نام محصولات سایپا و ایران‌خودرو چگونه انتخاب می‌شود؟

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن همگن صنایع قطعه‌سازان درباره نحوه نامگذاری خودروهای داخلی گفت: نام‌گذاری به دو شکل صورت می­گیرد، نامگذاری پلت‌فرم و پروژه با هم متفاوت است. برای مثال نام K132  مربوط به پروژه است و نام خودرو نیست. یا برای نمونه SP100 نیز نام پروژه است و کوتاه شده عبارت «سایپا پلت‌فرم ۱۰۰» است.

امید رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» ادامه داد: در ایران خودرو پلت‌فرم ها معمولا نام فارسی می‌گیرند مانند سمند، سورن، پارس و کمتر با شماره کار داریم، البته در همکاری با پژو بعضی خودروها شماره هم گرفتند که آن موضوع مربوط به شریک خارجی بود.

وی افزود: نامگذاری در سایپا بر روی خودرو و پلت‌فرم معمولا با شماره صورت می‌گیرد. در شماره­‌ها ۳ رقم به چشم می‌خورد. برای مثال در پراید ۱۳۲، رقم یکان که در اینجا ۲ است، نشان‌دهنده ورژن خودرو است. در مورد رقم دهگان تعیین شماره به این صورت است که اگر خودرو هاچبک باشد، عدد ۱، اگر استیشن باشد، عدد ۲ و اگر صندوق­دار باشد، عدد ۳ و اگر لیفتک یا صندوق کشیده باشد عدد ۴ و اگر وانت باشد، عدد ۵ انتخاب می‌شود.

وی شرح داد: انتخاب عدد صدگان با توجه به پلت‌فرم انتخاب می­‌شود، برای پلت‌فرم پراید عدد ۱ و برای تیبا عدد ۲ تعیین می­‌شود. با این روند، سایپا ۱۳۱ به معنای پلت‌فرم پراید، اتاق صندوق­دار با ورژن ۱ است. این ارقام تفاوت‌های میان خودروهای پراید را نشان می‌­دهد.

رضایی ادامه داد: ناگفته نماند که شرکت ساپیا برای محصول جدید خود نام شاهین را انتخاب کرد و از شماره استفاده نکرد چراکه آن را محصول متفاوتی می‌دید.

وی بیان کرد: نام‌گذاری پروژه‌ها در شرکت مربوطه، مصرف داخلی دارد و موقت است و با پایان پروژه آن نام هم کاربردی ندارد.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.