تلاش برای شکست کرونا با تولید روزانه ۲۰هزار ماسک بهداشتی+عکس و ویدیو

قطعه نیوز: شیوع سریع ویروس کرونا و افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به این بیماری، باعث افزایش مصرف ماسک‌های بهداشتی شد. نیاز ایجاد شده در این زمینه به اندازه‌ای بالا است که برای تامین آن تعدادی از شرکت‌هایی که زیرساخت یا توان تولید را دارند، وارد عمل شده‌اند.

شرکت تولیدی چسب و ابر تهران (تافوم) یکی از قطعه‌سازان فعال در زنجیره تامین خودروسازان کشور است. این شرکت که در زمینه تولید انواع نوارهای نمدی و اسفنجی برای عایق انواع خودروهای داخلی فعال است، با توجه به امکانات، تجهیزات و دستگاه‌های موجود، ضمن در نظر گرفتن استانداردهای وزارت بهداشت، اقدام به تولید ماسک بهداشتی کرده است. در این خصوص گفت‌وگوی افشین رخشنده، مدیرعامل این شرکت با «قطعه نیوز» خواندنی است:

چه عاملی باعث شد اقدام به تولید ماسک‌های بهداشتی کنید؟

طی ۱۰ روز پایانی سال ۱۳۹۸ شیوع بیماری کرونا در حال افزایش بود. این مساله باعث شد کمبود انواع تجهیزات محافظتی بهداشتی و پزشکی بیش از همیشه احساس شود. به همین دلیل تعداد ماسک‌های غیر استاندارد و غیربهداشتی در بازار رو به افزایش بود. در این شرایط شرکت سایپا با انتشار یک فراخوان از تولیدکنندگان زنجیره تامین خواست تا هر کدام از تامین‌کنندگان که توان تامین نیاز تجهیزات و امکانات بهداشتی و پزشکی را دارند، اعلام کنند. بر این اساس شرکت ما پس از بررسی شرایط، برای تولید ماسک بهداشتی اعلام آمادگی کرد.

شرکت سایپا با انتشار یک فراخوان از تولیدکنندگان زنجیره تامین خواست تا هر کدام از تامین‌کنندگان که توان تامین نیاز تجهیزات و امکانات بهداشتی و پزشکی را دارند، اعلام کنند

برای تولید ماسک‌های بهداشتی، زیرساخت لازم در این واحد تولیدی وجود داشت یا این زیرساخت را ایجاد کردید؟

به دلیل زمینه فعالیت این شرکت، بخشی از امکانات از جمله دستگاه‌های برش، دستگاه جوش اولتراسونیک و… مورد نیاز، موجود بود. به عبارت دیگر حدود ۷۰درصد زیرساخت مورد نیاز وجود داشت و حدود ۳۰ درصد امکانات نیز خریداری و اضافه شد. طی سه تا چهار روز بخشی از چیدمان را تغییر دادیم و کاربری برخی از دستگاه‌ها را برای تولید ماسک بهداشتی تغییر دادیم. به این ترتیب اولین محصولات حدود ۲۴ اسفندماه تولید و عرضه شد.

چرا پیش از این و در سال‌های گذشته فعالیت، هیچگاه اقدام به تولید ماسک بهداشتی نکرده بودید؟

پیش از این نیاز تولید ماسک بهداشتی در کشور به اندازه امروز نبود. ضمن اینکه مجوز تولید ماسک بهداشتی باید از وزارتخانه دیگری غیر از وزارت صنایع، دریافت می‌شد.

میزان تولید روزانه این شرکت چه تعداد است؟

ظرفیت تولید روزانه ما ابتدا ۲۰۰۰ ماسک بود. اما با راه‌اندازی دستگاه‌های جدید و خریداری ماشین‌آلات دیگر توانستیم این تولید را به روزانه ۱۵ تا ۲۰ هزار ماسک بهداشتی افزایش دهیم.

این میزان تولید برای استفاده در کدام بخش‌ها ارسال می‌شود؟

تامین نیاز مراکز درمانی، زندان‌ها، مراکز بهزیستی و شهرداری‌ها، در اولویت کار ما قرار دارد. در عین حال پاسخگویی به نیاز فعالان صنعت خودرو از جمله قطعه‌سازان و خودروسازان برای استفاده پرسنل‌شان نیز از جمله اهداف دیگر این تولید به شمار می‌آید.

در شرایط فعلی و نیازی که به آن اشاره شد، تولید ماسک توسط بخش‌های مختلف، به شدت افزایش یافت و عرضه برخی ماسک‌های غیر استاندارد و غیربهداشتی نیز مشاهده می‌شود. بر این اساس، کیفیت و استاندارد ماسک‌های بهداشتی چگونه تایید می‌شود؟

ماسک به عنوان یک لایه محافظ برای فرد مصرف‌کننده و محیط اطراف محسوب می‌شود. در نگاه اول به نظر می‌رسد هر نوع پارچه‌ای که به شکل ماسک برش داده شود، می‌تواند وظیفه این محافظت را انجام دهد. به همین دلیل خیلی از بخش‌هایی که امکان دوخت و دوز داشتند، به دوخت ماسک با هر نوع پارچه‌ای که در دسترس بود، اقدام کردند. البته بعضی از این ماسک‌ها شاید در بعضی شرایط هم کاربرد داشته باشند. اما برای محافظت فرد از ابتلا به بیماری کرونا، ماسک بهداشتی باید توان جلوگیری از نفوذ ذرات نانو را نیز داشته باشد.

