خودروهایی که به دلیل عدم استاندارد یورو ۵ پلاک نمی‌شوند

قطعه نیوز: سالهاست که مقرراتی با هدف ارتقاء کیفیت هوا برای اتومبیل‌های جدید وضع شده است. به این معنی که خودرو هنگام تولید، باید یک استاندارد خاص انتشار یورو را رعایت کند.

این که خودرو شما دیزل یورو ۶ یا بنزین یورو ۱ باشد، با توجه به افزایش تعداد عوارض و جریمه‌های موجود برای اتومبیل‌های قدیمی‌تر، به ویژه دیزل، اکنون از هر زمان دیگری اهمیت بیشتری دارد. بر این اساس در مقررات ساخت خودرو باید قبل از فروش آن‌ها، محدودیت‌های آلودگی اگزوز به طور فزاینده‌ای را که به عنوان استاندارد‌های انتشار یورو شناخته می‌شود، مطابقت دهند.

اولین استاندارد تولید گاز‌های گلخانه‌ای، استاندارد “یورو ۱” بود. این استاندارد برای مبدل‌های کاتالیزوری به اتومبیل‌های بنزینی برای کاهش انتشار مونوکسید کربن (CO) بود. آخرین استاندارد جهانی “یورو ۶” است که برخی خودروها در جهان از آن استفاده می کنند به مراتب آلایندگی کمی نسبت به قبل دارد به نوعی می توان گفت که این آلاینده، برخی آلاینده‌ها را ۹۶ ٪ نسبت به حدود ۱۹۹۲ کاهش می‌دهد.

استاندارد یورو ۱ که قدیمی ترین استاندارد در خودرو بود، نیاز به سوئیچ بنزین بدون درز و اتصالات جهانی مبدل‌های کاتالیزوری به خودرو‌های بنزینی برای کاهش انتشار مونوکسید کربن (CO) داشت. پس از آن استاندارد یورو ۲ آمد که باعث افزایش بیشتر میزان انتشار مونوکسید کربن شد و همچنین باعث کاهش حد ترکیبی هیدروکربن‌های سوخته و اکسید‌های ازت برای هر دو بنزین و دیزل شد.

یورو ۳ روش آزمایش را برای از بین بردن دوره گرم شدن موتور اصلاح کرده و محدودیت‌های ذرات دی اکسید کربن مجاز را کاهش داده است. یورو ۳ همچنین محدودیت جداگانه‌ای را برای موتور‌های دیزلی اضافه کرد و محدودیت‌های جداگانه HC و NOx را برای موتور‌های بنزینی معرفی کرد.

یورو ۴ و بعد یورو ۵ در تمیز کردن انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از اتومبیل‌های دیزل، به ویژه کاهش ماده ذرات (PM) و اکسید‌های ازت (NOx) متمرکز شدند. برخی از خودرو‌های دیزلی یورو ۴ به فیلتر‌های ذره‌ای مجهز شده بودند.

استاندارد یورو ۶ کاهش قابل ملاحظه‌ای در انتشار گاز‌های گلخانه‌ای NOx از موتور‌های دیزلی (کاهش ۶۷ درصدی در مقایسه با یورو ۵) را اعمال می‌کند و استاندارد‌های مشابهی را برای بنزین و دیزل تعیین می‌کند.

در استاندارد یورو ۵، گاز اگزوز (EGR) بازیافت می شود (جایگزین کردن مقداری از هوای ورودی (حاوی ۸۰ درصد نیتروژن با گاز اگزوز قابل بازیافت)، یعنی مقدار نیتروژن موجود را برای اکسید کردن در برابر NOx در هنگام احتراق کاهش می‌دهد، اما ممکن است اگزوز بیشتر بعد از تصفیه علاوه بر دیزل مورد نیاز باشد.

یورو ۵، معرفی فیلتر‌های ذرات (DPF) برای وسایل نقلیه دیزلی به همراه محدودیت‌های پایین‌تر در برد بود یعنی وسایل نقلیه محدودیت جدیدی در تعداد ذرات داشتند. DPF‌ها ۹۹ درصد از کل ذرات را ضبط می‌کنند و برای هر خودروی دیزلی جدید نصب می‌شوند. خودرو‌هایی که استاندارد‌های یورو ۵ را برآورده می‌کنند، معادل یک دانه ماسه را در هر کیلومتر رانده می‌کنند.

