خودروسازان نمی‌توانند تقاضای جدید را پوشش دهند/ صنعت خودرو برای دریافت یارانه در اولویت نیست

قطعه نیوز: مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: هر روز در حدود دو هزار تا ۲۵۰۰ تقاضای جدید در بازار خودرو ایجاد می‌شود و خودروسازان به دلیل تعهدات پیشین خود، نمی‌توانند به این تقاضای جدید پاسخ بدهند.

سهیل معمارباشی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: عدم توانایی کارخانه برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کننده، باعث می‌شود مشتری به بازار مراجعه کند و به دنبال آن، وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد، قیمت بالا می‌رود.

وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل امسال در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه جهشی تولید خودرو را دنبال می‌کنیم، به این معنا که امسال برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه هدف‌گذاری کرده‌ایم و پای آن ایستاده‌ایم تا محقق شود.  

وی بیان کرد: معتقدیم اگر مشکل ارزی زنجیره تامین و قطعه‌سازان حل شود، رقم یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در صنعت خودرو قابل دستیابی است.

معمارباشی عنوان کرد: اگر گردش نقدینگی خودروساز راه بیفتد و خودروساز بتواند به موقع کالای خود را تولید و عرضه کند، حتما این نقدینگی را به قطعه‌ساز تزریق می‌کند، در واقع حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد مبالغ دریافتی خودروساز به قطعه‌ساز تزریق می‌شود.

 معمارباشی افزود: درواقع باید نقدینگی به دست خودروسازان برسد، و این تامین نقدینگی در زمان فرایند تعیین قیمت خودرو باشد، همچنین قیمت‌گذاری به درستی و با زمان بندی صحیح انجام شود.

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن وتجارت با بیان اینکه صنعت خودرو امروز به دلیل نحوه قیمت‌گذاری زیان می‌دهد، عنوان کرد: شرایط به گونه‌ای است که سود از جیب خودروساز و سهامدار خودرو خارج می‌شود و به جیب واسطه می‌رود.

معمارباشی اظهار کرد: اگر روزی به این تصمیم برسیم که لازم است به صنعت خودرو یارانه تعلق گیرد، دولت باید این رقم را از منابع خود بدهد و رقم یارانه نباید از جیب سهامدار صنعت خودرو پرداخت شود.  

وی ادامه داد: دولت باید در زمینه پرداخت یارانه به صنعت خودرو تصمیم‌گیری کند، اما از نظر ما در شرایط فعلی، صنعت خودرو از جمله صنایعی نیست که برای دریافت یارانه در اولویت باشد چراکه خودرو در دسته کالاهای اساسی نیست.

معمارباشی افزود: با توجه به نبود خودرو در دسته کالاهای اساسی، راهکار این است که قیمت خودرو منطقی شود و حتی اگر سود خودروساز در نظر گرفته نمی‌شود، حداقل هزینه قطعات آنها تامین شود. اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع چرخ صنعت خودرو می‌چرخد و قطعه‌سازان مطالبات خودرو را دریافت می‌کنند و مردم خودرو را به بهای تمام شده از کارخانه می‌خرند و نه از واسطه.

وی اعلام کرد: در بخش تولید خودرو تا ۱۰ مرداد ۳۳۰ هزار خودرو تولید کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد شد داشته است. حدود ۲۴۰ هزار دستگاه هم به بازار تحویل داده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر شده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه خودروساز در شرایط تحریمی به این شیوه کار می‌کند و جلو می‌رود، اضافه کرد: از ۲۴۰ هزار دستگاه خودروی تحویل داده شده، ۲۰۰ هزار دستگاه به تعهدات معوق اختصاص پیدا کرد.

اگر اقتصاد ثبات داشته باشد، بازار خودرو آرام می‌شود

مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن وتجارت عنوان کرد: وقتی قیمت یک کالا در بازار تعیین می‌شود، یا به عبارتی کشف قیمت در بازار رخ می‌دهد، رقم تعیین شده دلایلی در پشت خود دارد. بازار خودرو هم یکی از این بازارها است.

معمارباشی با بیان اینکه خودرو یکی از بازارهای پیرو در کشور ما است، ادامه داد: در حال حاضر بازار پیشرو که برای کالاها تعیین قیمت می‌کند، بازار ارز است. نقدینگی در جامعه بالا رفته است و در همه بازارها مردم به دنبال تبدیل نقدینگی هستند و این بر بازارها تاثیر گذاشته است و آن را به چالش کشیده است، بنابراین وقتی موضوع بحث کالای خودرو است، باید ببینیم در چه بستری از بازار آن صحبت می‌کنیم. اگر ثبات اقتصادی موجود باشد و انتظارات تورمی رفع شود، بازار خودرو آرام می‌گیرد.

سایت‌های فروش خودرو اجازه درج قیمت ندارند

معمارباشی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که در کمیته خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای کنترل قیمت خودرو در بازار، درباره آن صحبت و تصمیم‌گیری شد، سایت­هایی بود که برای خودرو در بازار قیمت تعیین می‌کردند.

وی ادامه داد: بعضی نمایندگی‌ها یا واسطه‌های فروش در بازار از طریق قیمت‌گذاری‌های غیرمتعارف در سایت‌ها برای بازار تنش ایجاد می‌کردند. تصمیم کمیته این شد که هیچ کدام از این سایت‌ها حق انتشار قیمت ندارند. فروشندگان تنها می‌توانند بر روی سایت مشخصات خودرو را بگذارند و نمی‌توانند قیمت تعیین کنند.

وی تاکید کرد: معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت هم به همراه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بخش بازار را کنترل می‌کند و بر اجرایی شدن مفاد تصمیمات کمیته خودرو نظارت دارند. من به مردم اطمینان می‌دهم که هیچ سایتی حق درج قیمت را ندارد.  

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.