فایده همکاری با چینی‌ها در صنعت خودروسازی

قطعه نیوز: مشاور اتاق بازرگانی اظهار کرد: خودروسازی ما از دنیا عقب است و این را نیز همه قبول دارند. به همین دلیل ۲ راه خواهیم داشت که یا باید تحقیقات خود را گسترش‌ دهیم تا به سایر کشورها در این زمینه برسیم یا این که با کشوری با خودروسازی بهتر قرارداد ببندیم. بعد از آن نیز ما خود را به جرگه پیشرفته‌ها برسانیم.

این روزها صحبت درباره قرارداد بین ایران و چین بسیار داغ شده است اما هنوز جزئیات انجام این کار به صورت دقیق مشخص نیست. با این وجود پیشنهادات مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان در خصوص روند همکاری میان دو کشور مطرح می‌شود. یکی از مواردی که ممکن است در صورت ایجاد همکاری‌های گسترده‌تر بین ایران و چین صورت گیرد بحث خودروسازی است.

چینی‌ها در زمینه خودروسازی به خصوص نمونه‌های برقی امروزه پا به پای غول‌های این صنعت از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی پیش می‌روند. قبل از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز برندهای مختلف چینی در ایران اقدام به ساخت خودرو می‌کردند اما بعد از آن بسیاری از آن‌ها ایران را ترک کردند و در حال حاضر نیز تعداد محدودی از خودروسازان چینی در ایران فعالیت دارند. با تمام این وجود احتمال دارد که با ایجاد همکاری‌های بیشتر دوباره شرکت‌های خودروسازی چینی به ایران بازگردند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه گفت‌و گویی با ابراهیم بهادرانی، مشاور اتاق بازرگانی تهران انجام داده‌ایم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

پروتکلی برای تعیین نقشه راه
بهادرانی ابتدا اظهار کرد: باید گفت ما با چین قرارداد نداریم بلکه یک پروتکل است. در زمانی که معاون وزیر صمت بود اجلاس برگزار می‌کردیم و در آنجا مواردی که به ذهنان می‌رسد را می‌آوردیم و طرف مقابل نیز همین کار را می‌کرد و در نهایت قضیه به صورت یک پروتکل در می‌آمد. این در حقیقت نقشه راه آینده خواهد بود و مواردی مطرح می‌شد که هر دو طرف روی آن کار بکنند. بنابراین چیزی که ما با آن مواجه هستیم نه قرارداد است و نه تعهد به وجود می‌آورد.

وی ادامه داد: روی تمامی مواردی که گفته می‌شود باید به صورت ریز به ریز کار شود و اگر دو طرف پذیرفتند قرارداد امضا شود و به تصویب مجالس دو کشور برسد. بنابراین در حال حاضر نمی‌توان روی این مسئله قضاوت کرد که این پروتکل در زمینه خودروسازی چه کارهایی انجام خواهد داد. بستگی دارد ببینیم آن بندی که مربوط به مسئله خودروسازی است به چه صورت تنظیم شود. اما به صورت کلی ما با اکثر کشورهایی که اجلاس داشتیم این کار را می‌کردیم.

فایده همکاری با چینی‌ها
مشاور اتاق بازرگانی تهران در خصوص شرایط همکاری با چین در خودروسازی گفت: خودروسازی ما از دنیا عقب است و این را نیز همه قبول دارند. به همین دلیل ۲ راه خواهیم داشت که یا باید تحقیقات خود را گسترش‌ دهیم تا به سایر کشورها در این زمینه برسیم یا این که با کشوری با خودروسازی بهتر قرارداد ببندیم. بعد از آن نیز ما خود را به جرگه پیشرفته‌ها برسانیم. اگر این کار را بکنیم امکان صادرات را خواهیم داشت و مقداری از بازار را نیز به دست آوریم. ما می‌توانیم توافق کنیم که خودرو تولید و صادرات کنیم و سود را به صورتی که حق رعایت شود تقسیم کنیم.

وی در پایان اشاره کرد: شرکت‌های چینی البته چند مورد اندک در ایران مانده‌اند و مابقی به دلیل تحریم‌های آمریکا از کشور رفتند هر کشوری گرفتاری‌های خاصی دارد و ما باید پیشنهادات خود را بدهیم و صحبت‌های آن‌ها را نیز بشنویم. ببینیم آیا منافع مشترک میان دو کشور وجود دارد و در مورد نحوه عمل کردن فکر کنیم. چینی‌ها به فکر آینده خود نیز هستند و باید کاری بکنند که در رقابت با سایر کشورها قیمت را پایین بیاورند و در عین حال محصولات با کیفیت‌تری تولید کنند. خاصیت رقابت این هست که بایستی دائم در تلاش باشید تا از دیگران جلو بزنید.

منبع: گسترش نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.