این نمودار نشان می دهد که میزان NOx موجود در یورو پنج کمتر از میزان در یورو های قبل است که همین امر نشان از سلامت این سوخت دارد.

میزان NOx موجود در یورو پنج

حالا از آنجایی که خیابان‌های شهر‌ از خودرو‌های داخلی پر شده است، بحث کیفیت و استاندارد تولید خودروی ملی مورد بحث مردم، کارشناسان و صاحبنظران قرار گرفته است. زمانی که از مردم شهر درخصوص کیفیت خودروها سوال می پرسیم احساس نارضایتی دارند و شاید بتوان یکی از دلایل اصلی این نارضایتی‌ها را پایین بودن کیفیت آن بویژه در حوزه ایمنی دانست و این موضوعی است که مسئولان کشور همیشه قول همکاری در آن را داده اند.

امسال نیز اتفاق جدیدی در حوزه تولید خودرو استاندارد رخ داد و آن هم الزام تولید با آلایندگی مناسب بود که بر این اساس سازمان محیط زیست دیگر مجوز نصب پلاک خودرو روی خودرو با آلایندگی پایین را صادر نمی کند.

سال گذشته فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو از تولید خودرو با استاندارد یورو پنج خبر داد و گفت: از دهه ۸۰ بحث ارتقای موتور‌ها در دستور کار بوده است. تولید موتور‌ها و خودرو‌های مطابق با استاندارد‌های روز دنیا جزو وظایف ذاتی خودروسازان است.

عرضه خودرو در سطح استاندارد یورو ۵

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به شرایط تحریمی کشور گفت: تحریم ما را خودکفا کرد و باعث شد تا با دعوت از سازندگان، تمرکز بر ارتقای استاندارد‌ها را آغاز کنیم. با ارتقای حوزه کاتالیست در حوزه سخت افزاری توانستیم موتور‌ها را در سطح استاندارد یورو ۵ به بازار عرضه کنیم.

مقیمی با بیان اینکه در بحث نرم افزاری با کمک مهندسان داخلی، داخلی سازی را در سطح قابل توجهی رقم زدیم، گفت: از ماه گذشته یکی از موتور‌ها را به تولید انبوه رساندیم و از ۱۵ دی ماه موتور تی یو ۵ به تولید انبوه خواهد رسید.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه استاندارد و تاییدیه موتور ملی را گرفته ایم، تصریح کرد: از ماه‌های آتی تولید انبوه خودروی ملی را با این استاندارد‌ها در دستور کار خواهیم داشت.

مقیمی با اشاره به محدودیت‌ها و الزامات قانونی مبنی بر عرضه تمام خودرو‌ها در سال ۹۹ با استاندارد‌های یورو ۵ تاکید کرد: سعی ما بر دستیابی زودتر از موعد به این دانش بود که با همت و مجموعه همکاران خودروسازی، وزارت صنعت و همچنین حوزه‌های مختلف این امر میسر شد.

در حال حاضر سوخت مناسب این خودرو‌ها را نداریم

مدیر عامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سوخت مناسب این خودرو‌ها را نداریم، تصریح کرد: در جلسه امروز ارتقای استاندارد سوخت کشور تا سطح یورو ۵ و اقدام در این خصوص در دستور کار قرار گرفت. ما به وعده و تکلیف خود در برابر مردم و مسئولین و اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری که سرلوحه تمام کار‌ها است، عمل کردیم.

مقیمی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۵ هزار خودرو مطابق استاندارد‌های یورو ۵ تولید خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه خودرو تولید شده است و خودرو‌های تحویلی به متقاضیان در آینده با همین سطح استاندارد است.

او با اشاره به میزان تولید فعلی با بیان اینکه طبیعتا در آغاز کار تولید با حداکثر ظرفیت وجود ندارد، افزود: برنامه ما تا پایان سال اخذ تاییدیه برای تمامی موتورها، خودرو‌ها و تولید انبوه آن‌ها است.

جلوی شماره گذاری خودرو فاقد یورو ۵ گرفته شد

مسعود زندی مدیر دفتر ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تولید خودرو با استاندارد یورو پنج نیز می گوید: هر خودرویی که تولید می‌شود اگر فاقد استانداردسازی یورو ۵ باشد، جلوی شماره گذاری آن گرفته می‌شود. طبق قانون هوای پاک، ​آیین نامه دارد و در این آیین نامه دقیقا برنامه استانداردسازی تعیین شده است.

