پایان انتظار سهامداران خودرویی

قطعه نیوز: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته با عبور پرقدرت از مرز یک میلیون واحد کار خود را آغاز کرد اما هرچه به روزهای پایانی هفته نزدیک‌تر شدیم، غلبه عرضه بر تقاضا بیشتر شد، تا در نهایت شاهد ثبت رشد چهار درصدی این نماگر بورسی در پنج روز کاری گذشته باشیم. به این ترتیب شتاب رشد دماسنج اصلی بازار سهام در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال ۹۹ رسید.

اما گروه خودرویی با بازگشایی نماد سایپا شرایط متفاوتی داشتند. شاخص این صنعت در هفته گذشته جهش ۲۴درصدی داشت و به نظر می‌رسد بازگشایی نماد خودرو نیز روند صعودی این نماگر را در هفته آینده بیش از پیش تقویت کند. هرچند چنین واقعه‌ای به عنوان بهانه پایانی برای رشد قیمت سهام این صنعت به شمار می‌رود.

بورس تهران در هفته گذشته روزهای متلاطمی را پشت سر گذاشت. رشد خیره‌کننده قیمت‌ها در نمای کلی بازار بسیاری را به ذخیره سودهای کسب شده رهنمون ساخت و در سمت تقاضا نیز حضور پرشمار خریداران به ثبت ارزش بالای معاملات خرد در بستر بازار سهام انجامید. علاوه بر این موضوع حرکت نقدینگی در بازارهای موازی نظیر دلار و سکه و حتی بازار خودرو نیز رشد قیمت در این حوزه‌ها را به دنبال داشت.

بدون شک بسیاری از سهم‌های بازار نیازمند اصلاح تدریجی و عبور از مرحله عرضه‌های سنگین هستند. برآیند معاملات روزانه هرچند با اصلاح و حتی ریزش قیمت‌ها در برخی از نمادهای کوچک و بزرگ همراه شد اما جابه‌جایی سهام، نوید دست به دست شدن سهم و ورود پرحجم نقدینگی جدید را می‌دهد. متوسط ارزش معاملات روزانه در بورس تهران طی یک هفته اخیر به بیش از یک میلیارد دلار در روز رسیده‌است و این امر مهمترین مولفه قدرتمندی و قوام بورس را در نقطه فعلی نشان می‌دهد.

لزوم تداوم اصلاح قیمت‌ها در بسیاری از سهم‌ها حتی با وجود ریزش‌های مقطعی در میان مدت احساس می‌شود و این فرصت مناسبی برای تغییر ترکیب سبد‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. در چنین شرایطی اگر بازار سهام با چاشنی ترس فراگیر، ریزش‌های سنگین و سقوط ارزش معاملات همراه نشود، انتظار عبور موفقیت‌آمیز از مرحله اصلاح زمانی و قیمتی نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود. در این حالت فروشندگان دیروز در قیمت‌های پایین‌تر به خریداران فردا اضافه خواهند شد. اضافه شدنی که با کنترل هیجان‌های کاذب، رنگ بوی واقعی‌تری به خود می‌گیرد.

بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری

هرچه روند پرشتاب صعودی در قیمت‌ سهام ادامه داشته باشد، انتظار برای ریزش‌های سنگین افزایش خواهد یافت. معادلات بازار سهام همواره با تقویت موج‌های صعودی و نزولی به بیش واکنشی نسبت به مسائل متفاوت منجر شده‌است. اما ورود پول‌های سرگردان به بورس تهران علاوه بر معادلات قدیمی، مختصات جدیدی را برای این بخش از اقتصاد به وجود آورده‌است.

کاهش تدریجی سود بانکی و محدودیت‌های بازارهای موازی نظیر ریسک نگهداری و دسترسی محدود به ارز و سکه از یک سو و تاثیرپذیری مستقیم قیمت سهام از رشد قیمت‌ها در بازارهای موازی از سوی دیگر، ترجیحات عمومی را به خرید سهام تقویت کرده‌است. امری که در دراز مدت اگر با سیاست‌های تسهیل‌کننده جذب پول توسط بنگاه‌های اقتصادی همراه شود، علاوه بر کاهش ریسک خرید سهام به تقویت نسبت‌های مالی شرکت‌ها، تعدیل نسبت‌های اصلی بازار (نظیر  p/e متوسط)، نسبت تولید به حجم نقدینگی کشور و در نهایت کاهش تورم در آینده منجر خواهد شد.

البته این بهترین سناریو برای بازار سهام و پول‌های سرگردان است و ارکان حکومتی و دولتی و نهاد بانک مرکزی نیز به این نکته واقفند و بستر تامین مالی دولتی از این محل نیز یکی از مهمترین ارکان حفظ جذابیت بورس در میان‌مدت خواهد بود. بنابراین سقوط بازار سهام یک شکست تمام عیار برای اقتصاد کشور و در نهایت مردم است. اما باید سرمایه‌گذاران برای انتخاب سهام بیشترین دقت را داشته باشند و با چشم‌اندازی بلندمدت (حداقل یکساله) از رفتارهای هیجانی و ورود به سهم‌ها حبابی پرهیز کنند.

