صنعت سبز در بازار سرخ+جدول

قطعه نیوز: برآیند روند هفتگی شاخص کل در پایان اردیبهشت‌ماه حاکی از افت ۳ درصدی این نماگر بورسی بود. نیمه نخست هفته با جبران اصلاح و بازگشت به مدار صعودی همراه بود اما این روند رو به رشد دوام چندانی نداشت و با نزدیک شدن به روزهای پایانی هفته شاهد تشدید فشار فروش‌ها و بازگشت به مسیر نزولی بودیم.

اما در این میان شاخص گروه خودرویی با لیدری نمادهای بزرگ «خودرو» و «خساپا» پرواز ۲۵ درصدی را به ثبت رساند تا مسیر خود را به عنوان صنعت پیشتاز این روزهای بورس کاملا جدا کند. شاخص صنعت خودرو در بورس تهران هفته گذشته رشد تاریخی ۲۵.۴ درصدی را به ثبت رساند تا ضمن عبور از مرز ۲۰۰ هزار واحدی شاهد ثبت یک رکورد رشد هفتگی در این نماگر کلان خودرویی باشیم.

با این تفاسیر ارزش سهام گروه خودرویی در بورس تهران به رقم ۱۸۳ هزار میلیارد تومانی رسیده است و رشد نماگر اصلی خودرویی‌ها از ابتدای سال عدد ۱۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. تشکیل صف‌های خرید پرقدرت و با حجم‌های میلیاردی در نماد شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به عنوان مهمترین محرک‌ رشد قیمت دیگر نمادهای این گروه (به طور خاص خودروسازها و سرمایه‌گذاری‌هایی با تمرکز بیشتر بر سهام خودرویی) بود.

ایجاد فرصت کوتاه سفارش‌گذاری برای نمادهای این دو شرکت خودروساز پس از اتمام ساعات معاملاتی رسمی بورس (به دلیل عدم فشار تشکیل صف‌های میلیاردی بر هسته معاملات) یکی از عوامل تشدید عطش خریداران برای ورود به این سهم‌ها شده‌است و این موضوع به طور ویژه بر خرید و فروش سهم‌های خودرویی تاثیر مثبت گذاشته است و برتری تقاضا بر عرضه را در بیشتر نمادهای این صنعت به همراه داشته است.

اما ریسک بروز چنین پدیده‌ای در معاملات روزانه، کاهش تدریجی تقاضای بالقوه در این نمادهای لیدر و برهم خوردن شرایط فعلی رشد پرشتاب در نمادهای دیگر است. هرچند رسیدن به چنین وضعیتی با توجه به مختصات فعلی، دور از ذهن خواهد بود اما موج عرضه‌ها در بازار سهام می‌تواند سهم‌های رشد کرده در این گروه را نیز با فشار فروش مواجه کند.

نکته مهم در این دوران توجه به عملکرد سال گذشته شرکت‌های این صنعت است که این روزها در سامانه کدال منتشر شده و نمای بهتری از وضعیت سودآوری در قیاس با ارزش بازار آنها به دست می‌دهد.

گزارش‌های سالانه قطعه‌سازها

بورس تهران مدت‌هاست از توجه به شاخص‌های سودآوری شرکت‌ها برای انتخاب سهم صرف‌نظر کرده‌است و ملاک تصمیم‌گیری بیش از هرچیز مبتنی بر پیگیری جریان نقدینگی و ارزش جایگزینی استوار است. اما در هفته‌های اخیر شاهد نوعی تغییر نگرش و سخت‌گیری برای انتخاب سهم‌ها هستیم. سهامداران در سود با عرضه‌های سنگین عرصه را بر خریداران تنگ کرده‌اند و همین عامل رفته رفته به تعداد پورتفوهای تازه‌وارد در زیان افزوده است.

بسیاری از کارشناسان با تجربه بازار سهام بر این باورند که روند رو به رشد نرخ ارز در بازار آزاد و چشم‌انداز تورمی، با توجه به محدودیت خرید و فروش در بازارهای موازی با کاهش جذابیت نرخ سود سالانه ۱۵ درصدی سپرده‌گذاری بانکی و درگیر شدن هرچه بیشتر آحاد جامعه با بورس، موج‌های بعدی سرمایه‌های سرگردان را به این بخش از اقتصاد کشور سوق می‌دهد و اگرچه نباید منتظر رشدهای چند صد درصدی قیمت‌ها در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت باشیم اما ماندن در بورس در بازه‌های میان‌مدتی علاوه بر جبران زیان در بسیاری از سهم‌ها می‌تواند قدرت خرید سرمایه‌های ورودی را نیز حفظ کند.

این قشر از تحلیلگران بر این باورند که اصلاح تدریجی قیمت‌ها اگر به سقوط منجر نشود، با مقوله دست به دست شدن سهام و خروج سهامداران قدیمی و ورود پول تازه با انگیزه‌های سودآوری، طرف عرضه را نیز کم فشار‌تر از گذشته خواهد کرد و بستر رشد آتی قیمت‌ها را فراهم خواهد آورد. در جدول زیر به طور خلاصه و با نگاهی گذشته محور به سودآوری شرکت‌های قطعه‌سازی در سال گذشته و مقایسه آن با ارزش روز این سهم‌ها خواهیم پرداخت.

ذکر این نکته ضروری‌ست که تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و رشد معنادار ارز نیمایی به بالای ۱۵ هزار تومان می‌تواند معادلات شرکت‌های اهرمی قطعه‌سازی را به طور معناداری عوض کند و از آنجایی که در بورس آینده شرکت‌ها خرید و فروش می‌شود، سودآوری این شرکت‌ها در سال گذشته صرفا به عنوان نقشه کلی است و نمی‌تواند معیار دقیق و قابل اتکایی برای سطح ارزندگی فعلی این سهم‌ها باشد.

وضعیت نمادهای گروه قطعه‌سازی

تله روند صعودی در انتظار سرمایه‌گذاران

ترمز رشد پرشتاب شاخص کل از نیمه‌ دوم اردیبهشت ماه کشیده شده‌است. واکنش معنادار به سطح یک میلیون واحدی و ورود به محدوده اصلاحی در نمادهای بزرگتر بورسی به طور واضح مشهود است اما در نقطه مقابل شرایط خرید و قدرت سمت تقاضا به گونه‌ای بوده‌است که فشار عرضه‌ها به مقوله ریزش یا سقوط منجر نشده و تنها در قالب اصلاح قیمتی و زمانی خودنمایی می‌کند.

در همین حال ارزش معاملات از سقف‌های تاریخی خود در مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان روزانه نیز فاصله گرفته و به محدوده ۱۰-۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. این نکته از طرفی کاهش میل به خرید بی‌پروای خریداران را نشان می‌دهد و از سوی دیگر برقراری نوعی تعادل و محاسبه‌گری در میان سرمایه‌گذاران را گوشزد می‌کند که می‌تواند بازار سهام را از حالت هیجانی خارج کند.

در چنین شرایطی علاوه بر احتیاط در زمینه خرید، انتخاب سهام برای ورود بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند. اگرچه با توجه به بررسی تمام متغیرهای کلان، امکان ریزش یا سقوط بازار سهام یک حالت استثنایی و دور از ذهن به نظر می‌رسد اما درگیر شدن با مقوله اصلاح قیمتی و تخلیه حباب در برخی از نمادهای پرشتاب، یک سناریوی کاملا محتمل است و درگیر شدن بورس‌بازان با این نمادها به کاهش روزانه ارزش پورتفوی و برهم خوردن تعادل روحی آنها منجر خواهد شد.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.