کیفیت خودرو با عذرخواهی دولت بالا نمی‌رود/ قطعه ‎سازان خواستار اصلاح قیمت مواد اولیه قطعه شدند

قطعه نیوز: انتقاد از تغییر مکرر مدیران در وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت و عملکرد این وزارت‌خانه، مساله تخصیص ارز، قیمت‌گذاری مواد اولیه و مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان عمده مباحث نشست خبری امروز (دوشنبه) انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با خبرنگاران را تشکیل داد.

به گزارش خبرنگار «قطعه نیوز»، در ابتدای این نشست، یک عضو هیات مدیره انجمن بیان کرد: عوامل تاثیرگذار بر صنعت خودرو در سه دسته مسائل دولت، خودروساز و قطعه ساز جای می‌گیرد.

نادری مسائل مرتبط با دولت را شامل قوانین متناقض، مدیران کوتاه مدت، نبود انسجام در عملکرد دولت و قیمت های دستوری دانست و ادامه داد: تغییر مدام وزیر در حالی صورت می‌گیرد که وزارت صمت باید در سال جهش تولید بسیار منسجم تر عمل کند.

مسوول کمیته ساخت داخل انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا دولت مدیر و قیمت خودرو را تعیین نمی‌کند، گفت: از آبان سال گذشته تا آبان ماه جاری خودرو به طور متوسط حدود ۵۰ درصد رشد قیمت داشته است، این در حالی است که نرخ ارز ۱۴۰ درصد بالا رفته است.

نادری افزود: در حالی در برابر افزایش قیمت خودرو مقاومت صورت می‌گیرد که قیمت اقلام خوراکی گاه تا ۴۰۰ درصد رشد داشته است.

به گفته نادری، سرمایه‌گذاری‌های غیر مولد در سال‌های گذشته و زیان انباشته باعث کمبود نقدینگی در صنعت خودرو شد، همزمان قیمت نهاده‌های تولید نیز بالا رفت که در نتیجه، خودروسازی با زیان روبه‌رو شد و زیان این کمبود نقدینگی، به صورت افزایش مطالبات، قطعه‌سازان را نیز درگیر کرد.

با واردات ارز بدون منشا موافقت شده است

در ادامه نشست، یک عضو دیگر هیات مدیره انجمن قطعه سازان بیان کرد: میزان رشد قیمت مواد اولیه در سال جاری بسیار بیشتر از نرخ ارز بوده است.

شاپور سامعی اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی با مشکلات بیشتری نسبت به دوره‌های قبل همراه شد.

وی با بیان اینکه ارز تعلق گرفته به بخش تولید با قیمت آزاد است، اظهار کرد: خوشبختانه به تازگی با واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز موافقت شده است که به کار تولید سرعت بیشتری می دهد و باعث می شود کالای وارداتی مورد نیاز قطعه‌ساز با سرعت بیشتری از گمرک ترخیص شود.

رییس کمیته ارزی و بانکی انجمن عنوان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت لیستی از مواد اولیه قطعه‌سازی را برای واردات بدون انتقال ارز تعیین کرده است که البته لیست محدودی است و ما این موضوع را با وزیر مطرح کرده‌ایم و قرار شده است در آینده تعداد اقلام این لیست افزایش پیدا کند.

به گفته سامعی، بعد از تخصیص ارز توسط بانک مرکزی، قطعه‌سازان تنها یک ماه فرصت دارند که ریال مورد نظر بانک عامل را تامین کنند، این در حالی است که فرایند یافتن صرافی و انتقال وجه حداقل دو ماه زمان می‌برد، که نتیجه آن، منقضی شدن تخصیص ارز و برگشت کار به بانک مرکزی است که این روند به چالشی جدی برای قطعه‎سازان تبدیل شده است.

