نیمی از درآمد بورسی خودرو به قطعه‌سازان اختصاص می‌یابد

قطعه نیوز: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بندی در طرح «ساماندهی بازار خودرو» توسط نمایندگان مجلس گنجانده شده است که طبق آن، ۵۰ درصد از درآمد خودروسازان از محل بورس کالا، به طور مستقیم به قطعه‌سازان طرف حساب خودروسازان اختصاص می‌یابد.

روح‌الله ایزدخواه در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» درباره تمهیدات اندیشیده شده در طرح «ساماندهی بازار خودرو» برای رفع مشکلات قطعه‌سازان اعلام کرد: واریز ۵۰ درصدی درآمد خودروسازان از محل بورس برای تسویه مطالبات قطعه‌سازان باعث می‌شود مطالبات این فعالان صنعتی، به چند ماه بعد موکول نشود و در عرض مدت یک تا دو هفته حداقل نیمی از مطالبات آنها تسویه شود.

به گفته این نماینده مجلس، ساز و کار اجرایی این شیوه تسویه مطالبات، بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده است.

ثبت اطلاعات قراردادهای قطعه‌سازان و خودروسازان در یک سامانه

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در طرح «ساماندهی بازار خودرو»، علاوه بر روش‌های تسهیل تسویه مطالبات، انتشار اطلاعات مربوط به قطعه‌سازی در بین دستگاه‌های مرتبط با این صنعت نیز در نظر گرفته شده است.

ایزدخواه افزود: اطلاعات مربوط به قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان در سامانه‌ای که در دسترس دستگاه‌های مرتبط با این صنعت هستند، قرار می‌گیرد و دستگاه‌های دولتی و نظارتی بر آن کنترل خواهند داشت.

وی تقویت روش‌های تعمیق ساخت داخل را بخش دیگری از طرح «ساماندهی بازار خودرو» در جهت منافع صنعت قطعه‌سازی کشور عنوان کرد و افزود: خودروهایی که درصد داخلی‌سازی بیشتری داشته باشند، امتیازاتی را دریافت خواهند کرد.

وی درباره تمهیدات کمیسیون صنایع مجلس برای تعدیل قیمت مواد اولیه فولادی مورد استفاده در صنعت قطعه گفت: این موضوع در طرح جداگانه‌ای در مجلس در حال بررسی است و تنظیم شیوه دیگری را در بازار فولاد دنبال می‌کند و در صورت تصویب و اجرایی شدن آن، بر تهیه مواد اولیه فولادی برای قطعه‌سازان تاثیر مثبت خاوهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر این طرح در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب و برای طرح در صحن ارجاع شده است.

اعطای تسهیلات قرض الحسنه کوتاه مدت به قطعه‌سازان از محل فروش خودرو در بورس

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات مجلس برای رفع معضلات قطعه‌سازان در ترخیص قطعه و مواد اولیه از گمرک گفت: بحث گمرک و ترخیص کالاها در کمیسیون اقتصاد توسط نمایندگان عضو آن کمیسیون در حال بررسی است و به دلیل جلوگیری از موازی کاری، نمایندگان عضو کمیسیون صنایع به این بحث ورود نکرده اند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص راهکار این کمیسیون برای تامین نقدینگی قطعه‌سازان گفت: در طرح «ساماندهی بازار خودرو» برای تامین نقدینگی قطعه‌سازان، بخشی از رقمی که خودرو در بورس به فروش می‌رسد، به عنوان تسهیلات قرض الحسنه کوتاه مدت به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود.

ایزدخواه درباره افزایش قیمت موتورسیکلت و تهمیدات مجلس برای کنترل قیمت این وسیله نقلیه گفت: کمیسیون به بحث موتورسیکلت ورود نکرده است اما از آنجا که در طرح کمیسیون، خودروهای سبک نیز در نظر گرفته شده است، می‌تواند شامل موتورسیکلت هم باشد. تاکنون برای موتورسیکلت تعیین تکلیف جدی نکرده‌ایم اما می‌توانیم به آن بپردازیم.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.