اگر قطعات بی‌کیفیت وارد بازار نشود تهیه قطعه «مصیبت» می‌شود/ چالش تامین لوازم‌یدکی برای خودروهای خارجی

قطعه نیوز: سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: اگر قطعات بی کیفیت موجود در انبارها، وارد بازار نمی شد، برای تهیه قطعه مصیبت وجود داشت.

مهدی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» شرح داد: در حال حاضر به دلیل فراگیری ویروس کرونا و همکاری نکردن دولت در خصوص اعطای ارز و ثبت سفارش، واردات متوقف شده است و لوازم یدکی وارد نمی شود.

وی افزود: قطعات بی کیفیتی که اکنون در بازار یافت می شود، از قبل در انبارها موجود بوده است، اما پیش از این لوازم با کیفیت در بازار به وفور یافت می شد و رقابت زیاد بود، و این گونه قطعات بی کیفیت جایی در بازار نداشتند. اکنون با نبود کالای مطلوب، اجناس بی کیفیت موجود در انبارها وارد بازار شده اند که اگر همین هم به بازار وارد نمی شد برای تهیه قطعه مصیبت وجود داشت.

وی بیان کرد: برای مقابله با معضل وجود قطعات بی کیفیت، باید اجازه تولید و واردات داده شود که در این صورت، فعالان صنف لوازم یدکی قول می دهند که تا ۳ یا ۴ ماه آینده قطعه ها با کیفیت بالا، به صورت فراوان و ارزان در دسترس باشد.

برای خودروهای خارجی کمبود قطعه وجود دارد

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو در خصوص کمبود قطعه برای بعضی خودروها عنوان کرد: در مورد خودروهای داخلی تا حدودی کمبود قطعه وجود دارد، اما در حدی نیست که خودرو به دلیل نبود قطعه بخوابد. با این حال خودروهای خارجی که در ایران تولید یا مونتاژ نمی شود و تعدادشان در کشور کم است، با کمبود قطعه مواجهند.

کاظمی افزود: برای تامین قطعات خودروهای خارجی، همکاران ما سفارش می گیرند و با وارد کردن قطعه به شکل هوایی یا دریایی، در مدت بیست روز تا یک ماه، لوازم مورد نیاز خودرو را تامین می کنند.

وی وجود قطعه تقلبی در بازار را موضوعی قدیمی دانست و گفت: وقتی برند کالایی در بین تعمیرکاران شهرت پیدا می کند، عده ای جنس دیگری را در جعبه کالای مشهور شده قرار می دهند و با آن نام و نشان به فروش می رسانند.

کاظمی تاکید کرد: در اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی، واحدی برای ثبت شکایت در چنین مواردی وجود دارد و ما فورا به آن رسیدگی می کنیم، البته میزان این نوع کالاهای تقلبی در بازار بسیار کم است و تنها حدود یک درصد از کالاهای مصرفی این حوزه را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه کیفیت قطعات ایرانی بهتر از قطعات خارجی است، اظهارکرد: میزان تولیدات ایرانی با کیفیت پایین بسیار کم است و بیشتر قطعات بی کیفیت از دیگر کشورها وارد شده است.

واردات قطعه با کیفیت نیازمند همکاری دولت

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو  بیان کرد: بارها اعلام کرده ایم حدود ۲۰ درصد از قطعات موجود در بازار از کیفیت مطلوب برخوردار نیست و ما برای رفع این مشکل هم برنامه ریزی کرده ایم و در حال رسیدگی هستیم، البته به راحتی نمی توان کالاهای بی کیفیت را از بازار بزرگ لوازم یدکی خارج کرد.

کاظمی برنامه اتحادیه برای جلوگیری از توزیع کالای بی کیفیت را صرفا رسیدگی به شکایات عنوان کرد.

وی ادامه داد: اگر موقعیت ما به گونه ای بود که می توانستیم واردات و تولیدات قطعه را افزایش بدهیم، کالای بی کیفیت خود به خود از بازار خارج می شد؛ اما در حال حاضر جلوی واردات گرفته شده است و نرخ ارز به شدت افزایش پیدا کرده است و نمی توان قطعه وارد کرد، بنابراین مردم از کالاهای نامرغوب استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: ما بارها به وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک، اداره استاندارد و در کل ارگان های دولتی پیشنهاد داده ایم که برای صدور مجوز واردات قطعه از کارشناسان و قطعه شناسان ما کمک بگیرند تا آنها قطعه را بررسی کنند و اگر قطعه مورد نظر کیفیت مطلوبی داشت برای واردات  و تولید به آن مجوز بدهند.

کاظمی ادامه داد: افزایش قیمت قطعه به دلیل بالا رفتن نرخ ارز است و مصرف کنندگان نباید از همکاران ما توقع داشته باشند بلکه باید انتظارات خود را از دولت بالا ببرند.

وی تاکید کرد: چرا دولت امکانات در اختیار ما قرار نمی دهد تا بتوانیم کالا وارد کنیم و با قیمت پایین در اختیار مردم قرارا دهیم؟ وقتی نرخ دلار از ۱۲ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است، یک قطعه هم با چند برابر قیمت خریداری و وارد می شود و در این مورد تقصیری متوجه همکاران ما نیست و این دولت است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما به دولت این است که دو سال نرخ ارز را ثابت نگه دارد، در این صورت تولید و واردات قطعه زیاد و قیمت شکسته می شود و کالا در بازار فراوان خواهد شد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.