جنرال موتورز در حال بررسی ساخت خودروهای پرنده

قطعه نیوز: جنرال موتورز در حال بررسی و تحقیق گزینه های مورد نیاز مردم در بازار تاکسی های هوایی از جمله نیاز به ساخت خودروهایی که در لفظ عامه به «خودروهای پرنده» معروف است.

مری بارا برای اولین بار علاقه خود را به بازار تاکسی های هوایی نشان داد و گفت توسعه تاکسی های هوایی برقی با توسعه خودروهای برقی همخوانی دارد و با اهداف بخش باتری های برقی پیشرفته التیوم Ultium‌ این شرکت هم راستا است. مری بارا در کنفرانس RBC گفت: «ما باوری قوی به آینده خودروهای برقی خود داریم و این باور فقط شامل خودروها نمی شود، قوت و انعطاف سیستم های باتری التیوم ما در حال گشایش درهای جدید از جمله حمل و نقل نوین هوایی است.»

تاکسی های هوایی باید از عهده عمودپروازی بر آیند یعنی بتوانند هم صعود هم فرود عمودی داشته باشند. این وسایل نقلیه که به VTOL‌ شناخته می شوند به جای موتورهای جت،‌ موتورهای برقی دارند. به همین خاطر دیگر نیازی به باند طولانی پرواز ندارند. بال های آنها در برخی از مدل های چرخشی است و به جای ملخ روتور دارند.

تاکسی های برقی هوایی بیشتر در مسیرهای کم ارتفاع به پرواز در می آیند و به همین دلیل نه با مسیرهای جاده ای تداخل دارند و نه مسیرهای پروازی هواپیماها و هلیکوپترها. با این حال اگر این شیوه حمل و نقل متداول و همه گیر شود،‌ با مسیرهای پروازی هواپیماها تداخل پیدا خواهند کرد.

استوارد فاول Stuart Fowle‌ سخنگوی جنرال موتورز از ارائه جزئیات خودداری کرده و فقط به این جمله بسنده کرده ست که «این حوزه است که جنرال موتورز خیلی نسبت به آن هیجان زده است و در حال کار کردن روی آن است.»

این نوع سخنان زمانی که از زبان مدیر عامل بیرون می آید، به طور طبیعی روی ارزش سهام اثر می گذارد و ارزش سهام جنرال موتورز ۵.۴ درصد افزایش یافت و در معاملات بعد از ظهر ۱.۴ درصد بالاتر بود.

شرکت ها و سرمایه گذاران خصوصی و بنگاه های اقتصادی بزرگ حداقل ۲.۳ میلیارد دلار در ۱۰۰ استارت آپ تاکسی های برقی هوایی سرمایه گذاری کرده اند که بخشی از آن شامل پهپادها و تاکسی های برقی هوایی می شود. با این حال بر اساس وبسایت پیچبوک PitchBook‌ این فناوری با موانع مهمی در تجاری سازی و سودآفرینی مواجه است.

جنرال موتورز در حال سبک و سنگین کردن همه گزینه ها و جوانب است –گزینه های موجود ساخت، تأمین یا شراکت هستند- مخصوصاً که همه خودروسازان برتر دنیا از جمله دایملر، فولکس واگن، تویوتا، هیوندایی و جیلی برنامه هایی در این زمینه دارند و پیشرفت هایی داشته اند. انتظار می رود اوایل سال ۲۰۲۱ نوع فعالیت جنرال موتورز در این زمینه بیشتر روشن شود.

اوانجلوس سیمودیس Evangelos Simoudis مشاور سرمایه گذاری سیناپس پارتنرز Synapse Partners می گوید تعجبی ندارد که جنرال موتورز و سایر خودروسازان به موضوع تاکسی های هوایی برقی می پردازند. این فقط حوزه خودروسازی نیست و شرکت های فناوری اینترنتی مثل آمازون و والمارت هم در حال سرمایه گذاری در این بخش هستند. همین حالا هم خیلی از این کمپانی ها بسته های مشتریان را با پهپاد ارسال می کنند. اما به زمان بیشتری نیاز است که حمل و نقل و جابه جایی هوایی به شکل تاکسی های هوایی به یک کسب و کار تبدیل شود.

آغاز تحقیقات بازار و نظرسنجی توسط جنرال موتورز بخشی از پژوهش و تحقیقات بازارهای حمل و نقل به حساب می آید و آلن وکسلر Alan Wexler‌ این تحقیقات را هدایت می کند و مستقیم به مدیر عامل جنرال موتورز گزارش می دهد. این پست به تازگی در ماه ژوئیه در جنرال موتورز خلق شده و آلن وکسلر به عنوان قائم مقام ارشد نوآوری و رشد معرفی شده است.

البته بخش دیگری از فعالیت های این گروه نوآوری، کسب و کار دفاعی است و جنرال موتورز قراردادی به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار برای ساخت کریرهای مخصوص حمل سربازان دارد و براساس این قراداد وانت کلرادوی شورولت مجهز به اپلیکیشن آن استار برای این کریرها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

از ماه ژانویه،‌ هیوندایی با اوبر برای ساخت تاکسی های برقی هوایی شراکت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار ایجاد کرد و قرار است تا سال ۲۰۲۵ به ثمر بنشیند.

تویوتا ۵۹۰ میلیون دلار روی استارت آپ جوبی Joby‌ سرمایه گذاری کرده و دایملر (کمپانی مادر مرسدس بنز) با جیلی روی استارت آپ ولوکاپتر Volvocopter‌ کار می کند. برند پورشه فولکس واگن هم با همکاری بوئینگ در حال توسعه وسایل پرنده برقی است.

سال گذشته ایلان ماسک مدیر عامل تسلا سوپرسونیک های برقی یا VTOL ها را «مشکل دشوار» توصیف کرده بود اما ماه گذشته گفت که سه یا چهار سال وقت لازم است تا باتری های قوی و مناسب برای وسایل نقلیه هوایی برقی تأمین شوند.

با این حال ۲۲ سپتامبر (اول مهر) روز باتری نامگذاری شده و به احتمال زیاد تسلا برای آن روز خبرهایی در مورد وسایل نقلیه هوایی برقی منتشر خواهد کرد.

به شکل جداگانه، همایش اقتصادی جهانی یا World Economic Forum روز سه شنبه ۲۵ شهریور در شهر لس انجلس اصول حمایت از حمل و نقل شهری هوایی را منتشر کرد که به احتمال زیاد نقشه راه اکثر شهرها در آینده خواهد بود.

منبع: سایپانیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.