تکنولوژی ۵G؛ کلید رسیدن به آرزوی خودرو خودران

قطعه نیوز: آرزوی ساخت وسیله ای که ما را به هر کجا دلمان میخواهد ببرد از گذشته های بسیار دور با انسان بود . در قرن گذشته و با دستیابی انسان به تکنولوژی ساخت اتومبیل این آرزو تقویت شد و انسانهای بسیاری تلاش کردند که بتوانند خودروها را به گونه ای بسازند که نیاز به هدایت انسان نداشته باشد. البته تلاشهای زیادی انجام شد ولی هنوز زیرساخت تحقق این رویا وجود نداشت. امروزه محققان بر ین عقیده اند که با فن آوری ۵G راه زیادی تا عمومی شدن این آرزو باقی نمانده است.


آرزوی ساخت وسیله ای که ما را به هر کجا دلمان میخواهد ببرد از گذشته های بسیار دور با انسان بود

نسل بعدی ارتباطات بی سیم داده با نام ۵G شناخته می شود. به لطف پیشرفت ها و پروتکل های جدید، سرعت انتقال داده در این نسل تا ۲۰ Gbps رسیده که مسلما باعث بهبود چشمگیر تجربه کاربران گجت های دیجیتال خواهد شد. اگر چه تاکنون بیشتر بر مزایای تکنولوژی ۵G در افزایش سرعت ارتباطات داده در لوازم دیجیتال تاکید شده، اما این فناوری دولت ها، خودروسازان و شرکت های فعال در صنعت خودرو را نیز قادر خواهد ساخت تا با تکیه بر ارتباط داده خودرو با هر چیز (Cellular Vehicle-to-Anything)، اتومبیل های هوشمندتر و متصل تری را راهی خیابان ها کنند.

به گزارش قطعه نیوز؛ آقای ماجد زکی مدیر بازاریابی فنی کوالکام در این باره گفته:

ما چیپست ۹۱۵۰ C-V2X را در سپتامبر ۲۰۱۷ معرفی کردیم. از آن تاریخ تاکنون ما حدود ۲۰ آزمایش را در جهان و در نقاطی مثل ایالات متحده، اروپا، چین، کره و ژاپن انجام داده ایم. در این آزمایش ها من با اکثر خودروسازان همکاری کرده ام. فورد یکی از این خودروسازان است که از سال ۲۰۲۲ محصولات خود را با فناوری ۵G C-V2X تولید می کند. این یک برد بزرگ برای ما محسوب می شود. ما فکر می کنیم این فناوری در چین با استقبال بالایی روبرو خواهد شد، زیرا این کشور در حال فراهم کردن زیرساخت های لازم است.

چه چیزی اینترنت ۵G را متمایز می کند؟

“الکسا یک سرویس ابری است، بنابراین در حالی که برخی از ویژگی های آن در مناطقی با پوشش ارتباطی ضعیف یا حتی بدون اتصال قابل استفاده خواهد بود، اما به منظور بهره بردن از تمامی قابلیت های آن مشتریان به ارتباط داده مطمئن نیاز خواهند داشت.” اینها جملاتی هستند که آریان واکر (Arianne Walker) یکی از مهندسین ارشد الکسا اوتوی آمازون بر زبان آورده است.

تکنولوژی ۵G نه تنها امکان برقراری ارتباط های مطمئن تر را فراهم می کند، بلکه پهنای باند بیشتری داشته و تاخیر آن نیز کمتر است. این ویژگی ها روی هم رفته به خودروسازان، تامین کنندگان و تولیدکنندگان لوازم مختلف اجازه خواهد داد که حین رانندگی تجربه ای بهتر با دستیار الکسا داشته باشند.

در صنعت خودرو تکنولوژی ۵G لزوما به معنای وابستگی کامل به شبکه مخابرات نیست. به عبارت بهتر در غیاب ارتباط داده بی سیم، از پروتکل های موجود برای برقراری ارتباطات مربوط به فناوری C-V2X استفاده می شود.

ماجد زکی در این باره افزوده:

این مساله را مثل دو مسیر که به هم متصل هستند، در نظر بگیرید. یکی از مسیرها به باند پهن موبایل و دریافت اطلاعات بیشتر در داخل خودرو یا ارسال اطلاعات به خارج از آن اختصاص یافته است. این مسیر به امور مرتبط با کاکپیت دیجیتال، سرگرمی و تمام تجاربی که نیازمند سرعت داده بیشتر و مطمئن هستند، کاربرد دارد.
مسیر دیگر امکان برقراری ارتباط مستقیم از طریق C-V2X را میسر می سازد. اینجاست که ماجرا به امور مرتبط با فرایندهای رانندگی، مربوط می شود؛ اموری که از ارتباط مستقیم سود خواهند برد، مثل ارتباط خودرو با خودرو یا ارتباط خودرو با زیرساخت ها.

