با انتشار لیست رسمی قطعه‌سازان دریافت‌کننده تسهیلات؛ استراتژی صنعت خودرو لو می‌رود

قطعه نیوز: حدود دوهفته از آغاز روند پرداخت تسهیلات ۴هزارمیلیاردتومانی دولتی به خودروسازان با هدف پرداخت به قطعه‌سازان و زنجیره تامین می‌گذرد. در حالی که به نظر می‌رسد این فرایند در نهایت با همکاری بانک‌های عامل رو به اتمام است، هنوز لیست، اطلاعات و جزئیات رسمی و قابل استنادی از نحوه توزیع این میزان تسهیلات منتشر نشده است. در این راستا دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه بیش‌از ۷۰درصد قطعه‌سازان موفق به دریافت تسهیلات دولتی شده‌اند، اعلام کرد: «روند پرداخت در اکثر بانک‌ها به پایان رسیده است. پرداخت دو بانک هنوز ادامه دارد که تا پایان این هفته فرایند به طور کامل تمام خواهد شد.»

افزایش ۱۰۰درصدی تولید؛ مشهودترین نتیجه تزریق نقدینگی

مازیار بیگلو درخصوص ادعای برخی مدیران در خودروسازی‌ها مبنی بر این‎که پرداخت این تسهیلات به‌عنوان مطالبات ۱۲۰روزه قطعه‌سازان به پویایی زنجیره تامین خودروسازی‌ها انجامیده است، گفت: «هیچ شکی در تاثیرگذاری این پرداخت‌ها بر افزایش فعالیت خودروسازان وجود ندارد. ما از ابتدا تاکید کردیم سه‌راهکار برای بهبود شرایط تولید در قطعه‌سازی وجود دارد. تزریق نقدینگی و پرداخت مطالبات و اصلاح قیمت‌ها، دوراه حلی است که درحال‎حاضر اجرا شده و تاثیر آن در حال حاضر ملموس است.»

وی با بیان این‎که مشهودترین نتیجه این پرداخت‌ها افزایش تولید روزانه خودروسازان است، تاکید کرد: «تولید روزانه سایپا در حال رسیدن به ۲۵۰۰دستگاه خودرو است و تولید ایران‌خودرو نیز به ۲۲۰۰دستگاه خودرو در روز رسیده است. این میزان تولید، رشد ۱۰۰درصدی را نسبت‌به ماه‌های گذشته نشان می‌دهد.»

آغاز فرایند اصلاح قیمت قطعات و قراردادها

بیگلو در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح قیمت قطعات به عنوان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای حل مشکلات قطعه‌سازان، صورت گرفته است یا خیر، توضیح داد: «اصلاح قیمت‌ها در حال انجام است. در واقع قیمت محصولات یک‌سری از قطعه‌سازان که مدارک خود را تکمیل کرده و ارائه داده‌اند، اصلاح شده است. سایر قطعه‌سازان نیز در حال تکمیل مدارک هستند تا پس از ارائه، بررسی قیمت‌ها انجام شود.»

لیست منتشرشده از قطعه‌سازان اعتبار ندارد

هفته قبل لیستی از برخی قطعه‌سازان بزرگی که مشمول دریافت تسهیلات دولتی بودند، منتشر شد. مازیار بیگلو در رابطه با این لیست با بیان اینکه تاکنون به‌طور رسمی هیچ لیستی از قطعه‌سازان مشمول دریافت تسهیلات منتشر نشده است، گفت: «کمیته‌ای شامل نمایندگان خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات لیست نهایی را تهیه کردند. این لیست درحال‎حاضر در اختیار این چهار بخش قرار دارد، اما به هیچ جای دیگری ارائه نشده است.»

وی با اشاره به این‎که اعداد و ارقام لیستی که هفته گذشته منتشر شد، کاملا اشتباه بود، تاکید کرد: «نام شرکت‌هایی که در آن لیست قید شده بود، چندان غیرقابل پیش‌بینی نبود. اما به نظر می‌رسد آن لیست بنا به دلایلی و به دنبال کسب منافع خاصی تهیه و منتشر شده بود که به هیچ عنوان رسمیت نداشت.»

دبیر انجمن قطعه‌سازان خودرو ایران در پاسخ به این سوال که چرا پس از مدت‌ها تلاش برای تامین این نقدینگی، حالا که نتیجه‌ای حاصل شده، عملکرد شفاف نیست و لیست اصلی در اختیار رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد، توضیح داد: «لیست اصلی بسیار مفصل و طولانی است. ضمن این‎که وقتی لیستی منتشر می‌شود، باید نحوه محاسبات نیز تبیین شود و مشخص شود از چه مسیری تهیه شده است.»

وی با بیان اینکه پارامترهای مختلفی در محاسبات مد نظر بوده است، گفت: «مطالبات ۱۲۰روزه و بیشتر از آن، بحران و اهمیت قطعه در تولید خودرو، حساب‌های فی‌مابین و پارامترهای بسیار دیگر در نحوه محاسبات تاثیر داشته‌اند. با توجه به تعدد پارامترها، در صورتی که لیست منتشر شود، احتمالا سوالات زیادی درمورد نام قطعه‌سازان و اعداد و ارقام پیش خواهد آمد که شاید پاسخ دادن به همه آنها ممکن نباشد.»

با حضور نهادهای نظارتی امکان هیچ خطایی وجود نداشت

بیگلو در پاسخ به این سوال که خود قطعه‌سازان نیز بارها از عدم شفافیت‌ها آسیب دیده‌اند اما درحال‎حاضر شاهد عملکرد غیرشفاف در همین بخش نیز هستیم، افزود: «این‎جا بحث عدم شفافیت مطرح نیست. موضوع قابل‌توجه این است که نماینده قطعه‌سازان، نماینده دو خودروساز، نماینده ارگان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی و وزارت اطلاعات در کمیته تصمیم‌گیری حضور داشته‌اند. بنابراین با توجه به نظارت کافی، امکان هرگونه خطایی از بین رفته است.»

وی همچنین تاکید کرد: «استراتژی‌های صنعت خودرو و قطعه‌سازی در تهیه این لیست موثر بوده است. بر اساس این استراتژی‌ها مشخص شده است که چرا باید به یک سازنده بیشتر پرداخت شود و به سازنده‌ای کمتر، کدام بانک‌ها در اجرای مصوبه نقش داشته باشند و سایر استراتژی‌هایی که قرار نیست تمام آن‌ها بیان شود.»

بیگلو با بیان این‎که انجمن خود بنیان‌گذار دریافت این تسهیلات بود و روند آن را تا اجرا پیگیری کرد، اظهار کرد: «بر این اساس آنقدر پیگیری کردیم تا ۱۰۰درصد این پول به قطعه‌سازان برسد و خود خودروساز سهمی از آن برندارد. به این ترتیب انتظار داریم قطعه‌سازان مطمئن باشند که انجمن با بیشترین عدالت و انصاف از سوی آن‌ها نماینده بوده است. ضمن اینکه با وجود نمایندگانی از نهادها و ارگان‌های نظارتی، امکان هرگونه خطایی در این فرایند از بین رفته است.»

به گفته بیگلو، باید این موضوع را نیز در نظر داشت که شاید برخی شرکت‌ها تمایلی نداشته باشند که رقبای آن‎ها بدانند چه میزان دریافت داشته‌اند. ضمن اینکه اساسا کار درستی نیست که اطلاعات و جزئیات مالی شرکت‌ها در رسانه‌ها منتشر شود.

منبع: روزنامه دنیای خودرو

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.