مسیر متفاوت خودروسازان و قطعه‌سازان در بورس؟

همزمان با رشد قیمت پراید در بازار آزاد و رسیدن قیمت این محصول به سطح ۹۰ میلیون تومانی، شاهد بازگشایی نماد شرکت سایپا پس از وقفه دو ماهه بودیم. بازگشایی نماد «خگستر» در وضعیت مشابه و پرواز ۱۰۰درصدی قیمت در روز کشف قیمت و تداوم این روند صعودی که ثبت بازدهی ۲۵۴ درصدی (بیش از ۳.۵ برابر) در ۱۳ روز کاری را در پی داشت، براساس گزارش‌های پیشین، انتظارات را از بازگشایی رویایی غول‌های خودرویی نظیر ایران خودر و سایپا بالا برد.

بر همین اساس نماد «خساپا» در روز دوشنبه با صف خرید نزدیک به ۱۵ میلیارد سهم (نزدیک به ۱۸۰۰ میلیارد تومان) در سقف ۱۰۰درصدی مواجه شد. ناظر بازار به علت فشار ناشی از هجوم تقاضا در این نماد به هسته معاملات، سفارش‌های خرید بعد از یک میلیارد حجم را حذف کرد و این نماد در سقف یاد شده کشف قیمت شد.

هجوم بی امان تقاضا در روزهای بعد و تشکیل صف‌های خرید میلیاردی در این سهم یکی از عوامل اصلی رغبت سرمایه‌گذاران به خرید سهام خودرویی و برتری تقاضا در این نمادها بود. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که در بسیاری از سهام شرکت‌های قطعه‌سازی عرضه‌ها شدت گرفته است و کف قیمت مجاز روزانه در صف‌های فروش به چشم می‌آید.

البته این رویه برای تمام نمادهای قطعه‌سازی صدق نمی‌کند و در بسیاری از این سهم‌ها ورود به محدوده منفی با موج تقاضا پاسخ داده شده است. از سوی دیگر برخی از نمادهای گروه قطعه‌سازی بورس با تشدید عرضه‌ها حجم‌های بالای معاملات را تجربه کرده‌اند و صف‌های فروش در این نمادها چندان قدرتمند نیست.

پشت خودرویی‌ها به غول‌ها گرم است

نکته مهم در خصوص چنین بازاری، برخورد متفاوت سرمایه‌گذاران در برخی صنایع بورسی بود. بازگشایی قدرتمند نماد شرکت سایپا در بازار اصلاحی، میل به خرید را در دیگر نمادهای هم‌گروهی تقویت کرد و سهم‌های این صنعت بورسی تاثیر چندانی از فروش‌های زیاد در معادلات روزانه نگرفتند.

بازگشایی قریب‌الوقوع نماد «خودرو» و احتمال بالای تجربه رشد ۱۰۰درصدی در زمان کشف قیمت و تشکیل صف‌های میلیاردی در روزهای پس از بازگشایی نیز می‌تواند هنوز سهام گروه خودرویی را در منطقه آرامش قرار دهد. هرچند ذکر این نکته ضروری‌ست که عامل اصلی چنین بازگشایی‌های باشکوهی در نمادهای خودرویی بزرگ نظیر «خساپا»، «خگستر» و احتمالا «خودرو» مقوله عقب ماندن این سهم‌ها از جریان صعودی بازار سهام است.

بنابراین سهم‌هایی که هم از روزهای خوب بورس و هم از تاثیر بازگشایی این نمادها سود برده‌اند، طی روزهای آینده می‌توانند مستعدترین گزینه‌ها برای قرارگیری در روند اصلاح قیمتی باشند و این موضوع توجه بیش از پیش سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.

پرواز دیگری در راه است

با ثبت سهام ناشی از افزایش سرمایه در پورتفوی سهامداران شرکت ایران خودرو، انتظار می‌رود که در روزهای ابتدایی هفته جاری نماد این شرکت نیز بازگشایی شود. بازگشایی این نماد در محدوده ۱۰۰درصد رشد می‌تواند شاخص این صنعت را در این روز بیش از ۱۲درصد (۲۰ هزار واحد) رشد دهد و به مرز ۲۰۰ هزار واحدی نزدیک کند.

با ثبت همین رشد ۱۲ درصدی احتمالی، شاخص صنعت خودرو و ساخت قطعات در سال جاری پرواز ۱۴۲درصدی (۲.۴۲ برابر) را خواهد داشت و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که برآیند عرضه و تقاضا در نمادهای بزرگی چون ایران خودرو و سایپا انتظار برای رشدهای بیش از این را نمایان می‌سازد.

رشد تا سقف ۱۰۰درصدی قیمت در نماد «خودرو» در زمان کشف قیمت و تشکیل صف‌های خرید قدرتمند در این نماد می‌تواند مجموع ارزش صف‌های خرید در دو نماد ایران خودرو و سایپا را پس از بازگشایی به مرز سه هزار میلیارد تومان نیز برساند. این تغییر و تحول‌ها به عنوان یک برگ برنده برای تداوم ترغیب سرمایه‌ها به بورس لازم است و از سویی می‌تواند با کاهش تقاضا در نمادهای دیگر بازار همراه شود.

نویسنده: علی صالحی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.