لاستیک فراوان اما بی‌مشتری و خواب بازار در پاییز؛ تایر گران نمی‌شود

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک: لاستیک‌ها در انبار مانده‌اند و با آغاز فصل پاییز و نبود مسافر، فروش لاستیک کمتر خواهد شد. در چنین شرایطی افزایش قیمت لاستیک به صلاح این صنعت نیست.

قطعه نیوز: سال گذشته بازار لاستیک در چندین مرحله افزایش قیمت را تجربه کرد. این گرانی آخرین بار در آبان‌ماه صورت گرفت و باعث شد تا خریداران در شوک افزایش قیمت فرو بروند. به طوری که اکنون عرضه زیاد و تقاضا در این بازار کم شده است.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، در عین حال تولیدکنندگان لاستیک در سال گذشته تولید را تا حدود ۲۶ درصد افزایش دادند. این افزایش تولید باعث شد آنها در سال جاری درخواست ممنوعیت واردات بعضی از رینگ‌های لاستیک‌ از جمله اندازه‌های ۱۳ تا ۱۵ را بدهند.

این موضوع در ابتدا با اعتراض واردکنندگان لاستیک روبه‌رو شد و آنها مدعی شدند که بازار به زودی با کمبود لاستیک مواجه خواهد شد.

حالا با گذشت چند ماه از ممنوعیت واردات لاستیک به نظر می‌رسد که تایر به اندازه کافی در کشور موجود است. تایرهایی که در انبارها مانده‌اند و خریدارانشان کم‌شمارند.

رکود تورمی در بازار لاستیک شدت گرفت

رکود در بازار تایر در حالی است که نهاده‌های تولید لاستیک از آبان ماه ۹۹ که آخرین افزایش قیمت در این بازار رخ داده است، همراه با تورم بالا رفته است.

در همین راستا، درخواست افزایش مجدد قیمت لاستیک در مرداد ماه از سوی تولیدکنندگان لاستیک مطرح شد که سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با آن  مخالفت کرد.

 اکنون در حالی که بازار در رکود و بدون مشتری است، قیمت نهاده‌های تولید نیز رو به افزایش است. در عین حال بازار کشش رشد قیمت لاستیک را ندارد و به نظر می‌رسد بن‌بستی در وضعیت تولید و فروش لاستیک رخ داده است.

به هر حال با وجود افزایش قیمت نهاده‌های تولید، لاستیک فعلا گران نمی‌شود.

بازار لاستیک اشباع است

رییس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک درباره وضعیت بازار بعد از گذشت لاستیک از پیچ و خم بازی‌های قیمتی به خبرنگار «قطعه نیوز» گفت: قیمت لاستیک در سال ۹۹ بیش از ۷۰ درصد رشد داشت.

داوود سعادتی‌نژاد بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ بازار لاستیک اشباع است و در شرایط فعلی خرید و فروش زیادی صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر لاستیک‌ها در انبار مانده‌اند و با آغاز فصل پاییز و نبود مسافر، فروش لاستیک باز هم کمتر خواهد شد، در نتیجه در چنین شرایطی افزایش قیمت لاستیک به صلاح این صنعت نیست.

در حال حاضر بیشترین تقاضا برای لاستیک‌های پراید، انواع پژو و سمند است و برای تایر بقیه خودروها متقاضی کم است

وی با بیان اینکه اکنون در بازار تایر عرضه زیاد و تقاضا کم است، گفت: پیش از این خرید تایر به قیمت مصوب با کارت خودرو، کارت شناسایی و ثبت نام در سایت مورد نظر، ممکن بود. اما اکنون تایر بدون نیاز به کارت شناسایی و… به فروش می‌رسد.

سعادتی‌نژاد گفت: افزایش قیمت در چنین شرایطی بازار را بیش از پیش دچار مشکل می‌کند.

وی عنوان کرد: در حال حاضر بیشترین تقاضا برای لاستیک‌های پراید، انواع پژو و سمند است و برای تایر بقیه خودروها متقاضی کم است.

وی بیان کرد: لاستیک‌هایی که در ایران تولید می‌شود به وفور در بازار موجود است، حتی لاستیک خودروهای خارجی نیز در دسترس است و تنها برای لاستیک‌های خودروهای سنگین کمبود وجود دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.