وی همچنین عنوان کرد: چالش دیگر این است که سقف مجاز برای تخصیص ارز به صرافی بین ۳۰۰ هزار تا یک میلیون یورو است و صراف مجبور است برای اینکه بتواند ارز جدید دریافت کند، به قطعه‌ساز فشار بیاورد که به بانک مرکزی اعلام کند ارز را دریافت کرده‌ است، در این روند اگر به هر دلیلی صراف نتواند ارز را در رزوهای بعد به دست ما برساند، دریافت ارز برای ما بسیار دشوار خواهد شد.

وی همچنین با انتقاد از روند کند تعدیل قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان گفت: مابه‌التفاوت قرارداد زمانی به دست ما می‌رسد که با توجه به تورم موجود ارزش پول ما خیلی کم شده است.

واسطه‌ها در گرانی مواد اولیه خودروسازی دست دارند

یک عضو دیگر هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان نیز با انتقاد از روش تعیین قیمت مواد اولیه فولادی و پتروشیمی گفت: قیمت نهاده‌های تولید برای قطعه‌سازان به صورت آزاد است اما قیمت خودرو به صورت دستوری تعیین می‌شود، نتیجه این روند زیان صنعت خودرو است.

محمد شهپری ادامه داد: علاوه بر باز بودن دست تولید کننده برای قیمت‌گذاری مواد اولیه، واسطه‌ها هم مواد اولیه را از بورس می‌خرند و با قیمت بالاتر به قطعه‌سازی که نتوانسته مواد را از بورس تهیه کند، می‌فروشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره امکان‌پذیر بودن داخلی سازی ۸۵ درصدی رنو L90  گفت: موتور این خودرو طراحی شده است که همان موتور تقویت شده تیبا است و امکان داخلی سازی ۸۵ درصدی این پروژه در کشور فراهم است که به زودی شاهد تولید آن خواهیم بود.

کیفیت خودرو با عذرخواهی دولت بالا نمی‌رود

دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز در ادامه نشست، با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه خودرو گفت: متاسفانه مسوولان هنوز نمی‌خواهند دست از شعار دادن بردارند.

مازیار بیگلو بیان کرد: عذرخواهی دولت برای صنعت خودرو کاری نمی‌کند، مشکل در حال حاضر قیمت بالای خودرو است و ما بارها راهکارها را به دولت‌مردان گفته‌ایم و بهتر است به جای عذرخواهی مشکل مردم را حل کنند.

وی ادامه داد: مشکل کیفیت خودرو با عذرخواهی حل نمی‌شود بلکه کاهش قیمت مواد اولیه دولتی در زنجیره تامین خودرو چاره کار است.

وی تاکید کرد: اگر فولاد مشمول قیمت‌گذاری صحیح شود، قیمت خودرو در کارخانه ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی با انتقاد از اظهار نظر مسوولان درباره باز شدن درهای واردات خودرو گفت: نمی‌شود که راه بالا رفتن کیفیت را بست و در عین حال راه واردات را باز گذاشت. از وزیر خواهشمندیم تا زمانی که مشکل قیمت‌گذاری مواد اولیه را حل نکرده‌اند، صحبت واردات خودرو را مطرح نکنند.

بیگو در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار «قطعه نیوز» درباره نظر قطعه‌سازان پیرامون طرح مجلس برای واردات خودرو در ازای صادرات قطعه گفت: قرار بر این است که نسبت به صادرات قطعه و خودرو مجوز واردات بدهند که منطقی به نظر می‌رسد و قطعه‌سازان با این قسمت از طرح موافق هستند.

وی اضافه کرد: اختلاف نظر موجود در مورد طرح ساماندهی خودرو مربوط به عرضه در بورس است که در حال حاضر قرار شده است خودرو در بورس کالا عرضه نشود، بلکه از طریق یک سایت زیر نظر نهادهای نظارتی عرضه صورت بگیرد و قوانین بورس در آن لحاظ شود اما الزامات بورس را نداشته باشد.

وی بیان کرد: با قیمت‌گذاری خودرو به صورت وابسته به تیراژ توسط شورای رقابت و خودروساز هم موافقیم تا به مرور که طرح اجرا و قیمت‌ها اصلاح شد، به نسبت بازخورد، گام‌های دیگری برداشته شود.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.