حمایت از قطعه‌سازان در دستور کار وزیر است

قطعه نیوز: عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با اشاره به مشکلات ناشی از تحریم‌ها، گفت: «شرایطی که با خروج آمریکا از برجام به‌وجود آمد صنعت استراتژیک خودرو را با چالش‌های جدی مواجه کرد. از یک سو محدودیت‌های ایجاد شده بین‌المللی و عدم همکاری با قطعه‌سازان داخلی است و از سوی دیگر شاهد موانع داخلی و مشکلاتی که در اثر بی تدبیری مدیران برای قطعه‌سازان بوجود آمد، هستیم.»

رضا رضایی با بیان اینکه همزمان با تحریم‌های خارجی، قطعه‌سازان یک باره تا ۳۰۰درصد با افزایش قمت موادادولیه داخلی مواجه شدند، تاکید کرد: «این درحالی بود که باید با همان قیمت‌های گذشته قطعه را در اختیار خودروسازان قرار می‌دادند. عدم پرداخت مطالبات و افزایش بی رویه قیمت‌ها منجر به تضعیف توان قطعه‌سازان شد. به گونه‌ای که در شهریور ماه به طور جدی توان و بنیه خود را از دست دادند و در آذر ماه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید بالغ بر ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی تعطیل و تعداد زیادی از نیروهای آنها تعدیل شدند.»

وی با تاکید بر اینکه قطعه‌سازان با کمک انجمن‌ها سعی کردند مجلس را در جریان مشکلات قرار دهند، اظهار کرد: «لذا فراکسیون قطعه‌سازی در آذرماه تشکیل شد تا نمایندگان مجلس چاره‌ای برای رفع مشکلات قطعه‌سازان بیابند.»

به گفته رضایی، با وجود تحریم‌ها، مشکلات قطعه‌سازی در زمان وزیر پیشین چندان مورد توجه قرار نگرفت. به تازگی و طبق مصوبه دولت طی ۴ بند، حمایت از قطعه‌سازی در دستور کار وزیر قرار گرفته که یکی از بندها پرداخت ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای مطالبات قطعه‌سازان است البته تا امروز تنها ۳۰درصد از آن پرداخت شده ولی طبق قول مساعد دولت قرار بر این است تا اواخر هفته آینده تا ۷۰ درصد از پرداخت ۱۲۰‌روزه قطعه‌سازان پرداخت شود.

وی همچنین با تاکید بر اینکه تزریق نقدینگی خون تازه‌ای در رگ‌های قطعه‌سازی تزریق کرد، افزود: «چنانچه آشفتگی مالی خودروسازان در بانک مرکزی مرتفع شود قطعا پرداخت‌ها به مرور طبق روال عادی خواهد بود و با ادامه داشتن پرداخت‌ها می‌توان به آینده قطعه‌سازی خوشبین بود.»

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه مدیران قطعه‌سازی با وجود فشارهای زیاد بین‌المللی و عدم دسترسی به نقل و انتقال پول، قطعات مورد نیاز را تامین کردند تا علاوه بر حفظ حیات خودروسازی مانع از تعدیل نیرو شوند، گفت: «با توجه به تحویل هر روزه جنس به خودروسازان و افزایش مطالبات، تنها در صورتی می‌توان به آینده خوشبین بود که روند عادی پرداخت مطالبات قطعه‌سازان ادامه داشته باشد و چنانچه همین روند فعلی نیز ادامه نیابد قطعا با کاهش نقدینگی، قطعه‌سازان قادر به تامین قطعه نخواهند بود و نمی‌توان چشم‌انداز روشنی به آینده داشت.»

این فعال در صنعت قطعه سازی ادامه داد: «نبود ثبات قیمت‌ها از موارد قابل توجهی است که باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام شود زیرا قطعه‌سازان با توان حداقلی، روند تولید را زنده نگاه داشته‌اند. در واقع باید چند سال پیش از این برنامه‌ای مدون و مشخص برای خودروسازی کشور ارائه می‌شد. لذا نبود برنامه‌ریزی مشخص، نقشه‌راه و نظارت باعث شد قطعه‌سازی امروز به این نقطه برسد.»

منبع: خبرخودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.