سنتی اداره شدن حمل و نقل عمومی باعث مشکلات ترافیکی می‌شود

قطعه نیوز: رئیس پلیس راهور پایتخت از سنتی اداره شدن حمل و نقل عمومی و مشکلاتی که این موضوع برای امر ترافیک ایجاد می‌کند انتقاد کرد و گفت: خودروسازان شهر را بلعیدند و ما هم ناخواسته با آنها همراه شدیم.

سردار محمدحسین حمیدی با اشاره به مهم‌ترین چالش پلیس راهور در پایتخت گفت: مهمترین چالش پلیس راهور نه در تهران بلکه در تمام شهرها نگاه‌های سنتی به حوزه ترافیک شهری است.

وی افزود: این نگاه هم به ۶۰ سال گذشته برمی‌گردد و ربطی به این زمان ندارد، نگاه سنتی به ترافیک منجر به این شده است که افراد جامعه به سمت خودرو محوری بروند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: به دلیل اینکه خودرو دارها زور زیادی دارند تمامی امکانات زیست شهری را به خود اختصاص داده‌اند. تمام شبکه معابر در کشور به ویژه کلانشهرها و پایتخت طی ۶۰ سال گذشته واگذار شده است به خودروها. هرجایی که پیاده رو یا کانال آبی بوده است آن را به نحوی بازسازی کرده‌اند که به خودروها اختصاص داده شوند و همین موضوع سبب شده است تا تردد خودروها بیشتر شود.

اگر اقدامات عمرانی دهه‌های گذشته در تهران نبود، خیابان‌ها قفل می‌شدند

سردار حمیدی ادامه داد: اگر اقدامات عمرانی خاصی مانند ساخت تونل‌ها و پل‌ها در تهران انجام نمی‌شد شهر تهران طی چند ساله گذشته باید قفل می‌شد، چون حجم تردد خودرو و موتورسیکلت با ظرفیتی که شهر تهران دارد مطابقت ندارد. اما این اقدامات عمرانی سبب شد تا چرخه ترافیک در حال گردش باشد.

وی گفت: فعالیت‌های عمرانی در تهران درمان ترافیک نیست بلکه مانند یک مسکن مقطعی است که می‌تواند تا یک زمان خاصی یک مشکل ترافیکی را حل کند.

رئیس پلیس راهور پایتخت با اشاره به عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی بیان کرد: تمایل به استفاده از وسایل نقلیه عمومی در مردم زیاد نبود و با شیوع کرونا هم مردم سعی کردند یا با خودروی شخصی خود تردد کنند و یا از موتور استفاده کنند.

سردار حمیدی گفت: حمل و نقل عمومی در کشور ما یک حمل و نقل ایمن و پاک و پاسخگویی نیست، شاید بتوان ایمنی و پاک نبودن و آلاینده بودن این وسایل نقلیه را به گردن فرسوده بودن آنها انداخت اما پاسخگو نبودن آن به تعداد مورد نیاز رام‌های مترو و قطار شهری وجود ندارد، اتوبوس‌ها در خیلی از خیابان‌های شهر که مردم به نیاز به این وسایل دارند کم است یا اصلاً وجود ندارد. مردم باید از خانه‌هایشان مسافت زیادی را تا رسیدن به اولین ایستگاه اتوبوس یا مترو پیاده بروند؛ موارد گفته شد دلایل عدم استفاده و تمایل مردم از حمل و نقل عمومی است.

درمان ترافیک افزایش خیابان و موارد این چنینی نیست، درمان ترافیک این است که ما تقاضای استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به حداقل برسانیم و مردم را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کنیم.

وی افزود: ما می‌خواهیم به سمت انسان محوری برویم و پیست دوچرخه ایجاد کنیم و یا اینکه پیاده روها را افزایش دهیم اما به دلیل ساختار غلط شهری نمی‌توان این کار را کرد و حتی در برخی مواقع اولین مخالف این طرح‌ها خودِ پلیس است چراکه برای عبور ترافیک و روان سازی آن به خیابان‌های گسترده‌تری احتیاج دارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت گفت: درمان ترافیک افزایش خیابان و موارد این چنینی نیست، درمان ترافیک این است که ما تقاضای استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به حداقل برسانیم و مردم را به سمت حمل و نقل عمومی هدایت کنیم. سفرهای کوتاه و غیرضروری را با گسترش دولت الکترونیک و خدمات غیرحضوری از بین ببریم.

سردار حمیدی گفت: خیلی از محله‌های ما در پایتخت هویت فرهنگی خود را از دست دادند، شما بین اتابک، ده ونک و نارمک هیچ تفاوتی نمی‌بینید و فقط پیاده رو و خیابان و تردد وسایل نقلیه و موتورسیکلت است.

وی با اشاره به استفاده موتورسیکلت سواران از پیاده روها گفت: باید فضای شهری را برای عابران پیاده ایمن کنیم، باید پیاده روهایی خوبی را در اختیار عابران پیاده قرار دهیم تا بتواند راحت از آن استفاده کند اما متأسفانه اینگونه نیست و عابران در برخی پیاده روها حتی ایمنی هم ندارند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: اگر بخواهیم زندگی شهری در ۱۰ سال آینده را با نگاه‌هایی که الان در مورد خودروسازی و شهرسازی وجود ببینیم غیرقابل باور است حتی بتوان در خیابان‌های تهران راه رفت.

کاربر خودخواه ترافیکی باید در ترافیک بماند

سردار حمیدی خاطرنشان کرد: فردی که خودخواه است و علیرغم اینکه حمل و نقل عمومی و مترو در اختیار او قرار دارد اما از وسیله نقلیه شخصی استفاده می‌کند چه اشکالی دارد که چنین فردی ۴ ساعت در ترافیک بماند؟ این خودخواهی را باید خود فرد جواب دهد، جامعه که نباید تمام امکانات خود را بسیج کند تا چنین افراد خودخواهی به خواسته‌هایشان برسند.