چرا ارتباط خودرو با دیگر اجسام یا زیرساخت ها (V2X) هنگام رانندگی اهمیت دارد؟

ارتباطات مخابراتی و V2X مثل ارتباطات مسافت کوتاه اختصاصی (Dedicated Short Range Communications) برای اتومبیل های بدون راننده حیاتی هستند. علاوه بر این، ارتباطات این چنینی در زمان هایی که فردی کنترل خودرو را در اختیار دارد، می توانند بهبود تجربه راننده را به دنبال داشته باشند.

برای مثال تست هایی در لاس وگاس، نوادا، پورتلند و اورگن برگزار شده که در آنها سیستم های خودرو به سیگنال چراغ های راهنمایی دسترسی داشته اند. این سیستم ها وضعیت چراغ های راهنمایی را به راننده نمایش داده و زمان تقریبی تا عوض شدن وضعیت چراغ ها را به وی اطلاع می دهند.

با استفاده از این اطلاعات، راننده می تواند سرعت خود را طوری تنظیم کند که زمانش کمتر در پشت چراغ راهنمایی تلف شود. روشن است که در این حالت فاکتورهایی مثل بهره وری و روان بودن ترافیک بهبود می یابند.

به گفته ماجد زکی، با توجه به ظهور سیستم های مسیریاب مبتنی بر واقعیت افزوده، انتقال حجم زیاد داده از فضای ابری و مکان یابی دقیق خودرو جزو نیازهای ضروری خودروها در آینده خواهند بود. علاوه بر این، باید داده های فراوانی از سنسورها و سیستم های تله ماتیک خودرو به فضای ابری آپلود شوند.

داده ها و اطلاعات به دست آمده از سنسورها و دوربین خودروهای موجود در ترافیک باعث شکل گیری یک تصویر کلی از هر منطقه می شوند. این تصویر لحظه به لحظه عوض شده و می توان از آن برای تنظیم زمان چراغ های راهنما یا اختصاص لاین ویژه برای مسیرهای شلوغ استفاده کرد.

با تعیین مکان دقیق خودروها، دقت سیستم های مسیریاب مبتنی بر واقعیت افزوده نیز افزایش پیدا کرده و امکان نمایش اطلاعاتی از قبیل نام خیابان ها به راحتی میسر خواهد شد. در حال حاضر سیستم اینفوتینمنت مرسدس بنز – موسوم به MBUX – از قابلیت مشابهی برخوردار است.

باز هم یادآوری می کنیم تکنولوژی ۵G C-V2X به پوشش شبکه مخابراتی وابسته نیست. به جای اتصال به فضای ابری، این تکنولوژی قادر است به طور مستقیم به خودروها و زیرساخت های موجود در محیط اطراف متصل شود.

آیا ۵G یک دستاورد بزرگ برای اتومبیل های خودران خواهد بود؟

تکنولوژی ۵G با توجه به قابلیت ها و مزایایی که دارد، مطمئنا می تواند نقشی کلیدی در تحقق ایده اتومبیل های خودران ایفا کند. Nvidia یکی از شرکت هایی است که بطور جدی بر روی فناوری خودران مشغول تحقیق است.


داده های جمع آوری شده از طریق سنسورهای مختلف، باید در داخل خود خودرو پردازش شوند

به اعتقاد مقامات Nvidia یک اتومبیل خودران نباید نیازی به دخالت عامل دیگر داشته باشد، زیرا در زمان رانندگی، شرایطی پیش می آید که باید در کسری از ثانیه بهترین تصمیم اتخاذ شود. با این حساب داده های جمع آوری شده از طریق سنسورهای مختلف، باید در داخل خود خودرو پردازش شوند. در این بین داده هایی نیز که با سرعت بسیار بالا از منابع دیگری مثل سایر خودروها یا زیرساخت های شهری قابل استخراج هستند، می توانند در بهبود و ارتقای ایمنی اتومبیل های خودران کاملا موثر باشند.

تکنولوژی ۵G امسال از راه می رسد

خبر خوب اینکه فاصله زیادی با ظهور تکنولوژی ۵G نداریم و از ماه آوریل امسال (اواسط فروردین ۹۸) شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. طبق انتظار ابتدا این تلفن های همراه هوشمند هستند که از مزایای تکنولوژی ۵G بهره مند خواهند شد و پس از آنها احتمالا نوبت به خودروها خواهد رسید. کارشناسان پیش بینی می کنند اتومبیل های ساخته شده در سال ۲۰۲۰ به ۵G مجهز خواهند بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. […] کمپانی آمریکایی ویستئون (Visteon) و کوالکام با همکاری شرکت چینی ECARX به توسعه کابین دیجیتال پیشرفته […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.