قانون هوای پاک، هوا را پاک نکرد اما موتورسیکلت را گران کرد

قطعه نیوز: دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: تولیدکنندگان برای تامین برگه اسقاط موتورسیکلت های فرسوده که مورد نظر قانون هوای پاک است، دچار مشکل هستند.

بهمن ضیاء مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» شرح داد: ماده ۱۱  قانون هوای پاک که تاکنون اجرایی می شد، می گوید که به ازای شماره گذاری هر یک دستگاه نو، باید یک دستگاه فرسوده اسقاط شود. با این حال به دلیل نبود موتور سیکلت فرسوده، سازندگان موتور سیکلت، از برگه گواهی معادل استفاده می کنند که در حال حاضر تولیدکنندگان موتور سیکلت برای تامین برگه اسقاط با مشکل رو به رو هستند.

وی با بیان اینکه اکنون در زمینه تامین برگه های اسقاط، وضعیت بدتر شده است، اضافه کرد: طبق ماده ۱۲ قانون هوای پاک باید ۱۰ درصد از سبد محصولات تولیدکنندگان موتور سیکلت طی دوره سه ماهه به نوع برقی اختصاص داده شود. این ماده از قانون قرار است در حدود یک تا دو ماه دیگر اجرایی شود و اگر سازندگان نتوانند این میزان تولید موتور سیکلت برقی داشته باشند، باید به ازای شماره گذاری هر یک دستگاه موتور سیکلت انژکتوری، ۳ برگ اسقاط موتور سیکلت فرسوده ارائه دهند.

ضیاء مقدم افزود: درواقع با اجرایی شدن ماده ۱۲، برگه های معادل از یک دستگاه به ۳ دستگاه افزایش پیدا می کند. این در حالی است که قیمت برگه های اسقاط بالا رفته است و به ازای هر موتور سیکلت تقریبا بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می شود. این موضوع باز هم افزایش قیمت موتورسیکلت را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نکته مهم در این روند علاوه بر افزایش قیمت موتورسیکلت این است که این اقدامات هیچ اتفاق مثبتی را در جهت رسیدن به اهداف قانون هوای پاک رقم نمی زند، چراکه موتورسیکلت های فرسوده از سطح شهر با روش فعلی جمع نمی شود.

وی با بیان اینکه طرح قانون هوای پاک و برگه معادل برای اسقاط موتورها طرحی بسیار خام بود، ابراز کرد: این طرح به جز تعطیلی کارخانه های تولید موتور سیکلت و کاهش ۷۰ تا ۸۰ درصدی تولید آنها نتیجه دیگری به دنبال نداشت.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران عنوان کرد: افزایش قیمت موتورسیکلت در پی بالا رفتن نرخ ارز باعث شده است که مردم اقبالی به اسقاط موتورسیکلت های قدیمی و خرید وسیله نقلیه جدید نشان ندهند. از طرف دیگر اسقاط نشدن موتور سیکلت های قدیمی باعث می شود تقاضای جدید هم برای خرید ایجاد نشود و این موضوع به صنعت موتورسیکلت ضربه می زند.

ضیاء مقدم تاکید کرد: مسوولان اگر می خواهند هوای پاک به وجود بیاورند و موتورسیکلت های فرسوده سطح شهر را به معنای واقعی جمع آوری کنند، باید به تولیدکننده و دارنده موتورسیکلت فرسوده تسهیلاتی ارائه دهند.

بی‌توجهی به تقاضای بازار در طرح ایدرو برای ساخت ۵۰ هزار موتورسیکلت برقی

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به طرح ایدرو برای تولید ۵۰ هزار دستگاه موتور سیکلت برقی در سال گفت: در بازار تقاضایی برای این موتورسیکلت ها وجود ندارد و ابتدا باید تحریک تقاضا برای آن صورت گیرد تا تولیدکننده مجبور نباشد برای ایجاد بازار تلاش کند.

ضیاء مقدم ادامه داد: در طی چند سال گذشته قرار بوده است ایستگاه های شارژ برای موتورسیکلت های برقی احداث شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. تسهیلات برای خرید این نوع از وسایل نقلیه هم دیده نشده است و این باعث شده است که جامعه اقبالی به خرید موتور سیکلت برقی نشان ندهد.

وی به وجود مشکلات تامین باتری موتورسیکلت برقی اشاره کرد و گفت: عمده بهای موتور سیکلت برقی مربوط به موتور آن است. به منظور کاهش قیمت، تامین باتری برای این موتورها به دولت سپرده شد اما در عمل نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

وی عنوان کرد: تکنولوژی باتری ها به ویژه نوع لیتیوم هر سال در حال ارتقا است و ما حدود ۹ ماه به دنبال آزادسازی استفاده از موتور لیداسید بودیم، چراکه بازیافت این نوع باتری آسیب کمتری برای محیط زیست دارد. در این مدت بسیاری از شرکت ها که موتور سیکلت برقی را با باتری لید اسید تولید کرده بودند یا باتری های لید اسید آنها در گمرک مانده بود، دچار فرسودگی موتور شدند و ضرر دادند.

وی بیان کرد: خوشبختانه حدود بیست روز پیش، بعد از چند ماه پیگیری مصوبه استفاده از باتری لیداسید اصلاح شد و سازندگان اجازه کاربرد باتری های لید اسید تا ۳ هزار وات را دارند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.