خودروهای مانده در گمرک مشکل حقوقی دارند

قطعه نیوز: رییس کل گمرک اظهار داشت: از قریب ۱۳ هزار دستگاه خودرویی که در گمرک باقی مانده‌ بود؛ ۱۰ هزار خود تعیین تکلیف شد و ۳ هزار خودروی باقی مانده دیگر در محاکم در حال رسیدگی هستند و هر زمانی که وضعیت این خودروها توسط محاکم تعیین تکلیف شود قابلیت ترخیص دارند.

مهدی میراشرفی درباره ترخیص کالاهای موجود در بنادر و گمرکات اظهار داشت: برای ترخیص کالاهای موجود در بنادر به ویژه کالاهای اساسی تصمیماتی اخذ شده که شامل گروه کالایی ۱-۲، ۲-۲ و ۳-۲ شده‌ است. براساس این تصمیمات کالاهایی که تا تاریخ اعلام شده یعنی پنجم مهر ماه وارد اماکن شده و قبض انبار برای آنها صادر شده‌ چنانچه بدون نیاز ارز باشد قابلیت ترخیص دارد و به محض اینکه تصمیم نهایی شود شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه تولید هم خواهد شد.

وی درباره تصمیمات اخذ شده درباره ترخیص کالاهای اساسی گفت: در خصوص ۵ قلم کالای اساسی تصمیمی که گرفته شده مبنی بر این است که بانک مرکزی تعهد بدهد ارز ترجیحی را در مدت سه ماه تامین کند. اما برای کالاهای اساسی که از ارز ترجیحی استفاده نمی‌کنند قرار بر این است که از محل ارز نیمایی، ترخیص این کالاها در اولویت قرار بگیرد.

رییس کل گمرک ادامه داد: کالای اساسی دو دسته می شوند، کالاهایی که شامل ارز ترجیحی هستند که بانک مرکزی تا سه ماه متعهد به تامین ارز این کالاها است و به واردکنندگان تعهد می‌دهد این ارز در این مدت زمان تخصیص داده شود. بخش دوم شامل کالاهایی است که به آنها ارز ترجیحی تعلق نمی گیرد و این کالاها در تامین ارز نیمایی در اولویت قرار دارند.

میراشرفی درباره پیشنهاد ترخیص کالا بدون ارایه اطلاعات منشا ارز، اظهار داشت: در خصوصی کالاهی غیر اساسی و واسطه‌ای برای تولید این پیشنهاد داده شده که برای کالاها که ارز آنها حدود ۱.۵ میلیارد دلار است بدون نیاز بر ارز متقاضی و بدون انتقال ارز، گشایش‌هایی ایجاد شود.

رییس کل گمرک ادامه داد: درباره این پیشنهادات امروز تصمیم گرفته‌ می‌شود.

وی گفت:تا کنون گزارشی مبنی بر عودت یا فروش کالاهای رسوب کرده در بنادر به کشورهای همسایه نداشته‌ایم.

رییس کل گمرک همچنین درباره آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرکات اظهار داشت: طبق مصوبه‌ای که تا تاریخ ۲۶/۶ هم تمدید شد از قریب ۱۳ هزار دستگاهی که در گمرک باقی مانده‌ بود ۱۰ هزار خود تعیین تکلیف شد و ۳ هزار خودروی باقی مانده دیگر در محاکم در حال رسیدگی هستند و این مصوبه برای این خودروها سقفی ندارد و هر زمانی که وضعیت این خودروها توسط محاکم تعیین تکلیف شود قابلیت ترخیص دارند. البته تعداد هم متروکه و به سازمان اموال تملیکی منتقل می‌شود.

منبع: ایلنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.