وی با اشاره به افزایش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال گفت: آلودگی هوا برگرفته از همین تفکر است و کسی هم تا زمانی که وارونگی هوا رخ ندهد معترض نمی‌شود، آن زمان تمام مسئولان و رسانه‌ها معترض می‌شوند تا زمانی که باد بوزد، آن زمان دیگر همه ساکت می‌شوند و به زندگی خود ادامه می‌دهند! ما هیچ وقت برنامه محور پیش نرفتیم و برنامه‌ای برای نگاه انسان محور در مسائل شهری، ترافیکی و محیط زیستی نداشتیم.

رئیس پلیس راهور فاتب گفت: مردم هم زمانی که می‌بینند در یک مقطعی از شهر انضباط ترافیکی وجود ندارد فکر می‌کنند که پلیس مقصر است، اما پلیس باید چه کار کنند؟ مگر ما می‌توانیم به عدد تمام شهروندان مأمور بگذاریم؟

سالانه ۶۰۰ نفر در تصادفات شهری پایتخت جان خود را از دست می‌دهند

سردار حمیدی با اشاره به اینکه در گذشته سالانه ۱۴۰۰ نفر از تهرانی‌ها جان خود را در تصادفات از دست می‌داند، بیان کرد: هرچند که در حال حاضر به لحاظ تصادفات و ترافیک در مقایسه با دهه‌های گذشته به مدد استفاده از تکنولوژی و فرهنگ سازی ها و توسعه‌ها بهبود پیدا کردیم اما با نقطه مطلوب همچنان فاصله داریم. نرخ کاهش تصادفات در شهر تهران جزو بهترین نرخ‌های کشور است ولی باز هم سالانه در همین شهر تهران روزی ۶۰۰ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند البته این را هم یادآوری کنیم که در دهه‌های گذشته سالانه ۱۴۰۰ نفر فوتی در تصادفات داشتیم. این نشان دهنده این است که حوزه ایمنی ما بهتر از سال‌های گذشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ترافیک صبحگاهی ما در شش ماه دوم سال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی دارد، اما نسبت به ماه قبل افزایش داریم.

در حال حاضر ترافیک صبحگاهی ما در شش ماه دوم سال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی دارد، اما نسبت به ماه قبل افزایش داریم.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به تغییر ساعت طرح ترافیک در پایتخت گفت: ساعت طرح ترافیک هم تغییر کرده است، سالهای گذشته طرح ترافیک حدود ۱۲ ساعت بود یعنی از ۶:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ اما امسال طرح ترافیک به دلیل شیوع کرونا کاهش پیدا کرده است و ساعت آن از ۸:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۴ ظهر است و از ساعت ۱۴ تا ۱۶ هم یک بار خروج داریم.

سردار حمیدی گفت: این موضوع باعث شده است تا پیک ترافیک متفاوت باشد، بعدازظهرها ترافیک‌های شلوغ تر و متراکم‌تری داریم و صبح‌ها خلوت تر است اما عملاً از ۸:۳۰ صبح تا ۱۴ ظهر وضعیت مناسب‌تری از لحاظ ترافیکی در سطح شهر داریم.

وی بیان کرد: قبل از آن از ساعت ۶:۳۰ صبح ترافیک شکل می‌گیرد و ۸:۳۰ به اوج خود می‌رسد و بعد از آن عادی می‌شود تا ساعت ۱۴، از این ساعت به بعد در هسته مرکزی ترافیک شکل می‌گیرد تا ساعت ۱۶، از ساعت ۱۶ به بعد به دلیل اینکه طرح ترافیک نداریم یک تقاضای سفر ایجاد می‌شود و ترددها در هسته مرکزی افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود از ساعت ۱۶ تا ۲۰:۳۰ حجم ترددها در سطح شهر افزایش داشته باشد و حتی در برخی از مقاطع سنگین باشد.

چرایی بیشتر شدن ترافیک در مواقع بارانی و راه حل جلوگیری از چنین ترافیک‌هایی

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت با اشاره به ایجاد ترافیک‌های سنگین در مواقع بارندگی و راه حل جلوگیری از این ترافیک‌ها گفت: اینها در شرایطی است که هوا خشک است و بارندگی و لغزندگی نداریم. باز در بارندگی‌ها چون ناوگان حمل و نقل عمومی خدمات خوبی نمی‌دهد و مردم برای اینکه به کارشان برسند مجبور هستند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند ترددها متراکم‌تر می‌شوند. همین گروهی که با موتورسیکلت و دوچرخه عبور و مرور می‌کنند در بارندگی مجبور می‌شوند از خودرو استفاده کنند و در مقاطعی که برف و باران داریم باید انتظار ترافیک غیرعادی داشته باشیم.

سردار حمیدی در پایان گفت: مسئولان می‌توانند با شناور کردن ساعت کاری این مشکل را در زمان بارندگی حل کنند، همچنین باید سیستم حمل و نقل ترافیکی آنلاین باشد تا در لحظه رصد تاکسی‌ها کجا هستند و آیا در مواقع بارانی به مردم خدمات ارائه می‌دهند یا نه، متأسفانه مرکز کنترلی که آنلاین تمام تاکسی‌ها را لحظه به لحظه رصد کند وجود ندارد، با تمام پیشرفت‌هایی که داشتیم ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در حوزه تاکسی تقریباً سنتی اداره می‌شود.

منبع: مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.