بخش پایانی| مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت برنامه وزارتخانه برای افزایش کیفیت قطعات و خدمات پس‌از فروش را اعلام کرد

قطعه نیوز: سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن وتجارت در بخش نخست مصاحبه با «قطعه نیوز» تاکید کرد که در حال حاضر با رفتن حسین مدرس خیابانی سرپرست سابق وزارت صمت، برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه خودرو به قوت خود باقی است.

در ادامه گفت‌وگو، معمارباشی به سوالات ما درباره ارزیابی کیفیت قطعه، خودرو و خدمات پس‌از فروش و برنامه‌های وزارتخانه برای رشد سطح کیفی این حوزه‌ها پاسخ داد:

درباره گزارش‌های کیفی و کمی ارائه شده در صنعت خودروی کشور از طریق شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در دو سال گذشته و همزمان با تحریم‌ها چه نظری دارید؟

همانطور که می‌دانیم این ارزیابی‌ها شامل ارزیابی رضایت مشتریان از کیفیت خودرو، خدمات فروش، خدمات پس‌از فروش و ارزشیابی کیفی خودرو هستند که حتی در بدترین شرایط کاری برای خودروسازان کشور هم ترک نشده و انجام شده‌اند.

بارها با این درخواست از شرکت‌های خودروسازی مواجه بودیم که این ارزیابی‌ها برای سه ماه به تعویق بیفتد یا به دلیل تحریم‌ها درخواست مجوز برای افت در بعضی شاخص‌ها را داشتند، اما به هیچ وجه با آن موافقت نشد.

در بخش خدمات پس‌از فروش امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا ارائه گزارش با تعویق روبه‌رو شد که قرار است تا آخر شهریور ماه ارائه شود. اکنون حتی به دنبال این هستیم که از ظرفیت شرکت‌های جدید ارزیابی که توان لازم را دارند استفاده کنیم تا در این بخش انحصار ایجاد نشود.

در حالت کلی برآورد شما از روند این گزارش‌ها در حوزه کیفیت خودرو چه بوده است؟

در سال‌های قبل خودروهایی که به شکل CKD در کشور تولید می‌شدند، معمولا در ارزیابی‌ها، درجه کیفی خوبی دریافت می‌کردند. با کنار رفتن این خودروها افتی را در متوسط نمره‌های خودروسازان در شاخص‌های مختلف داشته‌ایم، با این حال روند خیلی نگران‌کننده نیست.

در بعضی شاخص‌ها مانند شاخص تعداد ایراد در هر خودرو از سال ۹۲ تا سال ۹۸ حدود ۴۰.۹ درصد کاهش در ایراد داشته‌ایم، یعنی از ۵.۳ درصد ایراد به ۳.۱۳ درصد در هر خودرو رسیده‌ایم. رضایت مشتریان از کیفیت محصول افزایش خوبی در حدود ۲.۵ درصد داشته است. در زمینه رضایت از فرایند فروش هم رشد داشته‌ایم.

در زمینه رضایت از خدمات پس‌از فروش، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که گویا در بین مردم نارضایتی‌هایی وجود دارد. در این زمینه تمهیداتی داشته‌اید؟

در سال ۹۵ یک تغییر مدل ارزیابی در زمینه رضایت از خدمات پس‌از فروش ایجاد کردیم. گزارش‌ها از سال ۹۵ تا ۹۸ نشان می‌دهد که رضایت از خدمات پس‌از فروش از ۶۸.۵ درصد به ۷۲.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

در حوزه ارزیابی خدمات پس‌از فروش که درصد انطباق آن را با آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان می‌سنجند، از ۵۱ درصد به ۷۱ درصد رسیده‌ایم.

در این شاخص‌ها روند طی این سال‌ها مثبت بوده است، هرچند کاستی‌هایی هم در این حوزه وجود دارد و شرکت‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تغییرات در این شاخص‌ها توسط مصرف‌کننده هم لمس شود.

این موضوع مهمی است که با وجود روند رو‌به رشد شاخص‌ها، در عمل نارضایتی‌های زیادی در میان دریافت‌کنندگان خدمات وجود دارد.

موضوعی که در حوزه کیفیت در صنعت خودرو خیلی جای بحث دارد این است که گرچه ما بر اساس شاخص‌ها، اعداد و ارقام شرکت‌ها و محصولات را ارزیابی می‌کنیم و نتایج آن روند مثبتی را نشان می‌دهد، اما مهم این است که مصرف‌کننده این روند مثبت را حس کند.

ما به دنبال این هستیم که این حس‌ها به مصرف‌کننده منتقل شود و برنامه‌هایی را در این زمینه داریم که در صورتی که مصوب و عملی شود، حتما درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

در حال حاضر گزارش‌های میدانی از مصرف‌کنندگان و گفت‌وگوهای رسانه‌ای تعمیرکاران خودرو نشان می‌دهد رضایت از سطح کیفیت قطعات پایین آمده است. برای سنجش و کنترل کیفیت قطعات و لوازم یدکی خودرو برنامه‌ای در دست دارید؟

در حوزه کیفیت قطعات ما با دو دسته قطعه رو‌به‌رو هستیم. یک دسته قطعات به شرکت‌های خودروسازی و یک دسته هم به نمایندگی‌های خدمات پس‌از فروش و بازار تحویل می‌شود. شرکت‌های خودروساز نظام ارزشیابی کیفی قطعات را دارند و این سنجش از شرکت‌های قطعه‌ساز شروع می‌شود و تا زمانی که به خودروسازها تحویل می‌شود ادامه می‌یابد.

این قطعات دوره گارانتی دارند، یعنی اگر قطعات خودرو پس از تحویل به مشتری دچار مشکل شود، شرکت قطعه‌ساز باید پاسخگو باشد. از این لحاظ خیلی نگرانی نداریم، عمده نگرانی ما مربوط به قطعاتی است که در بازار فروخته می‌شود.

قطعه یکی از کالاهایی است که به راحتی قاچاق می‌شود و قابل تولید به صورت زیرپله‌ای است. رعایت استانداردهای تولید در این شرایط بسیار پیچیده است.

برای رفع معضل قاچاق و حفظ کیفیت قطعات خودرو، ما برنامه شناسنامه‌دار کردن قطعات قاچاق‌پذیر را در دستور کا داریم. تاکنون ۱۶ قطعه‌ای که بسیار پرمصرف و قاچاق‌پذیر هستند را شناسایی کردیم، درباره فیلدهای توصیفی آنها با انجمن‌ها و تولیدکنندگان عمده به توافق رسیدیم و شناسه واحدی برای این قطعات تعریف کردیم که در سامانه جامع تجارت هم بارگذاری شده است.

هر تولیدکننده یا واردکننده‌ای که بخواهد آن قطعه را تولید یا وارد کند باید شناسه مربوط را روی قطعه تعبیه کند. این شناسه اطلاعات زمان تولید، مشخصات، تولیدکننده و کیفیت قطعه را نشان می‌دهد.

در حال توسعه این برنامه هستیم تا بیشتر قطعات قاچاق‌پذیر شناسنامه‌دار شوند. با این کار مطمئن هستم که قاچاق قطعه کاهش پیدا می‌کند و تقاضا برای قطعه‌سازان دارای شناسنامه و با کیفیت افزایش پیدا می‌کند.

انجمن ها هم در این زمینه با ما همکاری خوبی دارند. امیدوارم با این روش کیفیت قطعاتی که در لوازم یدکی ها به فروش می‌رسد هم افزایش پیدا کند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.