این در شرایطی است که در استانداردهای تعیین شده توسط وزارت بهداشت، تاکید شده است که تولیدکننده اجازه استفاده از نخ و سوزن برای تولید ماسک‌های بهداشتی را ندارد. چراکه جای ایجاد شده توسط سوزن و نخ، مانند دروازه‌ای برای ورود آسان ذرات نانو است. به این منظور به جای نخ و سوزن، باید از دستگاه جوش اولتراسونیک استفاده شود.

پارچه مورد استفاده و مناسب برای تولید ماسک‌های بهداشتی چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از استانداردهای تعریف شده از سوی وزارت بهداشت، سه لایه بودن ماسک‌های بهداشتی است که این لایه‌ها از الیاف منسوج نبافته (Nonwoven Fabric) تشکیل شده که جنس آن از اسپانباند (Spunbond) است که نوعی از الیاف پلی‌استر محسوب می‌شود  و قرار گرفتن آنها در سه لایه، باعث می شود امکان عبور ذرات نانو از آنها غیرممکن شود.

به عنوان توضیح بیشتر باید گفت در حین تولید این نوع ماسک، جرقه بار مثبت به حالت الکترو استاتیک به لایه میانی وارد می‌شود. این موضوع باعث می‌شود به دلیل باردار بودن این لایه، ذراتی که احتمالا از لایه اول عبور می‌کنند، جذب این لایه می‌شوند. در واقع هوا به راحتی امکان عبور از این ماسک‌ها را دارند، در حالی که حتی ذرات بسیار ریز هم نمی‌توانند از این ماسک‌های بهداشتی عبور کنند.

تولید ماسک بهداشتی توسط شرکت تولیدی چسب و ابر تهران (تافوم)

آیا به اندازه‌ای که گفته می‌شود، تهیه و تامین پارچه‌های مخصوص به عنوان مواد اولیه مورد نیاز ماسک‌های بهداشتی، دشوار است؟

اگر تهیه این نوع خاص پارچه‌ها سخت نبود که این همه کارگاه کوچک و بزرگ، از پارچه‌های غیراستاندارد برای تولید و دوخت ماسک استفاده نمی‌کردند. بنابراین کمبود این گونه پارچه‌ها به شدت مشهود است.

با این حال با توجه به هدف تولید، ما از ابتدا و در همان روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته، هرچقدر که در توان داشتیم، پارچه مورد نیاز خود را تهیه کردیم. اما کشِ مورد نیاز برای تولید ماسک را که از اول نتوانستیم به میزان مصرف تهیه کنیم، هر بار با قیمت متفاوتی می خریم. برای مثال کش ماسک را در تاریخ ۲۰ اسفندماه به قیمت هر کیلو، ۳۰هزار تومان خریداری کردیم. هر کیلو از همین کالا را ۲۵ اسفند ماه به قیمت ۱۰۰هزار تومان خریدیم، تا ۲۸ اسفند این رقم به ۱۴۰هزار تومان رسید و امروز قیمت هر کیلو از این کالای مورد نیاز ماسک به ۱۷۰هزار تومان رسیده است. همین موضوع ساده به افزایش قیمت تمام شده تولید ماسک‌های بهداشتی منجر شده است.

ماسک‌های بهداشتی تولید شده توسط شرکت تافوم، به فروش می‌رسد یا به صورت رایگان توزیع می‌شود؟

بخشی از ماسک‌های بهداشتی به شرکت سایپا تحویل داده می‌شود تا در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت، به صورت کاملا رایگان توزیع شود. ما این ماسک‌ها را به قیمت تمام شده به شرکت سایپا و سایر قطعه‌سازان می‌فروشیم. بخش دیگری از این تولید هم به بخش‌های دیگر ارائه می‌شود.

با توجه به این حجم تولید ماسک‌های بهداشتی، چرا امکان تهیه آن از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات بهداشتی و دارویی وجود ندارد؟

به این دلیل که در شرایط فعلی مصرف ماسک در بیمارستان‌ها بسیار زیاد است. تا حدی که نماینده مراکز درمان در کارخانه ما منتظر می‌نشینند و به محض تولید محصول جدید، همه آن را تحویل می‌گیرند و می‌برند. همچنین مصرف ماسک‌های بهداشتی در واحدهای تولید، شرکت‌ها و تمام بخش‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که پرسنل آنها ناچار به فعالیت هستند نیز بسیار بالا است. همین امر باعث می‌شود ماسک بهداشتی به اندازه نیاز در داروخانه‌ها و مراکز فروش تجهیزات بهداشتی و درمانی عرضه نشود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.