اگر کسی کمبود قطعه دارد به اتحادیه لوازم یدکی مراجعه کند // دولت از واردات قطعات حمایت نکند سه ماه دیگر با کمبود مواجهیم

قطعه نیوز: سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات اعلام کرد برای تامین قطعات خودرو در حال حاضر نگرانی وجود ندارد و اگر کسی کمبود قطعه دارد به ما مراجعه کند تا او را برای تامین قطعه راهنمایی کنیم.

سیدمهدی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار «قطعه نیوز» با اشاره به اینکه در حال حاضر واردات صورت نمی‌گیرد و تولید داخلی هم به دلیل تعطیلی کاهش داشته است، اظهار کرد: اگر دولت از واردات و تولید داخلی قطعات حمایت نکند، ممکن است برای دو تا سه ماه آینده با کمبود قطعه مواجه شویم.

وی در ادامه با تکذیب اخبار مبنی بر کمبود لوازم یدکی خودرو گفت: در حال حاضر تامین قطعات خودرو با کمبود مواجه نیست، چراکه فروشندگان لوازم یدکی برای مدت یک ماه در قرنطینه به سر برده‌اند وکالایی نفروخته‌اند، بنابراین کالاهای موجود جوابگوی تامین قطعات خواهد بود.

افزایش قیمت بنزین و کاهش تردد، نیاز به لوازم یدکی را کاهش داد

وی علت کمبود قطعه در تعمیرگاه‌ها را تعطیلی فروشندگان لوازم یدکی همزمان با فعالیت تعمیرگاه‌ها در زمان قرنطینه اعلام کرد و افزود: اخبار اعلام شده درباره کمبود قطعه از سوی تعمیرکاران، به زمان قرنطینه برمی‌گردد و اکنون کمبود قطعه وجود ندارد.

کاظمی در پاسخ به این سوال که اخبار منتشر شده درباره کمبود لوازم یدکی مربوط به روزهای پس از بازگشایی فروشگاه‌های عرضه کننده آن است، گفت: من اخبار کمبود قطعه را تایید نمی‌کنم و اگر کسی کمبود قطعه دارد به ما مراجعه کند تا او را برای تامین قطعه راهنمایی کنیم.

سخنگوی اتحادیه صنف لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات اضافه کرد: با افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته، تردد خودروها کم شده است و در نتیجه خرابی خودرو و مصرف قطعه پایین آمده است، بنابراین کمبود هم ایجاد نشده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر واردات صورت نمی‌گیرد و تولید داخلی هم به دلیل تعطیلی کاهش داشته است، اگر دولت از واردات و تولید داخلی قطعات حمایت نکند، ممکن است برای دو تا سه ماه آینده با کمبود قطعه مواجه شویم، البته تلاش می‌کنیم با حمایت دولت یا حتی بدون این حمایت و با همت اعضای صنف، قطعات را با ارز آزاد تامین کنیم.

نگرانی برای تامین قطعات همه خودروهای خارجی

وی با بیان اینکه بسیاری از قطعات خودروهایی مانند پژو و پراید در ایران تولید می‌شود و برای واردات قطعات چینی هم نگرانی خاصی وجود ندارد، اذعان کرد: واردات قطعه به دلیل مسدود بودن نقل و انتقالات هوایی دچار وقفه شده است و نگرانی ما برای خودروهای کره‌ای، ژاپنی، آلمانی و فرانسوی است.

وی تصریح کرد: ممکن است درباره بعضی قطعات خیلی پرمصرف در زمان کوتاهی دچار کمبود شویم اما شرایط به سمتی که مردم برای تامین قطعه به سختی بیفتند، پیش نخواهد رفت.

کاظمی افزود: در آینده اگر سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد ترخیص زودهنگام کالا از گمرک، به فعالان حوزه لوازم یدکی کمک کند و سختگیری نکند، نگرانی نخواهیم داشت.

وی با رد عرضه قطره‌چکانی لوازم به دلیل کمبود کالای ناشی از قرنطینه، گفت: فروش به صورت کم تعداد و قطره‌چکانی در بعضی مواقع به دلیل نرخ ارز اتفاق افتاده است چراکه فروشنده کالا را بر مبنای نرخ ارز قبل می‌فروشد در حالی که باید با نرخ جدید ارز آن را خریداری کند. اگر ارز به مدت یک سال با نرخ ثابت عرضه شود، ما قول می‌دهیم که قطعه به صورت فراوان و با قیمت مناسب توزیع شود.  

خبرنگار: فرزانه احمدی

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.