دولت ممکن است مانع اجرای طرح تعدیل سود مواد اولیه شود/ رایزنی قطعه‌سازان ایرانی برای برگزاری پاویون در روسیه

قطعه نیوز: قراردادهای میان قطعه‌سازان و خودروسازان برای سه ماهه ابتدایی سال جاری به روز شد اما در زمینه توان مالی خودروسازان برای پرداخت ارقام این قراردادها تردیدهایی وجود دارد.

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر پارامترهای قیمتی در قراردادهای سه ماهه اول امسال میان خودروسازان و قطعه‌سازان قطعی شده است و به توافق‌های لازم دست پیدا کرده‌ایم و با وجود اختلاف نظرهایی بر سر قیمت ارز و مواد اولیه منتظر هستیم تا برای ۳ ماهه دوم هم گفت‌وگوها صورت بگیرد.

مازیار بیگلو اضافه کرد: اصلاح قراردادها منجر به این خواهد شد که مبالغ زیادی به عنوان مطالبات به حساب قطعه‌سازان وارد شود، اما نگرانی‌هایی مبنی بر توان پرداخت این ارقام توسط خودروسازان وجود دارد.

وی ادامه داد: شرایط پرداخت برای خودروسازان مهیا نیست، چراکه این شرکت‌ها در هر ماه با حدود دو هزار میلیارد تومان زیان انباشته رو‌به‌رو می‌شوند و در چنین شرایطی نقدینگی وجود ندارد که خودروسازان به واسطه آن طلب‌ها را پرداخت کنند و این موضوع هم به همان بحث قدیمی قیمت‌گذاری دستوری باز می‌گردد.

اولویت‌بندی وزارت صنعت در ارائه لیست قطعه‌سازان برای دریافت ارز

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو در خصوص اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در تخصیص ارز، اظهار کرد: وزات صمت اولویت‌هایی را در پرداخت ارز به قطعه‌سازان خودرو در نظر گرفته است، به صورتی که به ترتیب قطعه‌هایی که نبود آنها جلوی توقف خط تولید خودرو را می‌گیرد، قطعه‌هایی که خودروهای ناقص را تکمیل می‌کنند و در آخر سایر قطعه‌ها در اولویت دریافت ارز قرار دارند.  

بیگلو با بیان اینکه تخصیص ارز مراحل هفت خان رستم را دارد، اظهار کرد: وزارت صمت چند ماه است فرایند ارائه تقاضای ارز برای قطعه‌سازان را آغازکرده است، با این حال فرایند تخصیص ارز در بانک مرکزی بسیار زمان‌بر است و ماه‌ها طول می‌کشد.

بیگلو ادامه داد: در عین حال، پس از تخصیص ارز در بانک مرکزی، دستور تامین ارز به بانک عامل ارسال می‌شود که این تامین هم چند هفته طول می‌کشد؛ نتیجه این فرایند این بوده است که اکنون ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار قطعات قطعه‌سازان در گمرک مانده است و نزدیک به ۱۰۰ هزار خودرو در پارکینگ‌ها ته‌نشین شده‌اند.

وی بیان کرد: تولید خودروسازان با وجود دپوی قطعات در گمرک انجام می‌شود، اما این رویه باعث ته‌نشین شدن تعداد زیادی از خودروهای ناقص در پارکینگ‌ها می‌شود که در انتظار قطعه‌ای مانند یک بورد الکتریکی یا سایر قطعات هستند تا ارز آن تامین شود.

دولت ممکن است مانع اجرای طرح تعدیل سود مواد اولیه شود

دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو درباره ارائه «طرح تعدیل سود مواد اولیه» برای تامین مواد اولیه داخلی قطعه‌سازان با نرخ‌های ریالی، اعلام کرد: در حالی که فعالان صنعت خودرو در حال زیان‌دهی هستند، سازندگان داخلی مواد اولیه این صنعت، مواد خود را به دلار به آنها می‌فروشند.  

بیگلو افزود: انجمن قطعه‌سازان همچنان در حال کار بر روی این طرح هستند تا بررسی شود که تاثیر تعدیل قیمت مواد اولیه چه تاثیری بر کار فعالان خودرو و همچنین زندگی مردم دارد. مدیرعامل ایران خودرو هم بخشی از این طرح را در مجلس ارائه داده است.

وی عنوان کرد: انجمن قطعه‌سازان هر هفته یک جلسه در این زمینه برگزار می‌کند و برآورد ما این است که طرح ۲ تا ۳ ماه دیگر آماده می‌شود و امیدواریم که تا پایان سال طرح را در مجلس ارائه کنیم.

وی در خصوص پیش‌بینی‌ها از رفتار نمایندگان در تصویب این طرح گفت: ما به مجلس امیدواریم، چراکه نمایندگان مجلس بر روی این موضوع نظر دارند که سود خودروسازان در شرایط کنونی به تامین‌کنندگان مواد اولیه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در خصوص طرح تعدیل سود مواد اولیه، ما بیشتر نگران اجرای طرح در بدنه دولت هستیم، چراکه شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه عموما سهام دولتی دارند و سهام و سود بالای دولتی، رانت‌های زیادی را ایجاد می‌کند و امیداوریم مجلس طرح را به صورت یک قانون تصویب کند تا اما و اگری در اجرای آن نباشد.

کمیته‌های تخصصی در حال کارند

بیگلو در خصوص فعالیت کمیته‌های تخصصی خودرو که چند ماه پیش در انجمن قطعه‌سازان تشکیل شد، گفت: این کمیته‌ها در حال انجام امور مربوط به خود هستند و خروجی آنها مواردی مانند اصلاح قیمت‌ها و توافق درباره پارامترهای قیمتی در قراردادها و تخصیص ارز در بانک مرکزی و… بوده است.

وی این کمیته‌ها را کمیته ارز، حقوقی، بانکی، بیمه و مالیات، خودکفایی، مواد اولیه و صادرات و اصلاح قیمت و قراردادها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر کمیته صادرات انجمن، در حال انجام مذاکراتی با خودروسازان و بخش خدمات پس از فروش روسی برای برگزاری پاویون در مسکو است تا با توجه به شرایط اقتصادی بین‌المللی ایران و روسیه بتوانیم ارتباطات خوبی با فعالان صنعت خودرو در این کشور داشته باشیم.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.