دلایل خوب کارنکردن ترمز‌ها چیست؟

قطعه نیوز: ترمزها یکی از مهمترین قسمتهای خودرو به شمار می روند که در صورت بروز مشکل باید سریعا رفع شود.

ترمز‌ها یکی از حیاتی‌ترین قسمت‌های خودرو محسوب می‌شوند که در صورت بروز مشکل باید برای رفع آن سریعا اقدام کرد.

در این بین خوب کار نکردن ترمز‌ها ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که در این گزارش به بررسی آن خواهیم پرداخت.

یکی از عوامل می‌تواند نامرغوب بودن لنت‌های ترمز باشد که در صورت پایین بودن کیفیت لنت‌های ترمز ممکن است در لحظه ترمز گیری صدای سوت یا خِرخِر از چرخ‌ها شنیده شود و قدرت ترمز گیری کمتر از حالت عادی باشد.

نا‌مرغوب بودن روغن ترمز نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل کارکرد نامطلوب ترمز‌ها به شمار رود.

نیروی ترمز از طریق روغن ترمز به لنت‌ها منتقل می‌شود، روغن ترمز به دو شکل زیر می‌تواند باعث ضعیف شدن نیروی ترمز گیری شود:

الف) روغن ترمزی که توسط کارخانه سازنده پیشنهاد شده استفاده نشود (در کلیه خودرو‌ها یا روغن ترمز آبی استفاده می‌شود و یا زرد (ب) روغن ترمز در اثر کارکرد زیاد، و خصوصا داغ شدنِ بیش از حد (در اثر ترمز گیری شدید و مداوم در سرازیری‌ها) رطوبت جذب کرده و دیگر کارایی لازم را ندارد.

کمپانی‌های خودروسازی توصیه می‌کنند که هر ۴۰ هزار کیلومتر یک بار روغن ترمز تعویض شود.

وقتی لنت‌های ترمز و روغن ترمز بیش از حد داغ شوند، کارایی ترمز به مراتب کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که رانندگان با تجربه در سرازیری‌ها از دنده سنگین استفاده می‌کنند تا مجبور به استفاده مکرر از ترمز نشوند.

خراب شدن بوستر ترمز مورد دیگر در خوب کارنکردن ترمزهاست که در صورت مشکل کار ترمزکردن را مختل می‌کند.

بوستر ترمز در واقع نوعی نیروی کمکی برای ترمزگیری راننده ایجاد می‌کند و خرابی آن باعث می‌شود تا نیروی کمکی برای ترمزگیری کمتر می‌شود و یا از بین برود. در این حالت‌ها اصطلاحا ترمز “چوب” می‌شود. یعنی با وجود روشن بودن موتور خودرو، پدال ترمز زیر پا سفت است و بسختی فشرده می‌شود.

روش تست بوستر ترمز

در حالتی که موتور خودرو خاموش است، پا را روی پدال ترمز فشار می‌دهیم و بعد استارت می‌زنیم، در صورتیکه بوس‌تر سالم باشد، باید پدال ۲ یا ۳ سانتی متر پایین برود.

منبع: میزان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.