اما این برنامه هم مانند بسیاری از برنامه‌ها اجرایی نشده و در سکوت مسئولان محو شد تا زمانی که بعد از مدتی اجرای آن را به امسال موکول کردند. حالا که چند ماه از این صحبت می‌گذرد، بحث تولید و عرضه این خودرو‌ها و در مقابل داشتن این سوخت مطرح است که گویا این سوخت در کشور وجود ندارد.

امیر جعفر پور سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت نیز در این زمینه می گوید: هر دو خودروساز بزرگ کشور ما از مدت‌ها قبل آمادگی لازم را برای تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ اعلام کرده‌‎اند و مشکل چندانی برای تولید این محصولات وجود ندارد بلکه دغدغه ما تامین سوخت مناسب این خودرو‌ها است.

او گفت: خودرویی که تجهیزات آن با استاندارد یورو ۵ طراحی شده است با استفاده از سوختی با کیفیت یورو ۴ و حتی کم‌تر از یورو ۴ آسیب دیده و عمر عملکرد کاتالیزگر آن به کم‌تر از یک دهم و حتی کم‌‎تر کاهش پیدا کرد.

او ادامه داد: این موضوع در نهایت به متضرر شدن مصرف‌کننده منجر می‌شود و با توجه به آیین نامه حمایت از مصرف کنندگان خودروساز‌ها باید باز این هزینه را به دوش بکشد. خودروساز‌ها با شرایط سخت و هزینه‌های تولید بالا در حال حفظ و گسترش روند تولید هستند پس نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت بار هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین سوخت را به دوش بکشند.

اعمال استاندارد یورو ۵ باعث افزایش قیمت محصولات تولیدی شد

سرپرست دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صمت با تاکید بر این که اعمال استاندارد یورو ۵ باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات تولید شده در واحد‌های خودروسازی خواهد شد گفت: استاندارد‌های ۸۵ گانه در نظر گرفته شده در صنعت خودرو در بالاترین سطح ممکن طراحی شده است و جزو معدود کشور‌هایی هستیم که چنین استاندارد سختگیرانه‌ای برای خودرو‌ها در نظر گرفته‌ایم، اما باید اجرای طرح‌ها اولویت بندی شود. در شرایط فعلی واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید این محصول بسیار سخت و هزینه‌بر است درحالی که می‌توان با سرف زمان این قطعات را داخلی سازی کرد.

یکی از متقاضیان خودرو گفت: فروردین ۹۸ برای سمند دوگانه ef7 با موعد تحویل تیر ۹۹ ثبت نام کرده ام، اما خبری از تحویل خودرو نیست و احتمالا اصلا قرار نیست خبری از تحویل باشد.

او ادامه داد: خودروساز می گوید محیط زیست مجوز پلاک صادر نمی کند، چون سمند‌های ef7 دوگانه یورو ۴ است. اما سوالی که پیش می آید چرا خودرویی که قرار نیست مجوز پلاک بدهند، پیش فروش کردند؟، چرا وقتی پول را می گیرند به تاریخ روز و قیمت روز تحویل می گیرند، ولی خودرو را به قانون روز که یورو ۵ است تحویل نمی دهند.

این متقاضی گفت: چرا فکر نمی کنند که با این کار لطمات جبران ناپذیری به زندگی شخصی و خانوادگی خریداران وارد می شود؟ برای ثبت نام و تکمیل وجه خودرو، طلا و ماشین زیر پایم را فروختم و الان پیاده هستم و با افزایش قیمت طلا و ماشین در بازار آزاد دیگر به آنها دست پیدا نمی کنم.

پیش از این، از طرف دولت مصوب شده بود که سوخت استاندارد و مناسب تامین شده و بعد از گذشت ۶ ماه از تامین آن و توزیع در سراسر کشور تولید خودرو یورو ۵ آغاز شد. حالا باید دید که چگونه می‌توان استاندارد‌های درستی در حوزه تولید خودرو تعریف کرد و آیا استفاده و کپی برداری محض از استاندارد‌های جهانی می‌تواند راهگشای حل مسایل در این حوزه باشد؟

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.