این قطعات جزو لیست اجباری سازمان ملی استاندارد هستند

قطعات

یک کارشناس صنعت خودرو، گفت: در مورد قطعات ترمز، کالیپر‌ها و لنت‌ها استاندارد اجباری داریم و مجموعه آنها زیرشاخه استاندارد اجباری خودرویی است که برای تست ترمز ارسال می شود.

قطعه نیوز: «فربد زاوه» در این خصوص، اظهار داشت: استاندارد قطعات خودرو در دنیا عمدتا روی بحث محصول نهایی سنجیده می‌شود، اما برخی قطعات هستند که به صورت عمومی نیازمند طی کردن فرآیند استاندارد اجباری هستند.

این کارشناس صنعت خودرو داشتن استاندارد اجباری را برای برخی قطعات اجباری دانست و افزود: زمانی که برای قطعه‌ای مانند فولاد، استاندارد تعیین می‌کنیم، استاندارد مربوط به آن تعیین کننده شاخص‌های کیفی و مشخصات فنی محصول است، اما زمانی که استاندارد همین قطعه در خودرو در نظر گرفته می‌شود، میزان ایمنی آن اولویت است بنابراین نمی‌توان در برخی قطعات گفت باید یا نباید استاندارد اجباری داشته باشند.

زاوه تشریح کرد: برخی استاندارد‌ها نیز در خودرو قابل استفاده است که باید جزو لیست اجباری سازمان ملی استاندارد باشند، به طور مثال در مورد قطعاتی مثل چراغ استاندارد‌هایی مانند شدت نور، فرکانس و میزان روشنایی داریم که جزو استاندارد‌های اجباری به شمار می‌آیند؛ به طور مثال نمی‌شود در خودرو چراغ را خیلی پایین یا خیلی بالا نصب کرد یا از شدت نور بیشتر یا کمتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه برخی قطعات الزامی در گرفتن استاندارد اجباری ندارند، گفت: به طور مثال استانداردی مانند اینکه خودرویی ۴ یا ۶ ایربگ داشته باشد، نداریم در صورتی که ممکن است میزان آسیبی که به سرنشین در اثر تصادف وارد می‌شود، زیاد باشد یا در تصادفات میزان جا به جایی داشبورد و فرمان خیلی اهمیت دارد، وقتی نمی‌توانیم در یک خودرو آن را به حد استاندارد برسانیم، نصب ایربگ اضافه خطرناک خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: شرکت‌های کره‌ای برای اینکه میزان آسیب به سرنشین را کاهش دهند، تعداد ایربگ را افزایش می‌دهند که ممکن است سازنده دیگری افزایش آن را نیاز نداند. در محصولی مانند پژو پارس نصب ترمز اضطراری به این معنی نیست که خودرو امن می‌شود، این ماشین از نظر سازه‌ای دچار اشکالات اساسی است بنابراین اصلا نمی‌شود با اضافه کردن قطعه و تکنولوژی آن را حل کرد.

زاوه اظهار کرد: در بحث استاندارد آنچه اهمیت دارد، عملکرد است؛ محصول ممکن است تولید کنیم بدون ترمز ABS باشد، اما ایمنی لازم را داشته باشد. وزارت صمت و گمرکات معتقدند هر ماشینی که هیبریدی باشد باید مصرف کمی داشته باشد، در صورتی که اکنون خودرو‌هایی داریم که با توان هیبریدی، چندصد اسب بخار هستند که بسیار پرمصرف هم هستند.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در مورد قطعات ترمز، کالیپرها، لنت‌ها استاندارد اجباری داریم و مجموعه آن‌ها زیرشاخه استاندارد اجباری خودرویی است که برای تست ترمز ارسال می‌شود. در بحث تصادفات شکل سازه اهمیت دارد، تعداد نقطه جوش‌ها و مقاومت ورق‌ها مهم است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.