دلیل عدم استقبال از موتورهای برقی

قطعه نیوز: موتورسیکلت‌های فرسوده به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوای پایتخت و دیگر کلان‌شهرها به شمار می‌روند که برای مقابله با این معضل، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار قرار گرفته است، اما با وجود گذشت چند سال، استقبال چندانی از این نوع موتورسیکلت‌ها نشده است.

از خودروها و موتورهای فرسوده به عنوان یکی از دلایل آلایندگی کلان‌شهرها یاد می‌شود. به گفته مسوولان، امسال فقط نزدیک به هشت هزار خودرو از چرخه حمل و نقل کشور خارج شده، در حالی که در واقعیت دو تا سه برابر، خودروی فرسوده فاقد استانداردهای زیست محیطی در کشور در حال تردد است.

مطابق آمارها تا پایان سال گذشته تعداد هشت میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲۵۶ موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته است. به گفته “داریوش گلعلی زاده” معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، کل این موتورسیکلت‌ها در حال تردد نیستند. در تهران بین ۲.۵ تا سه میلیون موتور شماره‌گذاری شده و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد است.

پیشتر “سمیه رفیعی”رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به میزان آلودگی موتورسیکلت‌ها گفت: آلایندگی موتورسیکلت‌ها در تهران از خودروها بیشتر است، از طرف دیگر اقشاری که از این موتورسیکلت استفاده می‌کنند منابع درآمدی خوبی ندارند، پس دولت وظیفه دارد که در خصوص ارتقای سطح کیفیتی این موتورسیکلت ها اقدامات جدی انجام دهد.

به گفته شهردار تهران نیز، امروز آلایندگی موتورسیکلت‌های کاربراتوری سطح شهر تقریبا معادل کل آلایندگی خودروهای سواری تردد کننده در پایتخت ارزیابی می‌شود.

پیشتر، مدیرکل صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌درباره اقدامات انجام شده برای موتورسیکلت‌های برقی گفته بود: مشکل موتورسیکلت‌های برقی فروش آن‌هاست.

“سهیل معمارباشی” بیان‌داشت: ما در تولید این نوع موتورسیکلت‌ها هیچ مشکلی نداریم، اکنون ۳۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده داریم که مشتری ندارد، زیرا قیمت موتورسیکلت‌های برقی سه برابر موتورسیکلت‌های بنزینی است.

وی اضافه‌کرد: در همه کشورها، دولت‌ها برای موتورهای برقی یارانه در نظر می‌گیرند؛ این در حالی است که در کشور ما چنین یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است. بنابراین مردم قدرت خرید موتورسیکلت برقی ندارند.

معمارباشی ادامه‌داد: البته دولت یک بسته حمایتی برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال ۹۷ تدوین کرد، اما این طرح به خاطر تبعات مالی، مصوب نشد.

در این زمینه عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران امروز (پنج‌شنبه) در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: موتورسیکلت فرسوده باید در وهله نخست تعریف شود، مطابق آنچه در قانون آمده هشت سال عمر به عنوان زمان مفید استفاده از این وسیله نقلیه محسوب شده و بیشتر از آن فرسوده حساب می‌شود.

“ابوالفضل حجازی” بیان‌داشت: البته در این میان موتورهای با کیفیت خارجی امکان اینکه پس از هشت سال بتوانند از رده خارج شوند ندارند، چون ارزش اقتصادی آنها بالا است و در برخی موارد به راحتی تا ۱۵ سال نیز بدون مشکل به تردد می‌پردازند.

به گفته این مقام صنفی، مدت زمان هشت سال برای از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری یا دو زمانه قدیمی که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ در کشورمان تولید می‌شده، قابل اجرا است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران یادآورشد: این روزها قیمت موتورسیکلت در مقایسه با سال گذشته افزایش چند برابری داشته و به همین دلیل افراد به تعمیر موتور به‌جای تعویض روی آورده‌اند.

حجازی، با تاکید بر اینکه در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان و دیگر کلان‌شهرها باید موتورهای فرسوده کنار رفته و به روستاها منتقل شود، تصریح‌کرد: دولت باید زمینه را برای خرید موتورسیکلت فراهم کرده و موتورهای فرسوده را با قیمت‌های انگیزشی خریداری کند.

استقبال نشدن از موتورهای برقی

وی گفت: سال ۸۶ نخستین خط تولید موتورهای برقی در استان قم راه‌اندازی شد، اما با استقبال خوبی مواجه نشد و هنوز هم بخش اعظم آن موتورهای تولیدی در کارخانه باقی مانده است.

این مقام صنفی معتقد است: امروز تولید موتورهای برقی و تداوم تولید موتورهای انژکتوری شدنی است، اما نیازمند بخشنامه‌های قطعی و اجرائی در کشور است.

وی گفت: در ۱۰ ماهه امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شد که در هم‌سنجی با پارسال جهش ۶۰ درصدی داشته است، در این میان سهم موتورهای برقی کمتر از ۱۰ درصد است، هر چند نسبت به سال گذشته سهم موتورهای برقی کمی بیش از دو برابر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران افزود: موتورهای برقی به صورت فول سی. کی. دی ساخته می‌شوند و بین یک چهارم تا یک سوم قیمت آنها را باتری تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به برخی مشکلات تولید، ادامه‌داد: محموله‌های کارخانجات دست‌کم چهار تا پنج ماه در گمرک بندرعباس می‌خوابد که موجب از بین رفتن باتری‌ها شده و تولیدکنندگان زیان شدیدی متحمل می‌شوند.

حجازی بیان‌داشت: در سال‌های گذشته به صورت عملیاتی حتی یک ریال نیز برای تولید موتورهای برقی حمایت نشده و یارانه تعلق نگرفته است.

وی یادآور شد: در حالی که در سال‌های گذشته داخلی‌سازی موتورسیکلت‌ها به بیش از ۶۰ درصد رسیده بود و افزون بر ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی بزرگ و ۵۰۰ واحد قطعه‌سازی کوچک در زنجیره تامین آن حضور داشتند، اما امروز همه قطعه‌سازان کوچک تعطیل شده و کمتر از ۱۰ قطعه‌ساز بزرگ باقی مانده‌اند.

عضو هیات مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه‌داد: امروز ۹۸ درصد موتورسیکلت‌ها به صورت فول سی. کی. دی و مونتاژ تولید می‌شوند و شاید فقط تایر و چند قطعه پلاستیکی آنها در داخل تولید شود.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند دولت وام ارزان‌قیمت برای اسقاط موتورهای فرسوده در نظر بگیرد، به‌طوری که با سود اندک در مدت زمان دو تا سه سال بازپرداخت شود که در این صورت، هزینه آن کمتر از مشکلات آلایندگی‌ها، انواع بیماری‌های ناشی از آن و غیره در سطح کلان‌شهرها خواهد بود.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.