنگوی انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودروی ایران در نشست خبری مشترک این انجمن با انجمن خودروسازان کشور گفت: اگر شورای رقابت می‌خواهد در زمینه اصلاح قیمت خودرو کاری انجام دهد باید به سراغ تولیدکنندگان مواد اولیه این صنعت برود چراکه این تولیدکنندگان سود بسیار بالایی دارند و در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد سود کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، فرهاد بهنیا با بیان اینکه در دو سال گذشته قیمت خودرو نسبت به رشد نرخ مواد اولیه بسیار کمتر بوده است، اظهار کرد: اگر قرار بر سرکوب قیمتی است، این سرکوب باید از مواد اولیه آغاز شود یا اینکه قیکت خودرو هم به اندازه مواد اولیه گران شود.

وی بیان کرد: قیمت بالای مواد اولیه به زیان تولید تمام می‌شود و با ادامه این روند قیمت پراید به ۱۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

وی با انتقاد از نبود حق رای برای قطعه‌سازان در نهادهای تصمیم‌گیر صنعت خودرو گفت: این در حالی است که بخش اعظمی از صنعت خودروی ما به قطعه‌سازی و بخش خصوصی تعلق دارد.

سود تسهیلات بانک‌ها از رقم اعلامی بالاتر است

عضو هیات‌مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودروی ایران نیز در این نشست عنوان کرد: امسال بانک‌ها ملزم شده‌اند که سود تسهیلات را کاهش بدهند اما با وجود اینکه در ظاهر اینگونه نشان داده می‌شود، در عمل سود تسهیلات بسیار بیشتر از ۱۸ درصد است.

شاپور سامعی شرح داد: در سال جاری بانک‌ها حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد از وامی که به تولیدکننده می‌دهند را در حساب نگه ‌می‌دارند و این پول تا پایان تسویه وام آزاد نمی‌شود در حالی که باید منطبق با تسویه هر بخش از وام، مقداری از آن آزاد شود.

وی ادامه داد: در حوزه ارزی هم در ابتدا قرار بود ارز ۴۲۰۰ تومان به قطعه‌سازان تعلق گیرد و این شرایط تغییر نکند، اما بعد این ارز حذف شد و ارز نیمایی هم به ما اختصاص ندادند. اکنون ارز صادراتی بسیار به سختی و بالاتر از نرخ ارز آزاد به دست قطعه‌سازان می‌رسد و شرایط به گونه‌ای است که گاهی ممکن است مدت‌ها در انتظار ارز صادراتی بمانیم.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.