تولید ۱۰درصدی موتورسیکلت برقی در انتظار امضای سرپرست وزارتخانه/ تولید موتورسیکلت برقی با باتری لید‌اسید

قطعه نیوز: عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اعلام کرد: تحقق تولید ۱۰ درصدی موتورسیکلت برقی در انتظار ابلاغ یک مجوز توسط سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

علی عرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» شرح داد: به سبب اجرا شدن قانون هوای پاک باید ۱۰ درصد تولیدات موتور سیکلت در کشور برقی باشد، با این حال برای تحقق این رقم، درانتظار ابلاغ نامه استفاده از باتری لید اسید توسط سرپرست وزارتخانه هستیم.

وی بیان کرد: این نامه که مدت‌ها است در حوزه دفتر وزارت مانده است، مربوط به استفاده موتورهای با توان بالای هزار وات از باتری لید اسید است و امضا نشدن آن سرعت تولید موتورسیکلت‌های برقی را کاهش داده است.

وی ادامه داد: در صورت امضای این نامه، تولیدکنندگان موتورسیکلت می‌توانند علاوه بر تولید با باتری لیتیوم، موتورسیکلت برقی با باتری لید‌اسید بسازند. این باتری ساخت ایران است و مشکلات مربوط به واردات را ندارد، با این حال بروکراسی اداری باعث شده است این نامه بدون امضا بماند.

وی با بیان اینکه ساخت موتورسیکلت برقی با باتری لید‌اسید، تصویب شده است، افزود: ابلاغ این مصوبه در قالب نامه با تغییر وزیر و تعیین سرپرست به تعویق افتاد.

وی به بند ۱۱ و ۱۲ قانون هوای پاک درباره موتورسیکلت اشاره کرد و گفت: این قانون از دی ماه سال ۹۸ اجرایی شد و در آن، موتورسیکلت‌های ساخت داخل باید انژکتوری و مطابق با استانداردهای اروپا باشند، همچنین ۱۰ درصد تولیدات موتورسیکلت کشور باید برقی باشد. بحث اسقاط هم مطرح است که به ازای هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی تولید داخل باید یک دستگاه موتورسیکلت اسقاطی از رده خارج شود.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به این قانون، تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور افزایش یابد.

برای استفاده از موتورسیکلت برقی فرهنگسازی شود

عرب با بیان اینکه فرهنگ استفاده از موتورسیکلت برقی در کشور ایجاد نشده است، تاکید کرد: برای استفاده مردم از این وسیله باید فرهنگسازی شود، به عنوان مثال شهرداری و شورای شهر با سازندگان موتورسیکلت تعامل داشته باشند و در فرهنگسراها محصولات را معرفی کنند تا ظرفیت‌ها و مزایای موتورسیکلت برقی به مردم شناسانده شود.

عرب با اشاره به رشد روزافزون تکنولوژی موتورسیکلت‌های برقی گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل موتورهای برقی مسافت طی شده با یک بار شارژ و سرعت آن است که البته تولیدکنندگان مادر بر روی این دو گزینه در حال مطالعه هستند.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت و پلیس راهور باید از رواج کاربرد موتورسیکلت حمایت کنند، گفت: این تکنولوژی مزایای زیادی در زمینه ایجاد هوای پاک و … دارد.

به گفته عرب، تولید موتورسیکلت برقی در کشور بین ۲۰ تا ۳۶ درصد داخلی‌سازی شده است و باتری‌، لاستیک‌، بدنه و اسکلت موتورسیکلت‌های برقی ساخت ایران است. با این حال بعضی قطعات های‌تک به دلیل نداشتن تولید انبوه در کشور ساخته نمی‌شوند چراکه صرفه اقتصادی ندارند.

کاهش قدرت خرید مردم، تولید موتورسیکلت را کم کرد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در اردیبهشت امسال ۳۳ هزار دستگاه موتور سیکلت در کشور تولید شده است، اظهار داشت: تا سال ۹۵ متوسط تولید موتورسیکلت در کشور بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاه در سال بوده است اما این رقم در سال ۹۶ و ۹۷ به ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه رسیده است. وی ادامه داد: با توجه به رکود دو سال گذشته، امیدواریم که امسال و سال بعد بتوانیم تولید را به میزان سال‌های قبل از رکود برسانیم.

عرب علت کاهش میزان تولید موتورسیکلت در کشور را افزایش نرخ ارز، تحریم‌ها، ممانعت بعضی شرکت‌های خارجی از صادرات موتور به ایران و کاهش قدرت خرید مردم دانست.

وی اضافه کرد: قبل از بروز چنین مشکلاتی، قیمت موتورسیکلت بسیار مناسب بود و دهک‌های پایین جامعه به راحتی می‌توانستند این وسیله نقلیه را خریداری کنند، اما با بالا رفتن نرخ ارز، قیمت موتور نیز افزایش یافت.

وی اعلام کرد: اکنون بعضی از بانک‌ها و موسسات اعتباری شرایطی را فراهم کرده‌اند که افراد بتوانند به صورت لیزینگ موتورسیکلت خریداری کنند.  

وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ شرکت فعال تولید موتورسیکلت در کشور وجود دارد. تعدادی هم به صورت فصلی کالا تولید می‌کنند.

خبرنگار: فرزانه احمدی  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.