بررسی ۶۲ چالش صنعت لاستیک توسط پژوهشگران در سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه توسط گروه صنعتی بارز

قطعه نیوز: سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه باهدف ارتباط هرچه بیشتر حوزه دانشگاه و صنعت رونمایی شد.

صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عصر دوشنبه میزبان آیین رونمایی از سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه با مشارکت گروه صنعتی بارز باهدف ارتباط هرچه بیشتر حوزه دانشگاه و صنعت بود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در این مراسم اظهار داشت: سامانه پسادکتری فناوری با هدف ارتباط جدی بخش صنعت و تعدادی از بهترین فارغ التحصیلان دوره دکتری کشور طراحی شده است.

رضا افتخاری ادامه داد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناروان کشور قصد دارد در قالب این برنامه برخی از مسائل و چالش های بخش صنعت را که با آن مواجه است، به زبان قابل فهم برای پژوهشگران دانشگاهی عرضه شود.

وی با تاکید بر استفاده هرچه بیشتر پژوهشگران از فرصت ایجاد شده برای ارائه طرح ها و ایده های خود برای حل چالش های فضای صنعتی کشور گفت: در مواردی که این طرح ها و ایده ها قابل اعتنا از سمت صنعت تشخیص داده شود، پژوهشگر در مجموعه صنعتی مستقر خواهد شد و در طول یک سال کمک خواهد کرد که برای چالش مورد نظر راه حل واقعی پیدا شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این ارتباط می تواند زمینه را برای ارتباط طولانی مدت پژوهشگاه های جوان و فضای صنعتی کشور ایجاد کند؛ ضمن اینکه در آینده فرصت های شغلی برای پژوهشگران ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه، در حال حاضر تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دکتری در کشور وجود دارند، افزود: این پتانسیل عظیم بایستی به شکل مناسب در خدمت رفع مسائل واقعی کشور قرار گیرد و برهمین اساس پسادکتری فناروانه یکی از برنامه های ما در این حوزه است.

افتخاری، برنامه ارائه پایان نامه های سه دقیقه ای را که درحال حاضر در حال اجرا است، یکی دیکر از برنامه های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور بیان کرد و افزود: در این برنامه نیز از هر فارغ التحصیل دوره پسا دکتری درخواست کرده ایم که در قالب یک ویدئو سه دقیقه ای محصول اقدامات پژوهشی خود را در دوره کارشناسی ارشد یا دکتری به زبان عامه فهم برای جامعه بخصوص سرمایه گذاران بیان کند.

وی افزود: تاکنون ۲۵۰ طرح در قالب پایان نامه های سه دقیقه ای دریافت شده است که امیداوریم این نیز حرکتی در راستای ارتباط هرچه مناسب تر پژوهشگران کشور و فضای واقعی جامعه کشور باشد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در خصوص شیوه حضور پژوهشگران در این طرح گفت: مجموعه صنعتی بارز نخستین همکار ما در این پروژه است که ۶۲ مورد از چالش های جدی صنعتی خود در صنعت لاستیک را در قالب فراخوان طرح آماده کرده اند.

وی بیان کرد: هرکدام از نیازمندی های صنایع بارز در بخش لاستیک در قالب سوال و چالش در سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه در اختیار همه پژوهشگران قرار خواهد گرفت و هر پژوهشگری می تواند این صورت مسئله ها را که به صورت خلاصه است بررسی و نسبت به تخصص خود برای رفع این چالش ها و پیدا کردن راه حل ایده پردازی کند و طرح و پیشنهاد خود را به صندوق ارائه دهد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین اظهار داشت: از بین این پیشهادات ارائه شده از سوی پژوهشگران برای رفع چالش ها و براساس کیفیت پیشنهادات ارائه شده، تا سقف ۳۰ مورد را بطور مشترک با مجموعه صنعتی بارز مورد حمایت قرار خواهیم داد.

ارائه ۶۲ چالش صنعت لاستیک به پژوهشگران

مدیرعامل گروه صنعتی بارز نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت های آموزشی و تدریس خود در دانشگاه شهید باهنر قبل از ورود به بخش صنعت کشور و آشنایی با هر دو بخش اظهار داشت: مسئله ارتباط صنعت با دانشگاه همواره دغدغه و یکی از چالش های این دو بخش بوده است.

علی اکبر مشرفی افزود: متاسفانه در طول سالهای گذشته نتوانسته ایم ارتباط سازنده و مناسب بین دو بخش صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در استفاده از پتانسیل های داخلی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: به طور حتم پتانسیل های کشور بخصوص نیروهای متخصص و توانمند در دانشگاه و متخصصان با تجربه در بخش صنعت فراوان است.

مشرفی با اشاره به سابقه ۷۰ ساله صنعت لاستیک در کشور گفت: در بسیاری از زمینه ها از مشکلات و چالش های خود در بخش صنعت شناخت لازم را داریم و این گام بسیار مهمی است، اما متاسفانه همواره تکیه بر دانش خارجی ها داشته ایم.

وی با اشاره به آشنایی اخیر خود با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و عزم ایجاد شده برای ارتباط هرچه موثرتر بخش صنعت و دانشگاه گفت: نکته مبهم سال های گذشته نحوه اتصال دو بخش صنعت و دانشگاه بوده است که خوشبختانه با وجود مجموعه های ارزشمندی همچون صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور این مسئله در حال مرتفع شدن است.

مشرفی با بیان اینکه، ما در شرکت بارز همچون سایر صنایع بخصوص با شدت گرفتن تحریم ها با چالش های مختلفی روبرو هستیم، تصریح کرد: ما چالش های خود را در ۶۲ رسته دسته بندی کرده ایم و برای رفع آنها را از طریق سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه به اساتید و دانشجویان فوق دکترا ارائه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ما پاسخ چالش های خود را در قالب ۳۰ پروپوزال از حوزه دانشگاه دریافت خواهیم کرد و در یک هیات داوری آنها را بررسی خواهیم کرد. پروپوزال هایی که مورد قبول واقع شوند، به صورت مشترک با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از آنها حمایت مالی خواهیم کرد.

مدیرعامل گروه صنعتی بارز در ادامه، راه اندازی سامانه نخستین دوره پسادکتری فناورانه را برای ورود موثر هرچه بیشتر تحصیلکرده های دانشگاهی به بخش صنعت بسیار با اهمیت دانست و آن را به فال نیک گرفت و اظهار امیداری کرد که اثرات این کار در سالهای آینده روشن شود.

در این مراسم تفاهم‌نامه همکاری برای پشتیبانی از پژوهشگران دوره پسا دکتری بین ایمان افتخاری رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و نماینده صنعت لاستیک سازی به امضا رسید.

منبع: ایرنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.