قطعات و لوازم یدکی خودروهای لوکس و خاص چمدانی وارد کشور می‌شود

قطعه نیوز: یک کارشناس خدمات پس از فروش عنوان کرد: قطعات بعضی از خودروهای خارجی و لوکس در داخل کشور یافت نمی‌شود و نهاد متولی هم وجود ندارد، به شکلی که صاحبان خودرو باید در سفر به یک کشور خارجی، قطعه را به صورت کیفی و چمدانی با خود بیاورند.

جواد الهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «قطعه‌نیوز» درباره تامین قطعات در شرکت‌های خدمات پس از فروش گفت: بعضی از خودروها نمایندگی در کشور ندارند. برای بعضی از خودروها هم به طور کلی قطعه در داخل وجود ندارد و صاحبان خودرو باید از کشوری مانند ترکیه قطعه خودروی خود را به صورت کیفی بیاورند.

وی در خصوص تامین قطعات سایر خودروهای خارجی در شرکت‌های خدمات پس از فروش اضافه کرد: درباره بعضی دیگر از خودروهای خارجی وضعیت به این صورت است که قطعه وجود دارد، اما کم است و قطعه‌ها را برای توزیع سهم‌بندی می‌کنند. بعضی نمایندگی‌های شهرستان هم به صورت کوپنی قطعه دارند و افراد مجبورند برای تهیه قطعه به تهران بیایند.

رجوع صاحبان خودرو به نمایندگی‌ها و بازارهای غیرمجاز

الهی با بیان اینکه گاهی تامین قطعه برای دارندگان خودروهای خارجی به یک چالش تبدیل می‌شود، افزود: فرد در مرحله اول سعی می‌کند به نمایندگی مراجعه کند. گاهی قطعه موجود نیست و برای سفارش قطعه باید مدتی صبر کند و معضل اینجاست که صاحب خودرو نمی‌تواند چند ماه خودرو را به اصطلاح بخواباند تا قطعه به دست او برسد و باید آن را بفروشد یا خودرویی بخرد که چنین مسائلی را نداشته باشد.

وی افزود: مرحله بعدی این است که صاحب خودرو مجبور می‌شود به نمایندگی‌ها و بازارهای غیرمجاز رجوع کند و حتی ممکن است برای تامین قطعه به کشور دیگری برود و قطعه خودروی خود را به کشور بیاورد.

آزادسازی خودرو، راه حل کمبود قطعه

وی ابراز امیدواری کرد که در سال ۹۹ آزدسازی خودرو صورت بگیرد تا شرکت‌های خدمات پس از فروش بتوانند چنین چالش‌هایی را پشت سر بگذارند.

الهی در ادامه به تامین قطعات خودروهای ساخت داخل اشاره کرد و گفت: در مورد خودروهای ساخت ایران، برای تامین قطعاتی که در داخل تولید می‌شود، با مشکلات کمتری مواجه هستیم اما گاهی پیش می‌آید که قطعات خودروهای تولید داخل، وارداتی است و این موضوع باعث می‌شود مشکلاتی که درباره قطعات خودروهای خارجی مطرح کردیم، گاهی در مورد خودروهای داخلی هم صادق باشد.

لزوم استانداردسازی در شرکت‌های خدمات پس از فروش

الهی با تاکید بر لزوم استانداردسازی در شرکت‌های خدمات پس از فروش شرح داد:  ‌کار شرکت‌های خدمات پس از فروش چند بخش دارد، یک بخش آن مربوط به اطلاع‌رسانی است. یعنی شیوه‌های مراقبتی را از قبل به مشتری اطلاع و آموزش بدهد. بخش دیگر این است که تامین قطعات را به خوبی انجام دهد. همچنین قطعاتی که برای مشتری استفاده می‌کند، باید کیفیت مطلوبی داشته باشد. تعمیرکاران هم باید کار را به خوبی انجام دهند و تعمیر به گونه‌ای انجام نشود که مشتری دومرتبه به مشکل بخورد. مساله دیگر این است که شرکت‌های خدمات پس از فروش، خدمات سیار داشته باشند.

وی ادامه داد: نکته مهم این است که وقتی شرکتی کارمندان زیادی دارد که با مشتریان بسیاری در ارتباطند، باید استانداردسازی صورت گیرد، یعنی از استانداردهای ظاهری مانند لباس کارکنان تا موارد مهم‌تری همچون کیفیت قطعات و مبلغ دریافتی مورد، بررسی و تعیین شاخص و استاندارد قرار گیرند.

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.