تشکیل صف‌های طولانی برای لاستیک دولتی؛ تایرسازان با سامانه جامع تجارت به مشکل خودرند

قطعه نیوز: دبیر انجمن تایرسازان اعلام کرد: تایرسازان داخلی در ۶ ماهه نخست امسال حدود ۱۲۶درصد افزایش تولید داشته‌اند.

مصطفی تنها در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» بیان کرد: با وجود افزایش تولید، تایر در بازار با قیمت‌های مصوب به سختی به دست می‌آید و درواقع تایر با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسد، البته این موضوع ارتباطی با تولیدکنندگان تایر ندارد.

وی ادامه داد: بعضی فروشندگان هم با قیمت مصوب تایر را می‌فروشند که برای خرید این تایرها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود.

وی در خصوص علت بالا رفتن قیمت تایر با وجود افزایش تولید گفت: انبارهای تایرسازان نشان می‌دهد که تولیدکنندگان تایر را توزیع می‌کنند، اما یک مشکل اساسی اقتصادی در کشور وجود دارد و آن این است که در شرایط اقتصادی بی‌ثبات فعلی، نوسان ارزش پول و کاهش قدرت خرید باعث می‌شود دارندگان کالا به سادگی آن را عرضه نکنند، مگر اینکه مطمئن باشند با قیمتی عرضه می کنند که نوسان روزهای آینده را پوشش دهد.

وی افزود: برای حل چنین معضلاتی، از ابتدای شهریور قرار بر این شده است که تایرسازان تولیدات خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و خریداران بتوانند با مراجعه به سامانه خرید را انجام دهند که این موضوع هم به همین راحتی نخواهد بود و نیاز به زمان دارد تا جا بیفتد.

تنها عنوان کرد: بخشنامه مدت‌ها قبل صادر شده است اما سامانه مشکلاتی دارد که مانع اجرایی شدن کامل بخشنامه شده است، به عنوان مثال، ثبت کالا نیاز به کد شناسه دارد، اما برای بسیاری از انواع تایر کد شناسه تعریف نشده بود.

تعریف چند کد شناسه برای یک نوع تایر و نبود کد برای تایرهای دیگر

دبیر انجمن تایرسازان ادامه داد: هر کارخانه ۴۰ تا ۵۰ محصول تولید می‌کند که هر کدام باید کد شناسه مخصوص به خود را داشته باشد تا با آن کد ثبت شود، این کدگذاری تفکیکی برای همه محصولات صورت نگرفته است و اکنون هم که کدها را اعلام کرده‌اند، همچنان مشکلاتی وجود دارد، مثلا برای بعضی محصولات دو کد شناسه تعریف شده است و برای بعضی دیگر هیچ کُدی تعیین نشده است.

تنها عنوان کرد: به هر حال بخش عمده ثبت کدها انجام گرفته است، و تایرسازان توانسته‌اند با وجود مشکلات، از شهریور ماه در سامانه بعضی کالاهای خود را ثبت کنند.

رزرو تایر بدون پرداخت هزینه، معضل سامانه جامع تجارت

دبیر انجمن تایرسازان همچنین اعلام کرد: علاوه بر معضلات کدها، چالش‌های دیگری هم در این سامانه وجود دارد. یکی از این مشکلات به رزور تایرها مربوط است، چراکه رزرو تایر بدون هیچ گونه ضمانت و پرداخت وجه از سوی خریدار صورت می‌گیرد، در نتیجه خریدار ممکن است کالا را رزرو کند اما برای پرداخت هزینه و خرید نهایی اقدام نکند یا در مدت زمان بسیار طولانی برای خرید نهایی تایر اقدام کند، به عبارتی تایر در بازار هم موجود است و هم نیست و کالا هم به فروش رسیده و هم نرسیده است.

تنها اظهار کرد: مشکل دیگر این است که چندین سامانه برای ثبت تایر وجود دارد که شامل سامانه جامع انبارها، سامانه  ۱۲۴ ، بهین‌یاب و… است.

به گفته تنها، لازم است همه سامانه‌ها با هم هماهنگ شوند، یا همه آنها در یک سامانه ادغام و تجمیع شود، چراکه وجود چند سامانه کار را برای تایرسازان دشوار کرده است و درواقع بار این ناهماهنگی بر دوش تولیدکننده افتاده است.

وی بیان کرد: معضل دیگر این است که در این سامانه‌ها پشتیبانی مناسب وجود ندارد و وقتی تولیدکنندگان به مشکل بر می‌خورند کسی پاسخگو نیست، نمی‌توان با کارشناسان آنها تماس گرفت یا راهنمایی‌ها به وصرتی است که مشکلی را حل نمی‌کند.

تنها اعلام کرد: چند واردکننده لاستیک‌هایی را وارد کرده بودند که بعد از زمان مقرر قانونی بود اما سازمان‌های مرتبط، تصویب کردند که به صورت استثنایی این کالاها با ارز نیمایی وارد شود و مابه‌التفاوت نرخ ارز توسط این واردکنندگان پرداخت نشود، این در حالی بود که تولیدکنندگان باید از اول خرداد مابه‌التفاوت نرخ ارز می‌پرداختند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.