سهام خودرویی‌ در محاصره فروشندگان هراسان/ افت ۱۲.۵ درصدی شاخص گروه خودرویی و قطعات در ۵ روز کاری

قطعه نیوز: بازار سرمایه این روزها ملتهب است. التهابی که بیش از هر چیز ناشی از رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران و سهامداران بورسی بوده و علاوه بر آشفتگی معاملات از هیچ منطق و معیاری ناشی نمی‌شود. سهام گروه خودرویی نیز که همواره به عنوان یکی از کانون‌های اصلی هیجان و صف‌نشینی مطرح بوده‌اند، فراز و فرودهای عجیب و غریبی را تجربه می‌کنند.

اما شاخص کل به هیچ عنوان بیانگر واقعیت‌های موجود در معادلات بازار سهام نیست و به همین دلیل از نگاه یک ناظر بیرونی با تمرکز بر روند دماسنج اصلی بازار سهام، همه چیز به نظر تحت کنترل می‌نماید. در چنین فضایی، بازار داغ گمانه‌زنی‌ها با کمترین میزان تحلیل و صرفا براساس ترس و طمع به سمت صف نشینی سوق پیدا کرده‌است و تغییر رویه‌های سیاست‌گذار نیز به عنوان عامل مضاعف باعث بسط فضای التهابی شده‌است.

بازار سهام در هفته جاری و پس از پشت سر گذاشتن تعطیلی روز شنبه، با شاخک‌های حساس نسبت به وعده گشایش اقتصادی توسط رئیس جمهور، یکشنبه پویایی را سپری کرد. تقاضا کماکان برتری محسوسی نسبت به عرضه داشت و علیرغم تحرکات نرخ دلار در مسیر اصلاحی شاهد رشد شاخص کل و قیمت سهام شرکت‌های بزرگ‌تر بودیم. اما اوضاع برای سهام خودروسازان و قطعه‌سازها چندان خوب پیش نمی‌رفت.

سهام گروه خودرویی و به طور خاص خودروسازان بزرگ، پس از ثبت بازدهی‌های رویایی در مسیر اصلاح پرشتاب قرار گرفتند و مطابق انتظار، نسبت معناداری بین رشد سریع و ریزش سریع قیمت‌ها در این نمادها برقرار است. همانطور که صرف تشکیل صف‌های خرید به عنوان اصلی‌ترین عامل هجوم تقاضا باعث رشد ثروت سهامداران در بازه کوتاه زمانی شده بود، عرضه سنگین صف‌های خرید با وجود دست به دست شدن زیاد سهام، ریزش معنادار قیمت‌ها را به دنبال داشت.

یکی از نشانه‌های آغاز این تحولات را می توان در حجم بالای معاملات نمادهای ایران خودرو و سایپا جستجو کرد. به عنوان مثال مقاومت خریداران در این نماد پس از بازگشایی ۲۱ درصدی و لمس مرز ۸۰۰ تومانی در قالب ثبت ارزش معاملات بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومانی سهام این شرکت در مسیر اصلاحی ۹ روز اخیر پدیدار شد. اما حضور خریداران پرشمار نتوانست ورق را به نفع تقاضا برگرداند. دلیل اصلی وقوع این امر، تقابل سهامداران فروشنده بزرگ و خریداران خرد پرتعداد بود. امری که در گزارش‌های پیشین همواره از آن به عنوان اصلی‌ترین ریسک این گونه سهم‌ها یاد شده بود.

اما روز دوشنبه نه تنها برای سهامداران گروه خودرویی و قطعه‌سازی که برای کل بازار سهام، پر از ترس دنبال شد. روابط عمومی سازمان خصوصی‌سازی در بیانیه‌ای اعلام کرد که عرضه سهام ۴ شرکت پالایشی تحت عنوان صندوق “دارا۲” که قرار بود اوایل شهریورماه صورت بپذیرد، لغو شده است. این در حالی بود که شب قبل در رسانه ملی بر از عرضه قطعی دومین صندوق ETF دولتی تاکید شده بود. واکنش سرمایه‌گذاران و سهامداران به این موضوع بیش از آنکه منحصر به عرضه سهام پالایشی باشد، به کلیت بازار سهام تسری یافت.

بسیاری بر این باور بودند که عدم عرضه صندوق‌های دولتی در بورس تهران به معنای برداشته شدن تدریجی چتر حمایتی دولت از تالار شیشه‌ایست و این موضوع یک نشانه مهم به شمار می‌آید. فارغ از نوع نگاه عمومی و کم عمق به این رویداد، پس از پایان معاملات روز دوشنبه، وزارت نفت ضمن اظهار تعجب از واکنش سازمان خصوصی‌سازی در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که عرضه صندوق‌های دولتی با محوریت سهام دولتی صرفا به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها به تعویق خواهد افتاد و در اجرای این امر، این وزارتخانه تابع نظر و تصمیم وزارت اقتصاد و دارایی و مجلس شورای اسلامی‌ست. جوابیه‌ای که می تواند تا اندازه‌ای از شدت التهاب بازار بکاهد و تاثیر آن در روزهای پایانی هفته بر ایجاد تعادل در معاملات گروه خودرویی و بالاخص قطعه‌سازها نمایان شود.

در بررسی این موضوع فراموش نکنیم که شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات طی ۵ روز کاری گذشته بیش از ۱۲.۵ درصد افت داشته است و در همین مدت قیمت سهام شرکت‌های ایران خودرو، سایپا، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو و پارس خودرو به عنوان لیدرهای اصلاح قیمتی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد اصلاح داشته‌اند و قیمت سهام بسیاری از نمادهای این صنعت از نقطه اوج ریزش نزدیک به ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است که این اصلاح قیمت‌ها نمی‌تواند صرفا به عنوان عامل رشد آینده مطرح شود اما نمادهای فوق را در میان نمادهایی با اولویت بازگشت از مسیر نزولی مطرح می‌کند. به شرطی که سیاست‌گذار خواب جدیدی برای اهالی بازار سرمایه ندیده باشد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.