موافقت سازمان محیط زیست با شماره‌گذاری۲۲۰۰ تاکسی نوساز یورو۴

قطعه نیوز: با توجه به اینکه بر اساس قانون هوای پاک تولید خودروها با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال ۹۸ اجباری شده است و خودروسازان ملزم به اجرای آن هستند اما سازمان حفاظت محیط زیست که پیش از این بر ارتقای استاندارد خودروها به یورو۵ اصرار داشت با شماره‌گذاری حدود ۲۲۰۰ تاکسی نوساز یورو۴ موافقت کرده است.

در حالی که بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست خودروسازان اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد.

با این وجود اکنون سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران درخواست شماره‌گذاری تاکسی‌های دارای استاندارد یورو ۴ را کرده است. آن هم در شرایطی که سازمان حفاظت محیط زیست بارها تاکید کرده بود که جلوی شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ در سال ۹۹ را خواهد گرفت. جالب اینجاست که این سازمان از قول مساعد سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره‌گذاری ۵۰۰ تاکسی نوسازی شده با استاندارد یورو ۴ خبر داده است.

مسعود تجریشی – معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست – با اشاره به اینکه این تاکسی‌های یورو ۴ شرکت ایران‌ خودرو تولید سال گذشته هستند و قرار بود که طی اواخر سال گذشته نیز شماره‌گذاری شوند، به ایسنا گفت: متاسفانه به دلیل کامل نبودن یک قطعه از آن‌ها و شرایط گسترش بیماری کووید-۱۹ در کشور تحقق این امر میسر نشد. به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست با شماره‌گذاری این تاکسی‌های یورو ۴ که تعداد آن‌ها ۲۲۰۰ دستگاه گزارش شده است به سه دلیل مخالفت نکرده و تاکید کرده‌ایم که در صورت موافقت دولت مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری آن‌ها را صادر می‌کنیم.

وی درباره دلایل سازمان حفاظت محیط زیست برای شماره‌گذاری تاکسی‌های یورو ۴ توضیح داد: در درجه اول این تاکسی‌ها دوگانه سوز هستند و صرفا از سوخت بنزین استفاده نمی‌کنند همچنین تعداد آن‌ها محدود است و باید این نکته را در نظر داشته باشیم که جایگزینی این خودروها با خودروهای فرسوده در حال تردد می‌تواند بر کاهش آلودگی هوا موثر باشد.

تجریشی با بیان اینکه عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است و تعدادی از آن‌ها در سال ۹۵ ثبت نام شده بودند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال ۹۸ تصمیم گرفت تاکسی‌های فرسوده‌ای که در خیابان‌ تردد می‌کنند را جریمه کند اما به دلیل نبودن تاکسی‌های نو برای جایگزینی نتوانستیم این کار را انجام دهیم اما اکنون تعدادی تاکسی نو تولید شده است که اگر بخواهیم آن‌ها را به دلیل رعایت نکردن استانداردهای یورو۵ نگه داریم از عمر مفید آن‌ها کم می‌شود و در این پروسه صاحب تاکسی ضرر خواهد کرد و تاکسی‌ها عمر فرسودگی خود را بدون آنکه از آن‌ها استفاده شود سپری خواهند کرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در این‌باره می‌توانیم به خودروسازان و موضوع عدم تکمیل این تاکسی‌ها تا پایان سال ۹۸ اعتماد کنیم، اظهار کرد: درحال حاضر با شرایط کنونی کشور، عرضه این تاکسی‌های نو با تعداد محدود و جایگزینی آن‌ها با خودروهای فرسوده می‌تواند به نفع ما باشد.

وی در پایان تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست همچنان بر ارتقای استانداردهای خودروهای تولیدی کشور به یورو۵ اصرار دارد و ما مجوزهای لازم برای شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ در سال ۹۹ را صادر نخواهیم کرد.

درحالی بر اساس قانون هوای پاک تولید خودروها با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال ۹۸ اجباری شده است که دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو از دولت خواسته‌اند که اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ تا شش ماه بعد از تحریم‌ها علیه ایران به تعویق افتد. دلایل آن‌ها برای این درخواست، تحریم‌ها و افزایش شدید قیمت کاتالیست و اثر کم استاندارد یورو۵ در مقایسه با یورو۴ بر کاهش آلودگی‌ هوا عنوان شده است اما سازمان حفاظت محیط زیست و کارشناسان بارها توضیح داده‌اند که این موارد بهانه‌ای بیش نیست و در گذر از استاندارد یورو۴ به یورو۵ تغییرات بسیار مثبت و مهمی در زمینه کنترل و کاهش آلایندگی خودروها اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.